Adriaenssens-Nye opnieuw samen op het podium in Slowakije
Slovakiaring, SK! Ongetwijfeld één van de verste en meest memorabele uitstappen van de Supercar Challenge. De debuterende Superlight-divisie, racen onder een stralend zonnetje bij temperaturen van 27°C en het jonge karakter van de Slovakiaring waren de ingrediënten voor een heerlijk weekend. Het Spork Racing Team bood zich donderdag aan in Slowakije met één van haar legendarische Seat Supercopa’s. Wagen n° 423 van het duo Jimmy Adriaenssens – David Nye zou dit keer alleen de belangen van het Antwerpse team verdedigen en ze toonden zich al meteen heel sterk in de kwalificaties.
“Voor de kwalificatie werden er verse banden en nieuwe remmen gemonteerd, na een tweetal ronden rustig inrijden lanceerde ik me en klokte ik meteen pole positie in de Seat-klasse en tweede in de Supersport. Na een korte pitstop om de bandenspanning te controleren ging ik uit voor een tweede snelle ronde en voor de tweede race tekenden we hetzelfde resultaat op. Na afloop werd starten vanaf P5 in Supersport en P1 in de Seat-klasse voor beide races een feit.” deelt Jimmy Adriaenssens ons mee. Na Jimmy’s stint voelde David Nye de Seat nog even aan de tand en zo kon het Spork Racing Team met een goed gevoel aan de eerste race beginnen.
De start van de eerste race werd genomen door de jonge Belg die dan op zijn beurt het stuur overgaf aan zijn Engelse collega. Na een strakke eerste stint kreeg David het stuur van de Antwerpse Super’SPORK’copa in handen en er leek een foutje in de wagen te zijn geslopen. “Om een onbekende reden verloor de Seat aan kracht en tegen het einde van de eerste race moesten we genoegen nemen met een snelheidsverschil van 30kph op het einde van de lange rechte lijn. Desalniettemin wisten we toch onze tweede plaats in de Seat-klasse veilig te stellen en de nodige punten te scoren.” aldus David Nye.
Na de eerste race nam het Spork Racing Team de Seat stevig onder handen en de wagen verkeerde in topconditie voor de tweede race op zondag. David Nye nam de start en de euveltjes die wat weerstand boden in de eerste race waren duidelijk van de baan. David Nye noteerde ronde per ronde de snelste tijd onder de Seat Supercopa’s en bouwde stelselmatig een voorsprong uit op de tweede Seat van de gebroeders Monster. “Na een tiental minuten race hong ik in derde positie in het algemene Supersport klassement en eerste in de Seat-klasse. De wagen voelde enorm goed aan en was duidelijk geëvolueerd ten opzichte van 2012. Het was zeer aangenaam om te strijden met gelijke wapens en ik genoot elke seconde van het gevecht met Ferry Monster. Helaas sloeg halverwege de race het noodlot toe, een kortsluiting of dergelijke in de elektronica van de versnellingsbak maakte onmiddellijk een einde aan het plezier. De wagen schoot telkens uit vijfde versnelling en doorschakelen naar zesde versnelling lukte niet.” aldus David Nye. David kwam de pits opzoeken in een virtuele eerste positie in het algemene kampioenschap en de mecaniciens gingen aan het werk. Inmiddels had Jimmy plaats genomen achter het stuur en reed opnieuw buiten. Gedurende een halve ronde leek het probleem opgelost te zijn maar aan de hoop kwam snel een einde. “Op een bepaald moment deed het elektronische probleem zich terug voor en was ik genoodzaakt de wagen even aan de kant te zetten en te resetten. Via de intercom kreeg ik nog informatie meegedeeld van de teamchef om bepaalde tests te ondernemen in de hoop het probleem te kunnen omzeilen. De pogingen mochten niet baten en ik was genoodzaakt om de race uit te rijden in vierde versnelling. Op een vijftal minuten voor het einde viel de rode vlag omwille van een ongeval in de kunstmatige chicane op het einde van sector 1 en werd de race gestaakt. We hebben geprobeerd er het beste van te maken, maar helaas moesten we de eerste en tweede plaats toch prijsgeven aan de concurrentie. De derde plaats was toch nog een feit. Desalniettemin staan we nu officieel derde in het Seat-kampioenschap.” legt Jimmy Adriaenssens uit.
Met nog 12 races op het programma en het duidelijke signaal dat een algemene overwinning nu echt tot de mogelijkheden behoort zal het Spork Racing Team de moed zeker niet verliezen! In Spa zullen zij terug present tekenen met een nieuwe versnellingsbak en nog meer vechtlust als ooit tevoren.