Dane Arendsen overheerst in eerste race
Er is vanmiddag geen kruid gewassen tegen de dadendrang van Dane Arendsen, die met zijn imposante Ligier LMP3 een maatje te groot is voor de rest van de tegenstanders. Equipe Mex Jansen/Jordin Poland is ‘the best of the rest’. Equipe Daan Meijer/Cor Euser pakt de derde algemene podiumplaats. In de Supersport is het in het tweede wedstrijd gedeelte toch weer Laurens de Wit, die samen met zijn teamgenoot Fabian Schoonhoven de mooiste prijs naar zich toetrekt. Een fraaie tweede plaats voor Emely de Heus zorgt voor meer feestvreugde bij Ferry Monster Autosport. In de Sport divisie rijdt Rob Nieman naar de bovenste trede.
De Supercar Challenge staat gereed voor hun eerste wedstrijd op Circuit Zandvoort. Dane Arendsen start zijn Ligier LMP3 vanaf de poleposition met equipe Jansen/Poland naast hem en waarbij Jordin Poland de start voor zijn rekening neemt. De spanning is te snijden in de Supersport divisie, waar de verschillen heel klein zijn. Jos Harper met zijn door Koopman Racing ingeschreven BMW M3 GTR blijft achter in de pits.
Het startveld wordt al rollend richting de Tarzanbocht gestuurd. Dane Arendsen neemt gelijk een flinke voorsprong alsof hij nooit iets anders gedaan heeft.
Daarachter gaan de Jordin Poland en Daan Meijer de strijd met elkaar aan, gevolgd door Cees Wijsman op een al wat grotere achterstand. In de Supersport divisie is Maxime Oosten prima gestart, hij leidt voor Henk Tappel in zijn Zilhouette 3.0 en equipe De Wit/Schoonhoven.
In de Sport divisie heeft Rob Nieman met zijn Renault Clio Evo de leiding gepakt voor Milan Teekens en Tom Drummen in zijn BMW M2 40.
Aan de kop worden de verschillen groter. Dane Arendsen loopt meer dan 9 seconden weg van Poland met Daan Meijer daar weer 11 seconden achter. Maxime Oosten neemt in de Supersport divisie afstand van Henk Tappel en equipe De Wit/Schoonhoven.
In de Sport divisie heeft Milan Teekens de orde weer hersteld en Rob Nieman terug verwezen naar de tweede plaats op vijf seconden. Tom Drummen heeft de derde plaats stevig in handen voor Bart van den Broeck in zijn Traxx Racing Renault Alpine.
De pitwindow is geopend, de eerste auto’s komen binnen. Henk Tappel rolt bijna uit zijn auto om plaats te maken voor Harold Wisselink. Ook de beide BMW M2 bolides van Jayden Post en Berry van Elk komen binnen. De beide koplopers Arendsen en Poland rijden nog door. Richard Meester gaat heftig in de spin in het Scheivlak, komt in aanraking met de vangrail en komt met veel schade de pits binnen. Een full course yellow moet voor de nodige rust zorgen.
De pitwindow is gesloten en de wedstrijdleiding besluit om de safetycar de baan op te sturen. Nadat het veld weer is aangesloten gaat het veld weer op pad voor de laatste 12 minuten. De Ligier LMP3 van Dane Arendsen gaat er als een haas vandoor en pakt gelijk een enorme voorsprong. Na alle pitstops en andere commotie zijn er wisselingen in de Supersport volgorde.
Equipe De Wit/Schoonhoven heeft de kop overgenomen met Teunis van der Grift op een tweede plaats en Emely de Heus als derde met de SEAT TCR, nadat zij zich fraai naar voren heeft gereden. Equipe Tappel/Wisselink is gezakt naar een achtste plaats. De koplopers van het eerste gedeelte van de tweestrijd zijn met Valentijn Greven aan het stuur gezakt naar de tiende plaats.
Teunis van der Grift wordt met een 20 seconden tijdstraf naar achteren gezet na een botsing met Emile Drummen, waardoor Emely de Heus doorschuift naar een tweede plaats en Yardy Hoogwerf met zijn Cupra TCR pakt de laatste podiumplaats.
In de Sport divisie leidt Rob Nieman voor Henri Greven, die het stuur halverwege van Milan Teekens heeft overgenomen. De equipe van vader en zoon Drummen pakt de laatste podiumplaats in de Sport divisie.