Adriaenssens haalt honderdste podium tijdens spectaculair weekend
Gamma Racing Day TT Assen 2013, een op en top motorsportevenement dat vertier garandeert voor iedereen! Gaande van bulderende GT's en Toerwagen tot Superbikes, Sidecars en Superkarts, de ruim 80.000 toeschouwers hadden niet in het minst ongelijk om af te zakken naar dit prachtige Nederlandse circuit begin augustus. Het Spork Racing Team, vertegenwoordigtd door Seat Supercopa #423 tekende present met haar vaste rijder Jimmy Adriaenssens, bijgestaan door Jeroen Dik.
De kwalificatie op vrijdag beloofde er één van formaat te worden. Mits een stukgelopen aandrijfstang in de eerste vrije training kon de jonge Antwerpenaar geen testkilometers afmalen om de kwalificatie goed voorbereid in te gaan. Dankzij de snelle en goede reparatie door het Spork Racing Team stond de wagen weer piekfijn in orde klaar om het Nederlandse circuit te veroveren. Jimmy Adriaenssens, die in 2013 nog geen enkele kilometer had gereden op het TT-circuit Assen kopieerde de afstellingen van de laatste Assen-race in 2012 op de wagen en ging de baan op. "Vrijwel onmiddellijk voelde ik dat de wagen zéér overstuurd reed. Bij de minste beweging in het stuurwiel kwam de achterzijde van de wagen los. Een gegeven waar ik zeer graag mee rijd, maar toen ik 70% van de Ruskenhoek-bocht in opposite-lock had genomen met 1 wiel naast de baan, was het duidelijk oppassen geblazen om een scherpe tijd te kunnen neerzetten." aldus Adriaenssens die best wel onder de indruk leek van het agressieve stuurkarakter van de wagen. Na een tweetal ronden schoot Supercopa #423 uit de blokken en noteerde een tweede tijd bij de Seats voor de eerste race en zelfs pole-positie in de tweede race. Na afloop van de race bleken alle piloten met hetzelfde overstuur-probleem te kampen en dit simpelweg omdat de baan bezaaid was met fijn wit zand. Een souvenir van een vorig wedstrijdweekend waarin de Truck GP had plaatsgevonden. Fijn wit zand strooien is dan een noodzaak omdat de trucks anders het asfalt aan flarden rijden.
Om de eerste race in één woord samen te vatten, is 'schrikwekkend' het best op zijn plaats. "De race was ruim twintig minuten aan het lopen toen ik op honderd meter voor de snelle Ramshoek-bocht een aandrijfstang van een BMW M3 op de baan zag liggen. Ze lag vredig op de ideale lijn, wachtend tot er iemand over reed precies. Alvorens ik dit onderdeel spotte, maakte een Porsche BiTurbo zich achter me op om me in te halen. Helaas lag zijn route exact over de aandrijfstang en wierp hij ze omhoog toen ik schuin achter de Porsche reed. Eén kans op honderd dat die stang mijn richting zou uitvliegen, maar ik had ze... Aan 220 kilometer per uur doorboorde de stang eerst mijn koplamp, vervolgens mijn voorruit en dashboard om uiteindelijk nog een derde keer in te slaan aan de bovenzijde van de voorruit boven de rijderspositie. Ik mocht van geluk spreken dat de stang niet statisch de lucht werd ingeworpen omdat de afloop dan wel eens schrikwekkend anders had kunnen zijn..." deelde een toch wel verbijsterde Jimmy Adriaenssens ons achteraf mee. Vlak na dit incident realiseerde Adriaenssens zich dat het Spork Racing Team de voorruit uiteraard niet kon herstellen in de pitlane. Het was een kwestie van het helmvizier te sluiten om het rondvliegende stof en glas uit het gezicht te houden en door te rijden alsof er niets gebeurd was. Ook de slotfase bood aan Adriaenssens niet veel geluk aangezien de nieuwe gemonteerde aandrijfstang stuk ging. Een fabricagefout bleek achteraf en Spork diende de handdoek te werpen voor de eerste race.
Na de opeenstapeling van emoties en toch wel uitzonderlijke gebeurtenissen, liet het team het hoofd alvast niet hangen. Teammanager Herman en chief-mechanic Ronny keerden 's nachts huiswaarts om in de Spork Racing workshop een nieuwe voorruit en aandrijfstang te halen. Omstreeks vijf uur in de ochtend arriveerden zij terug op TT Assen en na een korte nachtrust waren de mechaniciens 's morgens weer hard aan het werk om de Supercopa weer rijklaar te maken. 's Namiddags was het weer zover, de witrode Spaanse krachtbron tekende present voor de tweede race. Na een nagenoeg incident vrije race finishte #423 op de tweede plaats onder de Seats en een zevende in Supersport met net twee duizendsten van een seconde voor de BMW M3 WTCC van Ronald Van Loon. Een foto-finish waarbij wel degelijk de foto het verschil heeft bepaald.
"Ik wil zeer graag het Spork Racing Team bedanken voor hun ongelooflijke inspanningen dit weekend, het lot heeft me tot tweemaal toe van mijn honderdste podium uit mijn carrière weggehouden dus zal deze zondag in Assen altijd een memorabele dag blijven! Ik wil alsook de andere rijders bedanken voor hun medeleven na het angstaanjagende incident met de aandrijfstang op zaterdag. De band onder de rijders in de Supercar Challenge kan heel hecht zijn, dus bij deze: bedankt aan allen!!"