Limburgs asfalt biedt Adriaenssens matig succes
Superstars @ Zolder, een niet te versmaden race weekend waar zelfs ex-Formule 1 piloten hun opwachting maakten. Ook de Supercar Challenge was weer van de partij met haar drie winnende formules: Super GT, Supersport en Superlight. Spektakel op alle niveaus was een feit! Het Spork Racing Team tekende aanwezig met haar welbekende Seat Supercopa's bemand door Jimmy Adriaenssens (#423) enerzijds en De Kimpe-Van Paemel (#425) anderzijds. Na een succesvol weekend op Ardeense bodem, was het Antwerpse team weerom uiterst gemotiveerd om ook in het Limburgse sterk te scoren.
De eerste race op zaterdag werd gekleurd door een fijn zonnetje. Omstreeks 13.00u schoten de Sport-klassen uit de blokken, klaar voor zestig minuten zij-aan-zij gevechten. Startend vanop P8 kon Jimmy Adriaenssens onmiddellijk mededingen in de kopgroep. "Het niveau van de wagens omheen mezelf lag hoog, we waren aangewezen op een strak tempo zonder ook maar 1 cm van de baan te laten liggen. Daarbij was het ook een kwestie van niets prijs te geven omdat we dankzij de goede resultaten op Spa-Francorchamps strafseconden hadden meegekregen." Iedereen die in regel een podiumplek haalt tijdens de ene race, zal voor de volgende race respectievelijk vijftien, tien of vijf strafseconden krijgen. Daar Jimmy in Spa tweemaal een derde plek in de Supersport klasse behaalde werd hij voorzien van tien strafseconden. "Het was zo klaar als een klontje dat ik dus van begins af aan zoveel mogelijk voorsprong diende op te bouwen op de andere Seats in de klasse. Zodoende zou ik de schade die ik ging lijden tijdens de pitstop kunnen beperken. Moest ik immers achter collega-Seat rijders de baan op komen, zou ik daar ook nog secondjes kunnen verliezen en mijn kansen op het Supersport-podium zien verkleinen." Na een strakke en goed berekende pitstop liet het Spork Racing Team de witrode bolide op het juiste moment los, waardoor Jimmy na de pitstop nog steeds als tweede Seat en zesde Supersport op circuit vertoefde. "Ik kreeg van het team doorgecommuniceerd dat de BMW E92 M3 van Ruud Olij langzaam maar zeker naderde. Indien ik het tempo dat ik reed kon houden, zou de BMW pas in de laatste ronde kunnen aansluiten en mogelijk net achter me finishen. Ik kreeg een déjà-vu gevoel omdat de afgelopen race in Spa ook één ronde te lang geduurd had en wist duidelijk dat alles op alles zetten een must was." Ronde per ronde benutte de Antwerpse Super'SPORK'copa elke centimeter van de Limburgse omloop en de goden waren het Spork Racing Team duidelijk gunstig gezind. De wagens in vierde en vijfde stelling dienden hun positie prijs te geven aan de jonge Antwerpenaar, die handig naar de vierde plaats fietste. Met Ruud Olij nog steeds in het zog, finishte Adriaenssens in vierde positie op exact één minuut van de leider. Een verdienstige positie aangezien het circuit van Zolder eerder op het lijf is geschreven van achterwiel aangedreven wagens.
De zondagrace was geen hoogvlieger, noch omwille van de weersomstandigheden noch omwille van de race. Het negentwintigkoppige startveld der Sport-klassen nam in de late namiddag de teugels in handen en zou vijftig minuten lang haar belangen betwisten. "Ik kwam goed weg in de eerste ronden en moest maar weinig meters prijsgeven op de leiders. Terwijl ik een tijdje de Riwal-Seat het vuur aan de schenen trachtte te leggen werd ik langzamerhand belaagd door de BMW E92 M3 van het duo Meijers/Meijers. In een poging mijn plek te verdedigen verloor ik de aansluiting met de broertjes Monster en lag de focus enkel op verdedigen. Dit liep vlot tot ik bij het insturen van de Villeneuve chicane spinde op een vuile plek." Adriaenssens moest helaas enkele plekken prijsgeven doordat de neus van zijn wagen even in de verkeerde richting stond, maar pikte de draad onmiddellijk terug op en ging zijn volgers vlug zoeken. In de negende ronde, gebeurde helaas het ondenkbare. "We begonnen de tragere deelnemers de dubbelen en bij het uitkomen van de Bianchi-bocht verscheen Kim Troeijen. Toen ik Kim de chicane zag aansnijden merkte ik wat instabiliteit in haar wagen en in poging om een aanrijding te vermijden mikte ik rechts van de curbstone. In de hoop haar te kunnen ontwijken indien ze controle verloor accelereerde ik uit en daar kwam ze... Dwars de baan over voor de sacramentsheuvel en vol in mijn spoor. Op de camerabeelden is duidelijk te zien dat het tijdsverschil tussen mijn uitwijkreactie en de impact op de groene focus slechts tienden van seconden bedroeg. Met andere woorden te weinig om de impact te beperken en dus lag het snelheidsverschil nog ergens rond de 40 kph. Ik moet er geen tekening bij maken, dat als je tegen 40 kph tegen een muur aanrijdt, je een behoorlijke klap krijgt." Gelukkig kwam de Spaanse krachtbron stil te staan op één meter van de vangrails. Het mulle zand in de uitloopstrook deed goed haar best en haalde de snelheid onmiddellijk uit de wagen. "Van 100 kph naar 0 op amper 15 meter is een behoorlijke prestatie, dus hiervoor zeker een woordje van dank aan Circuit Zolder en ook haar baanofficials, voor de goede opvang na de crash!! Bedankt!!" Dit incident betekende onmiddellijk einde oefening voor Adriaenssens en zorgde toch voor ietwat gemengde gevoelens. Desalniettemin staat de wagen inmiddels terug klaar om in Assen (2-4 augustus, Gamma Racing Day) haar kunde weer te bewijzen. Intussen zal er nog een testsessie georganiseerd worden, om de goede herstelling van het Spork Racing Team en vooral de goede werking van de wagen even te bevestigen.
Begin augustus maakt de Supercar Challenge deel uit van de Gamma Racing Day te TT Assen. Op 2, 3 en 4 augustus zal de succesvolle klasse weer aan het werk te zien binnen een internationaal kader, voor het oog van wel 60.000 toeschouwers. Allen daarheen!!