Mooie seizoensopener voor Adriaenssens in de Supercar Challenge
De GT World Sprint Series, een mix van prachtige wagens, deur aan deur gevechten, champagne en een heerlijk lentezonnetje. Kortom een weekend dat zeer geslaagd was als Kick-Off van de Supercar Challenge. In het kamp van het Antwerpse Spork Racing Team zagen we weer betrouwde gezichten aan het werk. Enerzijds hadden we Jimmy Adriaenssens die, als vaste waarde binnen het Spork Racing Team, vastberaden was een sterke indruk te maken tijdens het openingsweekend met zijn Super’SPORK’copa. Anderzijds hadden we ook het jonge duo De Kimpe - Van Paemel die de Petronas-kleuren hard verdedigden in hun snelle Spaanse bolide. Jimmy's vaste Britse collega moest helaas verstek geven voor deze meeting doordat hij actief was op Britse bodem in Donington tijdens de derde en vierde ronde van het British Touring Car Championship.
"Toen vrijdagmiddag de hemelsluizen langzaamaan opengingen net voor de kwalificatie, was het even gokken op gebied van bandenkeuze en afstellingen. Op de valreep besliste ik regenrubber te monteren en paste ik snel nog even de ophanging aan. Al snel bleek dat onze beslissing loonde, hoewel mijn regenbanden al eerder een hittecyclus doorstaan hadden lag de wagen zeer vast. Ik klokte een derde tijd en gaf nog even alles voor een tweede snelle ronde. De regel is nu immers zo dat tijdens één kwalificatie de twee snelste rondetijden tellen voor de startopstellingen van beide wedstrijden. Het verdict viel in de laatste minuut toen er zich nog een BMW de baan op wierp geschoeid op slicks. Starten vanaf P4 en P5 was het ultieme bewijs dat het Spork Racing Team deze winter goed werk had geleverd" aldus Jimmy Adriaenssens.
De start van de eerste race op zaterdag was link, de Riwal Seat tikte, net voor Jimmy's witrode bolide, de BMW 1-serie aan die vanop pole was vertrokken. De Riwal Seat belandde in een drift waarbij hij zachtjes de muur raakte. Adriaenssens maakte handig gebruik van dit euvel en sloot aan bij de tweede leidende BMW's. Tot grote verbazing van het team was er een remprobleem in de Seat geslopen. "Telkens ik vol in de ankers ging blokkeerde er achteraan één tot twee wielen met een gigantische blauwe rookpluim tot gevolg. Na de remdruk geheel naar voren te hebben ingeregeld kwam er nog steeds geen verbetering. Ik poogde iets zachter te remmen maar dit resulteerde uiteraard in tragere rondetijden waardoor ik mogelijk mijn derde plek kon verliezen. Ik was gedwongen genoegen te nemen met een sporadische blauwe rubberwolk achter mijn wagen in de hoop dat de achterbanden het zouden uithouden. Na ongeveer 40 minuten was het zover, de vibraties kwamen op en ik wist dat ik doorheen de band zat." legt Adriaenssens verder uit. "Op ongeveer vijftien minuten voor het einde knalde de band en was ik gedwongen nieuw rubber te laten leggen waarbij ik enkele plaatsen verloor. Ik wist na de wissel nog enkele plaatsen goed te maken maar uiteindelijk hebben we genoegen moeten nemen met een vierde plek onder de Supercopa's en een achtste algemeen."
Na enkele concrete aanpassingen aan het remcircuit, was Adriaenssens uiterst gemotiveerd om het harde werk van Spork te vertalen in goede resultaten in de tweede race. Jimmy kwam goed van de lijn af en raakte in gevecht met de BMW M3 WTCC van Ronald Van Loon. Na meerdere spectaculaire acties kon Jimmy zich loswerken uit de situatie en een voorsprong opbouwen. "Gesettled in vijfde stelling lag ik op een tiental seconden los van mijn achterliggers, maar ook een tiental seconden achter de leidende groep. Ik kon dus geen slipstream vinden om het gat te dichten en bleef midden tussen de leiding en het peleton hangen. Ook na de pitstop was de situatie gelijkaardig tot ik uiteindelijk toch nog een plek kon winnen. Het resultaat loog er niet om, net vierde in het algemeen klassement en tweede Supercopa. Een zeer bevredigend resultaat na het rem-euvel in de eerste race." Het eerste podium voor Supercopa n° 423 was een feit en het team was dol van vreugde om te zien dat vooraan meevechten nu echt tot de mogelijkheden behoort!
Het ganse team kijkt alvast erg uit naar de uitstap naar Slowakije op 18 - 19 mei. Daar zal David Nye opnieuw Jimmy's rangen vervoegen en zijn BTCC-skills laten gelden in de internationale Supercar Challenge.