Geen verrassingen in kwalificatie op Circuit Zolder
De vrije trainingen van vrijdag bleken al een goede voorbode te zijn voor de kwalificatie van de Supercar Challenge op de vroege zaterdagochtend. Bas Schouten trok gelijk alle registers open en pakt de snelste tijd in de Supersport 1 divisie, waar vader en zoon De Borst zich in de slotfase nog wisten op te werken naar een tweede plaats ten koste van Laurens de Wit. Tony Verhulst was op vrijdag al de snelste en herhaalt dit een dag later in de kwalificatie in zijn Supersport2 klasse. Pieter de Jong weet in de slotfase equipe Vianen–Vanderheyden te verdringen naar de tweede positie in de Sport divisie. In de GT Divisie zijn de verschillen minimaal. Equipe Tubben-Weering verslaat uiteindelijk equipe Jansen-Poland in een zelfde BMW M6. Vlad Raducanu weet in de Radical klasse zijn tijd te verbeteren en verdringt equipe Greenhalgh naar de tweede plaats
Het was vrijdag warm op het circuit van Zolder. Vandaag lopen de temperaturen nog hoger op. Even na negen uur in de vroege ochtend melden de drie Sport divisies zich op de baan voor hun 30 minuten durende gevecht tegen de klok die uiteindelijk de startvolgorde bepaalt voor de twee races dit weekend. Remco de Beus vormt een equipe met Bas Schouten in de Supersport 1 divisie en zij lieten gisteren tijdens de twee vrije trainingen gelijk zien dat er rekening gehouden moet worden met hun JR Motorsport BMW E46 M3 GTR. Hun twee snelste tijden beloven voor de kwalificatie veel goeds. In de Supersport 2 reed thuisrijder Tony Verhulst tweemaal naar de snelste tijd.
Na een voorzichtig begin pakt Laurens de Wit de snelste tijd, maar gelijk wordt zijn tijd afgenomen vanwege de track limits. Bas Schouten staat bovenaan maar De wit pakt in zijn tweede snelle ronde de kop weer over in de Supersport 1 divisie. Tony Verhulst spint in zijn eerste snelle ronde in de Bianchibocht, maar kan zijn weg vervolgen en pakt een ronde later gelijk de kop in de Supersport 2 divisie.
Halverwege meldt Bas Schouten zich opnieuw vooraan, maar hij moet weer opnieuw beginnen nadat zijn tijd is afgenomen vanwege het niet respecteren van de breedte van de baan. Gilles van Houtum valt stil voor de Boutsen chicane, maar weet de auto weer aan het rollen te krijgen en weet de pits te bereiken. Ook problemen voor Christian Dijkhof, die zijn Clio rokend in de pits moet achterlaten.
In de Sport divisie ligt al geruime tijd equipe Oscar Vianen-Tom Vanderheyden met de Zilhouette aan de kop voor Rob Nieman in zijn Spirit Racing Clio. Vooraan is Bas Schouten er nog eens goed voor gaan zitten en pakt met zijn BMW E46 de snelste tijd af van Laurens de Wit in zijn Bas Koeten Racing Audi TCR. Equipe Chris Voet–Bart van den Broeck schiet ervan af in de Villeneuve Chicane maar kan na wat duw werk van de marshalls hun weg vervolgen.
De Hyundai i30N van vader en zoon Dennis en Steff de Borst verbetert zich aanzienlijk en stijgt naar een tweede positie ten koste van Laurens de Wit.
Tony Verhulst blijft de snelste in de Supersport 1 divisie. Pieter de Jong weet in de slotfase equipe Vianen–Vanderheyden te verdringen naar de tweede positie in de Sport divisie.
Na de kwalificatie van de Sport divisie zijn de auto’s uit de snellere Division CN, de Division Radical en de GT Division aan de beurt. In de GT Division gaat equipe Max Tubben-Max Weering met 101 punten aan de leiding, maar wordt op vier punten op de hielen gezeten door de equipe Mex Jansen-Jordin Poland met hun Koopman Racing BMW M6. De BMW M6 GT3 van JR Motorsport deed gisteren tijdens de twee vrije trainingen de beste zaken. Equipe Max Tubben-Max Weering wist tweemaal bovenaan te eindigen.
Thomas Piessens met de Deldiche Racing Norma M20FC heeft er zin in en zet gelijk de eerste snelle tijd scherp. Vlad Raducanu spint in de Villeneuve Chicane en staat dwars op de baan. Er volgt een code geel om de rijders te waarschuwen, maar Hein Koopman schiet net langs Nagy Kabaz met zijn Domec Racing RXC Spyder. Koopman kan langs de stilstaande auto van Raducanu sturen, maar Kabaz moet vol in de remmen en spint daardoor ook. Gelukkig raakt hij Raducanu niet en beide rijders kunnen hun weg vervolgen.
Equipe Jansen-Poland rijdt naar de snelste tijd voor hun rivalen Tubben–Weering gevolgd door Piessens en Hein Koopman in zijn BMW Z4 GT3. Daarachter ligt de equipe van vader en zoon Greenhalgh als beste van de Radicals, maar hoe goed ze ook eindigen, ze moeten de eerste race vanuit de pits starten vanwege een nog lopende straf uit een vorig evenement.
Zoals verwacht is het stuivertje wisselen tussen de twee jonge BMW M6 equipes van Jansen-Poland en Tubben-Weering. De laatste pakt de kop over, maar het verschil is maar 0,005 seconde. Hein Koopman krijgt voor de komende wedstrijd twee plaatsen straf op de grid vanwege het inhalen van Kabaz onder geel.
In het laatste gedeelte van de kwalificatie gebeurt er niet zoveel meer. Alleen Vlad Raducanu weet zijn tijd te verbeteren en verdringt equipe Greenhalgh naar de tweede plaats bij de Radicals. Vooraan gaat equipe Tubben-Weering nog wat sneller en vergroot hun voorsprong naar 0.042 seconde op equipe Jansen-Poland. Thomas Piessens in zijn Norma blijft derde algemeen en weet met zijn op papier snellere Norma niet aan de tijden van de twee BMW’s te komen.