Jimmy Adriaenssens beleeft topweekend op eigen bodem
Tijdens het weekend van 28 en 29 september verreed de Supercar Challenge haar voorlaatste racemeeting op Belgische bodem. Op het circuit van Spa-Francorchamps trad Jimmy Adriaenssens zaterdagmorgen aan met zijn witorde Seat Super’SPORK’copa, #423. Gemotiveerd als steeds had hij alweer enorm zin in de sessies en wou kost wat kost sterk scoren voor eigen publiek.
Jimmy Adriaenssens “Om 12.45u ging het licht op groen voor de kwalificaties, geschoeid op vers rubber ging ik de baan op om net als de vorige Spa-race een gooi te doen naar de pole-positie in de Seat-klasse. Mijn eerste echte snelle ronde was al meteen raak, pole-positie voor de eerste race. In het juiste ritme sneed ik de tweede snelle ronde aan, om na de ‘La Source’ bocht al meteen geplaagd te worden door een oververmoeid mechanisch onderdeel. Linksvoor brak er een onderdeel in de aandrijfstang en moest ik me gewonnen geven. Ik keerde weer naar de pits en de mechaniciens startten onmiddellijk de herstelling. Op amper enkele centimeters van een 300°C hete remschijf, vlogen de waaghalzen de wielkas in, om me nog één ronde te kunnen geven en alsook voor de tweede race een tijd te kunnen zetten.” Helaas hadden de mechaniciens maar 10 minuten de tijd om de stang te vervangen wat achteraf gezien veel te krap was. De bereikbaarheid van het onderdeel is nihil en net toen het einde van de kwalificatie werd aangekondigd, was de wagen weer rijklaar. Uiteindelijk was een vijfde startpositie voor de tweede race een nog haalbaar resultaat en kon de jonge vechthaan zich verwachten aan een inhaalrace.
De eerste race was een streling voor het oog. De witorde Spaanse stier schoot vlotjes uit de blokken en maakte meteen deel uit van de top 3 van het algemeen toerwagen klassement. “Ik was inderdaad super weg gekomen van de lijn en ik kon onmiddellijk nog twee plaatsen goed maken in de eerste ronde. Gestrand als tweede toerwagen voelde ik de hete adem van de andere toerwagens in mijn nek. Het waren enkel Bas Schouten (BMW 1-serie M) en Ferry Monster (Seat Supercopa) die langszij raakten. De gehele eerste stint werkte ik in derde positie af zonder ook maar één duimbreed toe te geven aan de BMW en Seat voor me. Als een homogene top 3 reden we langzaam maar zeker weg van het peloton. Tijdens de verplichte pitstop kon ik profiteren van de strafseconden die Bas Schouten had toegeëigend gekregen. Ik vervoegde het circuit in tweede stelling en kwam net achter Robin Monster de baan op. Ik poogde wat aanvallen om dichtbij en langszij te komen, maar het verschil op onze Supercopa’s was zo klein dat ik geen opening kon vinden. Toen ik informeerde hoeveel voorsprong ik had op mijn achterliggers kreeg ik over de communicatie door dat ik langzaam maar zeker met vaak hele seconden per ronde wegreed, samen met Robin. Een heerlijk vooruitzicht uiteraard, en finishen als tweede in Supersport en tweede Seat Supercopa was een feit!”
Startend vanop P5 bij de Seats en ongeveer tiende in Supersport, keek Adriaenssens duidelijk uit naar zijn inhaalrace. Het was al in de eerste ronde dat hij beslag kon leggen op de tweede plek bij de Seats, om als vierde Supersporter zijn stint te vervolgen. Dat waren maar liefst zes gelijkgestemde wagens die meteen een plekje terugzakten in het klassement. “Wat een heerlijk gevoel om de ene na de andere wagen in te halen. Zelfs Porsches GT3 kruisten mijn pad en allen mochten ze de reclame op mijn koffer aanschouwen. Het was dan ook in vierde toerwagenpositie dat ik de eerste stint afwerkte en inreed voor de verplichte pitstop.” Mits het wisselvallige weer was de Seat Super’SPORK’copa geschoeid op regenrubber voor het begin van de race. Tijdens de pitstop leverden de mechaniciens alweer sterk werk en in no time was Adriaenssens weer op de baan. Zonder ook maar één seconde over de verplichte zeventig pitstop seconden te gaan, stoof de Antwerpse krachtbron het circuit op, nog steeds in vierde positie. “Opeens kreeg ik via de communicatie door dat de Monster-Seat een lekke band had gereden, een incident waar ik maximaal van moest profiteren. Het was een bloedstollend einde van de race, aangezien de andere Seat niet ver achter mij terug de baan opkwam. Met een voorsprong van zes seconden werd ik als winnaar van de Seat-klasse en derde Supersport afgevlagd. De adrenaline gierde door mijn lijf, en het was duidelijk dat het team ook dol was van vreugde. Elk teamlid wist me te feliciteren via de communicatie en ook elk teamlid bedankte ik voor het prachtige werk dat ze ook dit weekend weer geleverd hadden! Wat een topteam!!!”
Met deze resultaten was het Spork Racing Team op zaterdag zelfs snelste Belgisch team van het gehele Supercar Challenge kampioenschap, inclusief de Ferrari’s, Vipers, McLarens en zoveel meer, om op zondag opnieuw snelste Belg te worden in de toerwagenklasse. Een memorabel weekend was het, waar het Spork Racing Team binnen drie weken in Assen héél graag een even succesvol vervolg aan wil breien. De Finale Races te TT Assen vormen het laatste weekend van de Supercar Challenge 2013.