Supercar

Bart en Ignace van den Broeck maken hun droom waar

13:48 26-04-2023

Wat kan er voor een vader en zoon mooier zijn dan samen aan de start te staan in een race? Bart van den Broeck en zijn 21-jarige zoon Ignace koesterden de droom al jaren en tijdens de VRM Voorjaarsraces op CM.com Circuit Zandvoort was het moment daar. Bart en zijn vaste teamgenoot Chris Voet gingen van start in hun nieuwe Renault Alpine A110 Cup, Ignace debuteerde met zijn teamgenoot Leon Iserbyt in een Renault Clio IV.

Nieuw strijdwapen
Bart van den Broeck begint dit jaar aan zijn 29e jaar in de autosport, waarbij Chris Voet al 18 jaar zijn vaste teamgenoot is bij Traxx Racing. Dit jaar hebben zij hun vertrouwde Peugeot RCZ ingewisseld voor een nieuw strijdwapen, de Renault Alpine A110. Net als de Peugeot in het grote veld van de Supercar Challenge een opvallende auto.

Gelukt
Bart is erg blij met de nieuwe bolide: “Chris en ik waren al een tijdje op zoek naar een andere auto voor in de Supercar Challenge. We houden van bijzondere auto’s en het is voor onze sponsors ook belangrijk om op te vallen in zo’n groot veld. Chris zag in Frankrijk de Alpine A110 Cup en droomde ervan in deze auto te gaan racen. Er zijn echter maar 30 van deze Alpines gebouwd, dus het leek lastig om er één te kunnen kopen. Toch is het ons gelukt en daar zijn we erg blij mee.”

Achtertrekker
Opvallend aan de A110 is dat er nauwelijks een achtervleugel op zit. “De Alpine is een achterwiel aangedreven auto met een zeer stijf chassis. Voor Chris en mij is dat wel enorm wennen, want we hebben tot nu toe altijd geracet in voorwiel aangedreven auto’s. Het ziet er naar uit dat de auto voorlopig sneller is dan wij, dus we hebben de komende periode veel te leren,” concludeert Bart lachend.

24 uur
Bart verkocht zijn bouwbedrijf anderhalf jaar geleden en heeft zo meer tijd om met autosport bezig te zijn. Dat komt op een goed moment, want Ignace was vorig jaar na twaalf jaar karting toe aan een nieuwe uitdaging en vond die in de C1 Racing Cup België. Hij nam deel aan de 24 uur van Zolder en reed daar in een veld met 100 auto’s de race uit. Dat beviel hem uitstekend en hij leerde daar zijn teamgenoot bij het Traxx Racing Junior Team Leon Iserbyt kennen.

Van sim naar echt
Ignace: “Ik ging altijd met mijn vader mee naar de circuits en vond dat altijd geweldig. We hebben hier jaren naartoe gewerkt. Vanaf mijn 15e heb ik meegedaan aan simraces en nu ben ik klaar voor het echte werk. We hebben gekozen voor de Renault Clio IV omdat dit een echte racer is, zonder ABS en Traction Control. We willen veel leren en zoveel mogelijk kilometers maken.”

Informatica
Ignace is niet in de voetsporen van zijn vader getreden in de bouwwereld. Hij koos voor de ICT en studeerde in februari af in de informatica. Hij werkt inmiddels op een grote school en verzorgt de ICT voor 800 leerlingen. Gelukkig kan hij zich voor de V-Max evenementen vrij roosteren en zo zijn passie op de circuits beleven. “Dit jaar staat voor mij in het teken van leren, ervaring opdoen en vooral plezier maken. Dat ik dat tijdens de raceweekenden samen met mijn vader kan doen maakt het extra bijzonder.”

Volgende droom
Een nieuwe droom voor Bart en Ignace is om samen de 24 uur van Zolder te rijden. “Uiteraard ook samen met Chris, want dat blijft altijd mijn vaste racemaatje en we zijn altijd aan elkaar gewaagd met praktisch dezelfde rondetijden. We wonen allebei dicht bij circuit Zolder, maar Spa-Francorchamps en Zandvoort zijn toch onze favoriete circuits. Nu maar kijken of onze Renault Alpine dezelfde voorkeur heeft!” Over wie rijdt hebben ze nooit issues, want ze rijden ook vergelijkbare rondetijden. De kwalificatie doen ze om de beurt en in de races doet de één de start van de eerste race, de ander doet dat dan in de tweede race. Ignace en Leon hanteren dezelfde formule.

Uitgereden
Tijdens de VRM Voorjaarsraces reden zowel vader als zoon beide races uit. Waar het voor Bart vooral wennen aan de nieuwe auto was, stonden de races voor Ignace in het teken van wennen aan alles. “De Supercar Challenge is een geweldige klasse. We moeten ons concentreren op onze eigen race, maar ook erg goed opletten voor de veel snellere auto’s uit andere divisies. Dat maakt het enorm spannend, want je moet dus goed opletten op wat er voor je gebeurt, maar ook wat er achter je aan komt. Dat we beide races zonder problemen goed hebben uitgereden zorgt ervoor dat we met een goed gevoel terugkijken en met vertrouwen naar de volgende races toeleven,” besluit Ignace zijn verhaal. “En voor ons geldt precies hetzelfde,” vult een zeer trotse Bart aan.