Een race met onderbrekingen en de eerste kampioenen van 2016 zijn bekend
Op zondagmiddag stonden alle wagens weer op de startgrid voor de tweede race van het weekend. Opnieuw is de eerste rij voor de Ligier LMP3 met Max Koebolt achter het stuur en daarnaast staat de Mosler met Kosta Kanaroglou. Henk Thuis en Henry Zumbrink staan op de tweede rij.
Daan Meijer start van pole in de BMW M4 Silhouette en heeft de Fransman Yann Penlou naast hem staan. De pole positie van de Supersport is voor Priscilla Speelman en Bart Drost mag als eerste starten in de Sport divisie. Wie finisht er als eerste na negentig minuten race.
In de opwarmronde zien we een spin van Martin de Kleijn in de Febo Seat welke hiermee niet de beste start maakt. Hij komt zelfs de pitstraat binnen voor een korte check up en moet zijn race beginnen met een grote achterstand op de rest van het veld.
Als de lichten doven zien we dat Henry Zumbrink en Henk Thuis een goede start hebben en zij gaan beide voorbij aan de Mosler van Kosta Kanaroglou en sluiten aan achter Max Koebolt. Daarachter heeft Yann Penlou met de Porsche opnieuw een goede start en rijdt op de vierde plek algemeen, nog voor Jean Pierre Lequeux, Kanaroglou en Berry van Elk.
Aart Bosman heeft ook een goede start gehad en rijdt op de tweede positie vlak voor Marcel van Berlo die gelijk stevig met elkaar in gevecht gaan. Daarachter zien we een groepje met Joe Tuckey, Daan Meijer, Thomas Winkler en Chris Mattheus.
In de Supersport divisie heeft Benjamin van den Berg een gaatje naar achtervolgers Kevin Clarke, Dennis Houweling, Peter Scheurs en Priscilla Speelman. Maar dat gaatje wordt snel dichtgereden en dan zien we een mooie kopgroep die gaan strijden om iedere centimeter asfalt.
De start in de Sport divisie was een prooi voor Toon Rutgers, hij was het snelst weg en kon de leiding pakken voor Chris Voet, Stephan Polderman, Bart Drost en Wim Lemmens. Voet en Polderman vechten met elkaar in de eerste ronde waardoor Rutgers een klein gaatje kan slaan.
Achter de Ligier hebben Zumbrink en Thuis het aan de stok met elkaar en om de vierde positie strijden Lequeux en Kanaroglou nog steeds met elkaar. In de GTB divisie zien we ook mooie gevechten. Van Berlo weet uiteindelijk Bosman voorbij te steken en een aantal seconden daarachter zijn het nog steeds twee Porsches die in conclaaf zijn met de twee BMW M4 Silhouettes. Het verschil naar de twee voorliggers Van Berlo en Bosman wordt wel kleiner.
In de Supersport divisie vechten Van den Berg, Houweling en Clarke om de leiding in de race. Speelman en Scheurs proberen aan te haken bij dit strijdende drietal en dit lukt een enkele ronde later. Vooraan zien we dat Clarke de leiding kan overnemen van Van den Berg en Speelman weet een plek te winnen op Houweling. Speelman lijkt haar ritme en gevoel gevonden te hebben en dringt ook direct aan bij Van den Berg en ze heeft al snel een plek gevonden om ook aan de BMW voorbij te gaan.
In de Sport divisie is de leiding nog altijd in handen van Toon Rutgers en hij heeft nog altijd een kleine voorsprong op Voet. Polderman in de Clio heeft de strijd om de tweede positie even op moeten geven en een gaatje moeten laten. Bart Drost is terug gevallen naar de zesde positie achter Wim Lemmens en Stan van Oord die met elkaar in gevecht zijn.
Vooraan in de SuperGT divisie is Thuis voorbij weten te gaan aan de Volvo van Zumbrink. Daarachter is het Berry van Elk die opgerukt is naar de vierde positie. In de GTB divisie ligt nog steeds Penlou aan de leiding voor Van Berlo en Bosman. Het ziet er naar uit dat de twee BMW M4 Silhouettes de strijd met de Porsches hebben gewonnen. Mattheus en Meijer gaan samen op jacht naar hun voorliggers Bosman en Van Berlo.
Prachtige strijd in de Supersport met voorop Clarke met direct daarachter Scheurs, Speelman, Van den Berg, Van den Munckhof en Houweling. Iedereen aast op een gaatje zodat ze een plekje kunnen opschuiven.
Vooraan in het veld zien we dat Berry van Elk voorbij gaat aan Zumbrink en hij neemt hiermee de tweede positie over achter Thuis. Dan zien we Zumbrink nog langzamer gaan rijden door een lekke band. Hij probeert zijn Volvo te sparen om alsnog zijn weg te kunnen vervolgen als hij de pitstraat kan bereiken voor een nieuwe band.
Penlou blijft zijn voorsprong vergroten op de op de tweede plaats liggende Mattheus die inmiddels Van Berlo voorbij is gegaan. Daarachter heeft Meijer, rijdend in de tweede BMW M4 Silhouette, enkele plekken verloren door een contact welke hij had met een achterligger en zal vanuit het achterveld weer naar voren moeten proberen te komen.
Ondertussen heeft Henry Zumbrink de pitstraat bereikt, maar er blijkt teveel schade te zijn aan de Volvo om de race te kunnen vervolgen. Helaas blijft hij zonder punten deze race.
In de Sport divisie is het nog altijd Rutgers die voor Voet rijdt al is de voorsprong wat geslonken. Samen hebben zij wel het gaatje vergroot naar Polderman in de Clio en daarachter is het Lemmens die de aanval van Van Oord heeft weten af te slaan en welke zich stevig heeft genesteld op de vierde positie.
Na de pitstops van de Sport divisies zien we dat Jan van der Kooi in de Lotus aan de leiding ligt van de Supersport divise, met direct daarachter Kevin Clarke. Zij hebben een kleine voorsprong op Van den Munckhof en Marcel van de Maat, welke het stuur overgenomen heeft van Scheurs. Op de vijfde positie ligt Robert van den Berg en Ted van Vliet rijdt op de zesde positie.
In de Sport divisie is het nu Harold Wisselink die de eerste plek moet verdedigen tegenover Bart van den Broeck in de Peugeot RCZ. Polderman heeft de derde plek nog altijd in handen en rijdt voor Van Oord, Kool en Rob Nieman.
Ineens wordt het veld opgeschrikt door een klapper op het rechte stuk waar Van den Munckhof van de baan is geraakt en hard in contact is gekomen met de muur. De wedstrijdleiding besluit voor full course yellow situatie te gaan wat betekent dat we langzaam rijdende auto’s zien op het circuit van Spa Francorchamps.
In de SuperGT zien we na 65 minuten racen een nieuwe leider. Oliver Campos Hull heeft het stokje overgenomen en rijdt voor Marc Ueberecken. Henk Thuis staat dan met zijn Pumaxs RT in de pitstraat met een technisch probleem en moet opgeven.
In de GTB ligt nog steeds Yann Penlou aan de leiding, hij lijkt dit weekend onverslaanbaar. Marcel van Berlo ligt op een tweede positie maar hij moet zijn spiegels in de gaten gaan houden want Ward Sluys komt steeds dichterbij. Aart Bosman rijdt op de vierde positie voor Tom Wrighley die ook snelle tijden weet te noteren en de Porsche van Bosman in het vizier heeft.
Clarke en Van der Kooi vechten om de eerste positie in de Supersport divisie. De eerste achtervolger op dit tweetal is Robert van den Berg en daarachter is het Aart-Jan Ringelberg en Luuk van Loon welke vechten om positie. Van Loon weet uiteindelijk aan Ringelberg voorbij te gaan, maar de Seat rijder kan blijven kleven op de bumper van Van Loon.
Opnieuw wordt het veld opgeschrikt, nu staat Ted van Vliet met een zeer beschadigde auto langs de baan. Vijftien minuten voor het einde van de race, vindt hij zijn Waterloo doordat hij de controle verloor van de BMW. Een tweede full course yellow situatie is gegeven en opnieuw mogen de wagens maar met 80km per uur over het circuit. De laatste elf minuten van de race mogen de rijders gaan sprinten. Wie heeft zijn concentratie weten te behouden en weet de finishlijn te bereiken.
Vijf minuten voor het einde van de race komen de Moslers van Campos Hull en Van Elk met elkaar in aanraking. Van Elk lijkt ineens de snelheid te verliezen waardoor de Campos Hull die Van Elk op een ronde zou gaan zetten moet uitwijken maar dit lukt net niet op tijd waardoor hij achterop rijdt. Van Elk belandt in de grindbak, maar Campos Hull kan zijn weg wel vervolgen. Met schade aan zijn auto weet hij uiteindelijk nog wel de finish te bereiken en niet alleen de overwinning te pakken maar Kosta Kanaroglou en Oliver Campos Hull pakken hiermee ook het kampioenschap in de SuperGT divisie. Als tweede finishen Jean-Pierre Lequeux en Marc Ueberecken in de Ginetta Nissan en ondanks dat Berry van Elk in de grindbak eindigt, wordt hij wel als derde geklasseerd.
De overal overwinning gaat dan wel weer naar Nigel Melker en Max Koebolt met de Ligier LMP3. Zij hebben opnieuw geen problemen gekend in de race en winnen met een ruime voorsprong.
In de GTB divisie is de volle winst voor Yann Penlou, opnieuw heeft hij de GTB divisie gedomineerd. Als tweede finishen Ward Sluys en Chris Mattheus welke met deze punten ook het kampioenschap binnen halen. Marcel van Berlo wordt als derde afgevlagd voor de Engelse Porsche rijders Tom Wrigley en Joe Tuckey.
In de Supersport gaat de overwinning uiteindelijk naar Robert en Benjamin van den Berg. Zij waren het laatste deel van de race nog het snelst en Van den Berg wist Van der Kooi en Clarke nog in te halen aan het einde. Jan van der Kooi en Priscilla Speelman pakte een zeer verdiende tweede plek en de derde plek was voor Kevin Clarke.
Geen positiewisselingen meer aan het einde in de Sport divisie. Deze divisie werd gewonnen door Harold Wisselink en Toon Rutgers, zij finishen als eerste voor Chris Voet en Bart van den Broeck en Stephan Polderman. Net naast het podium grepen Bart Drost en Niels Kool en ook Stan van Oord die op de vierde en vijfde plek eindigden.
Een race met een wisselende beelden, mooie gevechten in de GTB en Supersport divisie en drie ‘ongelukken’ waardoor de race onderbroken moest worden voor een full course yellow situatie. Een race waar men vast nog even over na gaat praten.
Volgende week zondag kan je de beelden terug zien van de race tijdens onze reguliere uitzending in het Autosportprogramma op RTL7 omstreeks 14.00 uur. Wil je de bolides zelf live nog een keer in actie zien dit seizoen, kom dan naar de Formido Finaleraces op TT Circuit assen op 23 oktober. Meer informatie over dit evenement kun je vinden op www.finaleraces.nl, waar je ook je tickets kunt kopen.