Roger Grouwels wint hectische race, Luuk van Loon finisht als derde algemeen
Op het mooie Engelse circuit van Brands Hatch staan de heren en dame coureurs om 14.15 uur weer op de startgrid voor de tweede race van het weekend. De baan is droog maar de weersomstandigheden zijn echt Engels, zeer wisselend dus en of we het droog houden is nog maar de vraag.
Vanaf pole position start vandaag Bas Schouten in de BMW M4 Silhouette van het JR Motorsport team welke hij deelt met Ward Sluys. De Redline Racing Porsche van de broers McKay die pole position getraind hadden, moeten helaas verstek laten gaan door de schade van de eerste race. De eerste rij wordt vol gemaakt met de tweede BMW M4 Silhouette van Koen Bogaerts en Pieter van Soelen en hier neemt Koen Bogaerts de start. Op de tweede startrij zien we Roger Grouwels in de Porsche 991 Cup bolide en naast hem staat de pole sitter van de Supersport 1 divisie Dennis de Borst met de Febo Seat. Jos Jansen staat op de vijfde positie en Ruud Olij zien we op de zesde positie algemeen terug. Ook de vierde rij is bezet door Supersport 1 rijders Henry Zumbrink en Ronald van Loon. Bob Herber moet opnieuw achteraan het veld starten omdat hij problemen kende in de kwalificatie met zijn eigen bolide. Hij start opnieuw in de derde BMW M4 Silhouette wagen en zal zich een weg naar voren moeten zien te vinden.
Als de start wordt gegeven is het nog altijd droog en is Koen Bogaerts het snelst weg en duikt als leider de eerste bocht in. Daarachter sluit Bas Schouten aan, gevolgd door Roger Grouwels en Jos Jansen. In de Supersport heeft Henry Zumbrink een zeer goede start gehad en weet na de eerste ronde als leider van de Supersport 1 divisie door te komen, op zijn bumper zitten Dennis de Borst en Ruud Olij. Bob Herber heeft is in de eerste ronde al een half veld voorbij gestoken en ligt bij de eerste doorkomst al op de tiende positie.
Vooraan in het veld zijn de twee BMW M4 Silhouettes van Bogaerts en Schouten snel, te snel voor de concurrentie en samen vol in gevecht om de leiding. Schouten zoekt en kijkt maar vindt geen mogelijkheid om snel voorbij te gaan aan Bogaerts die zich goed voelt op dit circuit. Hun voorsprong op de rest van het veld wordt teniet gedaan doordat de safety car de baan op wordt gestuurd doordat Fiona James haar Praga R1 stil moet zetten langs de baan.
Daarachter waren Henry Zumbrink en later ook Dennis de Borst voorbij gegaan aan de Porsche van Jos Jansen en Bob Herber zit daar ook al direct bij en zal wanneer de groene vlag weer gezwaaid wordt de vierde positie algemeen snel overnemen.
Een gevecht om de vierde positie in de Supersport 1 divisie gaat tussen Ronald van Loon en Kosta Kanaroglou en daarachter zitten Benjamin van den Berg en Marcel van de Maat elkaar in de haren als het vooraan in het veld de leider wisselt. Bas Schouten heeft Koen Bogaerts in de eerste bochtencombinatie na start/finish weten in te halen en zal nu proberen een gaatje te slaan, zij moeten namelijk tien seconden langer stil staan tijdens de verplichte pitstop. Maar Bogaerts laat het er niet bij zitten en hij doet hetzelfde truckje de volgende ronde bij Schouten en neemt de leiding weer over. Bob Herber nadert daarachter Roger Grouwels en Jos Jansen heeft ook weer de vijfde positie weten in te nemen.
Ruud Olij is voorbij gegaan aan de Seat van Dennis de Borst en heeft zicht op de BMW van Henry Zumbrink. Met zijn drieën rijden zij nog altijd zeer dicht bij elkaar. Ronald van Loon heeft zijn vierde positie in de divisie over moeten dragen aan Kosta Kanarolgou en ook Dan Stringfellow is voorbij gegaan, welke op jacht is naar zijn directe concurrent Ollie Taylor die op de eerste positie rijdt van de Supersport 2 divisie. Van Loon kan ook nog niet achterover gaan zitten, maar moet zijn vijfde positie flink verdedigen tegenover Matt Seldon.
Dan verslikt Jos Jansen zich in de eerste bocht en komt vast te staan in de grindbak wat zorgt voor een tweede safety car situatie en kan iedereen dus weer aansluiten. Vlak voordat het pit window open gaat wordt de baan weer vrijgegeven en kan de race weer verder gaan. Wie duikt er direct naar binnen en wie gaat nog even door?
De strijd aan de kop van het veld blijft doorgaan tot aan de pitstops en beide equipes doen deze pas heel laat. Samen rijden ze de pitstraat in Bas Schouten voorop, maar Pieter van Soelen die het stuur heeft overgenomen van Bogaerts, kan eerder weer wegrijden omdat zij 10 seconden minder lang hoefden stil te staan. Na de pitstops is het Bob Herber die de leiding in handen heeft, maar hij kan niet uitlopen omdat er opnieuw een safety car de baan wordt opgestuurd. Kosta Kanaroglou heeft zijn Ginetta in het grind geparkeerd en moet eruit geholpen worden.
In de Supersport 1 divisie is het Henry Zumbrink die aan de leiding ligt, voor Martin de Kleijn die nu in de Febo Seat achter het stuur zit en Ruud Olij en Peter Schreurs volgen op plek drie en vier. Wanneer de wagens achter de safety car rijden gaat het regenen, hard regenen en de volgende ronde zien we dan ook vele wagens binnen komen om banden te wisselen.
Wanneer de meeste wagens gewisseld zijn naar regenbanden, gaat de safety car ook weer naar binnen. Dick van Elk in de Praga R1 heeft net gewisseld naar regenbanden maar verslikt zich alsnog in de eerste bocht en komt vast te staan in het grind op een plek welke hij goed kent. Full course yellow wordt gegeven om de race opnieuw te neutraliseren.
Peter Seldon rijdt nu dan op de eerste positie, nog altijd op slicks en daarachter is het Luuk van Loon die als eerste heeft kunnen wisselen naar regenbanden omdat hij naar binnen moest om een schade te repareren aan zijn auto. Hij stond in de pitstraat toen het ging regenen en daardoor kon hij direct regenbanden op de BMW zetten wat hem een groot voordeel heeft gegeven. Edward Grouwels leidt de GT divisie, voor Pieter van Soelen en Roger Grouwels. Het hele veld is door dit alles flink door elkaar gehusseld.
Met nog acht minuten op de klok is het Luuk van Loon die op de eerste positie algemeen ligt. Hij heeft Peter Seldon in weten te halen die niet had kunnen wisselen omdat zij geen regenbanden hadden. Daarachter is het Pieter van Soelen die een ronde later de tweede positie overneemt en Roger Grouwels die beide maar iets sneller zijn dan de Ooperon BMW aan de leiding, dus het wordt spannend aan het einde van de race.
Peter Seldon heft het zwaar op zijn slicks, de baan is echt te nat om snelle tijden te rijden en hij verliest zijn tweede positie in de Supersport divisie aan Martin de Kleijn die nu op de vierde positie algemeen rijdt, achter Roger Grouwels in de Porsche. Ollie Taylor leidt in de Supersport 2 divisie voor zijn directe concurrenten Kevin Clarke en Michael Smith die een grote achterstand hebben op hem.
Roger Grouwels heeft Pieter van Soelen ingehaald en heeft de leiding overgenomen in de GT divisie, maar Luuk van Loon houdt nog altijd stand vooraan al wordt het gaatje kleiner. Wanneer de laatste ronde ingaat is het dan ook Roger Grouwels die de leiding in handen heeft, maar hij heeft Pieter van Soelen nog altijd op zijn bumper hangen. Luuk van Loon heeft het helaas niet vol kunnen houden om als leider algemeen afgevlagd te worden.
Wanneer de finishvlag valt is het Roger Grouwels die als eerste over de lijn komt en deze hectische race op zijn naam schrijft. Daarachter finishen Pieter van Soelen en Koen Bogaerts als tweede in de GT divisie en wordt het podium volgemaakt met Edward Grouwels, die Ward Sluys weet voor te blijven.
Luuk van Loon wordt als derde algemeen afgevlagd en samen met vader Ronald van Loon pakt hij de overwinning in de Supersport 1 divisie. Dennis de Borst en Martin de Kleijn pakken de tweede plek en wisten ook als vierde algemeen te finishen wat deze prestatie een extra mooi randje geeft. Henry Zumbrink pakt de derde plek en zal hier zeker ook blij mee zijn na het tegenvallende resultaat in de race van zaterdag.
Ollie Taylor wint opnieuw de Supersport 2 divisie. Kevin Clarke en Dan Stringfellow worden tweede en Michael Smith mag opnieuw naar het podium, nu als derde. Chris Voet en Bart van den Broeck finishen met beide Peugeots de tweede race en scoren hiermee de laatste benodigde punten om het kampioenschap van de Sport divisie binnen te halen. Zij zullen de laatste twee races van het seizoen zich alsnog focussen om als de nieuwe kampioenen de laatste races ook op hun naam te schrijven, maar we willen de Belgische rijders alvast feliciteren met de titel in de Sport divisie.