Adriaenssens-Nye bouwen voorsprong uit aan Nederlandse kust
De elfde en twaalfde ronde van de Europese Supercar Challenge vonden afgelopen weekend plaats op het Nederlandse Circuit Park Zandvoort. De Trophy of the Dunes omkaderde een weerom prachtig evenement voor jong en oud! Het Spork Racing Team dat voor de tweede keer aanrukt op het circuit in de duinen onder de vlag van de Supercar Challenge had alvast heel veel zin in het weekend. Vertegenwoordigd door Jimmy Adriaenssens en British Touring Car piloot David Nye, was het Antwerpse team erop gebrand zich los te rijden van haar directe belagers in het kampioenschap.
Mits het succes van de Supercar Challenge formule was de deelnemerslijst voor de klassen Supersport tot SuperGT aanzienlijk. Met maar liefst 35 deelnemers op de eerder korte omloop van Zandvoort, was het een kunst om goed te kunnen kwalificeren voor de wedstrijd. Met een respectievelijke tweede en derde startpositie in de Supercopa-klasse, kon het Spork Racing Team rustig naar de eerste wedstrijd toeleven.
Jimmy Adriaenssens: "David en ik beslisten dat ik de start van de eerste race voor mijn rekening zou nemen. Door het grote startveld, wist ik dat het een kwestie zou worden van heel vroeg op het gas te moeten gaan in de rolling start. Mijn achtervolgers waren iets minder bij de les en verloren op de eerste rechte lijn onmiddellijk honderd meter, die helaas snel weer dichtgeremd werden aangezien er een aanrijding plaatsvond in de kopgroep. Brokstukken alom, maar gelukkig zag ik nergens vliegende aandrijfassen dus bleef de schade al bij al beperkt." Eens goed de eerste ronde door kwam de snelheid pas echt in de wagens, een kenner kon in de eerste ronde duidelijk zien dat de Supersport-wagens vaak 'in de file' stonden voor bepaalde bochten achter de GT-wagens. Een komisch gegeven dat de competitiviteit van de hedendaagse Touring Cars echt wel benadrukt. "Na een strakke stint van Jimmy kreeg ik het stuur in handen en lanceerde me voor de eindfase van de wedstrijd. In mijn spiegel zag ik de Supercopa van Jonas De Kimpe opduiken. Ik dacht 'Fijn, kunnen we een lekker potje strijden.'. Een viertal ronden trachtte de witblauwe Seat me het vuur aan de schenen te leggen en liet zich een keertje duidelijk voelen op de achterkant van mijn wagen. Eerder per ongeluk, en zonder grote schade. Langzaamaan was het duidelijk dat de aanval ietwat te agressief opgebouwd was en het beste van de banden op korte tijd had opgebruikt, zodat ik terug rustig kon wegrijden." aldus David Nye, die zijn race rustig verderzette en ronde per ronde met halve tot hele seconden wegliep van belager. De tweede positie in de Supercopa-klasse was een feit, wat weerom goede punten opleverde voor het kampioenschap!
David, die duidelijk zin had in de start van de tweede wedstrijd ging eveneens op het juiste moment op het gas tijdens de rolling start en was meteen goed gelanceerd. Handig en vastberaden hield hij de andere wagens achter en bereidde al in de eerste ronde zijn aanval op de Seat in tweede positie voor. “Toen we allen na een halve ronde op kruissnelheid kwamen, voelde ik plots heftige vibraties op de achteras. Ik sprak met het team af dat ik de vibraties nog één ronde zou aanzien om dan al dan niet binnen te komen. De kans zat erin dat ik ergens een grote lap pick-up rubber had opgeraapt en die rij je er na enkele bochten normaal zo af. Ik besloot dus even het zekere voor het onzekere te nemen en reed op 90% van het kunnen van de wagen om erger te vermijden.” Terwijl David zijn aanval op de voorliggende Seat van De Kimpe – Van Paemel even uitstelde kwam er een BMW M3 WTCC langszij in de remzone van de Nissan-bocht. De BMW remde laat en zou zelfs de nummer 425, bestuurd door De Kimpe ineens mee uitremmen. Helaas kreeg de BMW geen centimeter plaats gegund en was een frontale aanrijding het gevolg. Zowel de BMW M3 WTCC als de voorliggende Supercopa kregen te kampen met flinke schade aan de vooras, wat tweemaal over-en-out betekende. “Terwijl het team en ik met spanning de eerste doorkomst afwachtten, waren we nog totaal niet op de hoogte van de horror die er zich voor David had afgespeeld. We werden meteen op een agressieve manier benaderd door de jonge Seat-rijder in kwestie, dat het niet sportief was dat David wagen 425 in de vernieling zou hebben gereden. We trachtten over de communicatie aan David te vragen wat er was gebeurd, maar die was duidelijk druk bezig met het vibratieprobleem. Tijdens zijn pitstop deelde hij mee wat er echt gebeurd was, dus waren we zeer opgelucht dat we totaal geen schuld hadden in de hele situatie! Spork is gekend voor haar sportiviteit, goedlachsheid en respect voor alle deelnemers dus waren we uiteraard zeer verbaasd toen we initieel werden aangesproken.” Na een korte maar helaas beslissende pitstop vervoegde David zich opnieuw in de race en de problemen waren van de baan. Conclusie: een ophoping van kiezel, rubber en vuil in een achterwiel veroorzaakte de trillingen en enkel een pitstop kon soelaas brengen. Na een half uurtje wisselden de rijders op Supercopa 423 en ging Adriaenssens de baan op. “De wagen voelde super aan en ik kon onmiddellijk vol op het gas gaan. Er was nog een waterkansje op een podiumplek dus was het alle hens aan dek. Aangezien de SuperGT’s en Supersport-wagens sinds midden dit jaar samen in dezelfde sessie rijden is het altijd oppassen geblazen om op een veilige manier plaats te maken voor sommige GT’s. Om problemen te vermijden kwam ik bij zulk inhaalmanoeuvre even met twee wielen op het vuil en mijn wagen gleed aan 210 kph in een remzone met twee wielen het zand in. De Ferrari stond inmiddels naast mij opgelijnd en ik had nergens plaats meer. Gevolg: dwars de grindbak in, in de Scheivlak bocht. In opposite-lock trachtte ik de neus weer in de goede richting te krijgen en gelukkig sloeg ik erin niet vast te rijden. Aangezien een pitstop zich opdrong om de wagen na te kijken, was onze aanspraak op de zege wel volledig weg”. Uiteindelijk sloeg het noodlot ook toe bij twee andere Seats, wat maakte dat Adriaenssens-Nye nog net derde werden in race twee.
Aangezien de race op zondag op elk gebied spectaculair te noemen was, hoopt het Spork Racing Team tijdens de laatste vier ronden van het Supercar Challenge kampioenschap op een iets rustiger verloop. Adriaenssens-Nye staan nu 21 punten los van de derde Seat in het kampioenschap en krijgen een beetje ademlucht. Met nog twee races op Spa en twee op Assen, zullen zij er alles aandoen om sterk te kunnen blijven scoren en de buit binnen te halen. Nu zal het team zich eerst nog concentreren op de Britcar Silverstone 1000km op 20-22 september, om de week erna weer van de partij te zijn in Spa. September is duidelijk een drukke maand, met maar liefst drie raceweekenden op het programma.