Riwal doet goede zaken voor kampioenschap
Het Nederlandse Dutch Supercar Challenge veld verplaatste zich voor de Spa Euro Race op 25 en 26 juni naar het gelijknamige Belgische circuit in het Franstalige deel van het land. De Ardennen waren het toneel voor een strijd tussen bijna zeventig Nederlandse bolides van diverse pluimage. Van Renault Clio tot Audi R8 gaat binnen de DSC de strijd aan, ditmaal op een wereldberoemd toneel waarop racelegende Michael Schumacher menig maal schitterde.
Gebruikelijkerwijs in de Ardenner heuvels is er geen enkele zinnige voorspelling te doen over het weer. Vooraf liet het zich aanzien dat er zomerse temperaturen zouden worden gehaald, ter plaatse aangekomen bleek de vrijdag voornamelijk regenval in petto te hebben. De baan lag er nat een triest bij onder een grijze hemel. Het weerhield de snelle SEAT Léon Supercopa coureurs van Team Riwal Racing er echter niet van om een snelle tijd uit het Spaanse racemonster te persen.
Kwalificatie, vrijdag 24 juni
Gedurende de kwalificatiesessie op vrijdag was er sprake van een natte baan. Een omstandigheid waarmee niet alle coureurs even goed uit de voeten kunnen, zeker niet als het aantal paardenkrachten uit de motor zeer ruim bemeten is zoals bij de zwaarste bolides uit de GT divisie. De SuperSport II divisie stelt het met minder vermogen, maar is nog altijd goed voor enkele honderden trappelende paarden.
De Team Riwal Racing bolide mag dan niet de meeste pk’s hebben, ze waren wel de snelste van haar divisie. Ook in het algemene klassement bleken de gebroeders Monster een pijlsnelle tijd te hebben genoteerd; vijftiende. De eerst volgende concurrent in de SuperSport II divisie klokte een drieëntwintigste algemene plaats. Ferry en Robin waren verheugd over de snelle tijd. Ferry Monster: “We hebben poleposition gereden, helemaal top! Ik kwam op het juiste moment binnen en kreeg nieuwe banden en had een vrije ronde toen ik de baan weer opging. Bovendien kon ik een slipstream meepakken van een GT auto waardoor we extra snelheid hadden. Morgen starten we tussen de SuperSport en GT auto’s in, ik ben benieuwd wat dat gaat worden. We gaan in ieder geval voor zoveel mogelijk punten.”
Terwijl Ferry zich vlak voor de race in overall en helm stond te hijsen verklaarde Robin voorafgaand aan de race: “De baan is nat en wij zijn snel, we zullen zien wat er gaat gebeuren, maar het beloofd een mooie race te worden. Zoveel auto’s tegelijk op de baan zal een belangrijke factor zijn, ik heb er heel erg veel zin in!”
Race 1, zaterdag 25 juni
De eerste race op zaterdag aan het begin van de middag zou gekenmerkt worden door slecht zicht en chaos op de baan. De spray die werd opgeworpen door de tientallen auto’s op de baan hinderde het zicht van de coureurs enorm, waardoor het bij de start al snel misging en de safetycar werd ingezet. Nadat de safetycar de baan weer had verlaten kon deze een ronde later wederom het veld gaan aanvoeren omdat ook bij de herstart het weer mis ging. Vanuit het perspectief van de Team Riwal Racing SEAT Léon Supercopa gezien was het een verrassende startopstelling. Ferry, die de start voor zijn rekening nam, vertelde: “Ik wist niet dat we per divisie zouden gaan starten, dus was verbaasd dat Pieter van Soelen ineens naast me stond.”
De SEAT was vooraf op intermediate banden gezet met het oog op de natte baan en miezerregen die leek te zullen gaan ophouden waardoor de baan zou kunnen gaan opdrogen. De intermediates bleken in de openingsfase niet de optimale keuze te zijn, zo bleek uit de verklaring van Ferry Monster: “Bij de start zag ik echt helemaal niets en Pieter naast me bleek er al vandoor te zijn. Ik moest in de openingsfase erg voorzichtig rijden om op de baan en uit de problemen te blijven.” Robin Monster nam halverwege de race het stuur over om de auto naar de finishvlag te rijden. Hij reed een degelijke stint zonder al te grote problemen en bracht de auto als vierde binnen, op een achtentwintigste plaats algemeen. “We hebben na deze race een aantal punten voorsprong op Koen Bogaerts en zijn tevreden met de punten die we hebben gescoord vandaag. Ik kijk uit naar morgen als het weer beter is en de baan droog.”
Uitslag SuperSport II race 1, zaterdag 25 juni
1 Koen Bogaerts, 2 Pieter van Soelen, 3 Luc de Cock, 4 Ferry & Robin Monster, 5 Nick Aerts, 6 Gary Furst, 7 Marcel Norbart, 8 Daan Meijer
Race 2, zondag 26 juni
Ook al startte de tweede race onder een wolkenhemel, de temperatuur was goed en de baan droog. De zon had in de ochtenduren het vocht doen verdampen en gezorgd voor een lekkere voorjaarstemperatuur. Desondanks werd de race wederom in de openingsfase onderbroken door een safetycarsituatie. Op het rechte stuk van start/finish kwamen twee auto’s met elkaar in aanraking in een ordinaire kop/staart botsing. Rokend strandden de bolides op de racelijn waardoor de coureurs gedurende enkele ronden werden omgeleid totdat de brokstukken waren opgeruimd. Ferry Monster, die de race startte op zondag, zag het vanuit de cockpit en becommentarieerde later: “Het was een chaotische start, sommige rijders luisteren volgens mij niet goed naar wat er bij de briefing wordt gezegd. Het formeren verliep niet erg soepel.” Buiten de rommelige start verliep het voor de Team Riwal bolide prima al miste Ferry de aansluiting met de kop en kreeg hij aan het einde van zijn stint een defecte bobine wat hem twee posities kostte. Gedurende de pitstop kon dit echter worden opgelost zonder enig tijdverlies en kon broer Robin de resterende kilometers rijden door het mooie bosgebied van de Ardennen waarin het circuit ligt.
Robin stuurde de Spaanse bolide als achtste terug de baan op en begon aan een stint waarin hij moest trappen voor wat hij waard was om zover mogelijk terug naar voren te komen. Met een zware rechtervoet wist hij zich op te werken naar de vierde positie bij het vallen van de vlag. Die positie stemt zeker tot tevredenheid bij de racende gebroeders. Er werden dit weekend weer flink wat punten aan het totaal toegevoegd waarmee ze de leidende positie in het kampioenschap verder hebben versterkt en met een goed gevoel naar Zolder kunnen afreizen om daar over drie weken de volgende ronde van het Dutch Supercar Challenge kampioenschap te verrijden. “Met de vierde positie van zondag zijn we tevreden, we hebben goed gescoord en lopen uit op onze direct concurrenten Bogaerts / Van der Aa. Door nu het podium niet te halen verliezen we weer een paar strafseconden waardoor we in Zolder 20 seconden extra moeten stilstaan. Dat is precies hetzelfde als Van der Aa / Bogaerts, dus dat wordt spannend”, aldus Robin Monster die alvast een blik op het volgende treffen wierp.
Uitslag SuperSport II race 2, zondag 26 juni
1 Jan van der Kooi, 2 Marcel Norbart, 3 Daan Meijer, 4 Ferry & Robin Monster, 5 Bob Herber, 6 Luc de Cock, 7 Nick Aerts, 8 Koen Bogaerts / Mark van der Aa
SBS6 zend op zondagmorgen rond de klok van 12.00 uur de verrichtingen van de gebroeders Monster met hun Team Riwal Racing SEAT Léon Supercopa en hun collega’s uit op SBS6 Autosport.