Herber wint race 2 in GT divisie. Verhulst opvallend sterk
De tweede wedstrijd van de Supercar Challenge werd een mooie race om het heerlijke weekend op Hockenheim mooi af te sluiten. Equipe Ian Gepts/ Brent Verheyen wint de wedstrijd met hun Haegeli by T2 Racing Norma, geholpen door technische problemen van Norma collega Thomas Piessens. Bob Herber wint fraai de GT divisie na een spannend duel met Bart Arendsen. Ondanks een tijdstraf blijft Ted van Vliet de snelste in de Supersport 1 divisie, mede geholpen door een lekke band van Dennis de Borst. In de Supersport 2 werd Tony Verhulst de terechte winnaar en bleef mede door een straf equipe Pieter Denys/ Tim de Borle voor. In de Sport divisie werd Mark Wieringa de grote winnaar.
Pechvogel Sam Dejonghe, die gisteren door problemen met zijn gaspedaal zelfs de start niet haalde, start met zijn teamgenoot Thomas Piessens wederom van poleposition voor de tweede Supercar Challenge race op een nog heter Hockenheim. Net als gisteren start de op papier snelste auto van het veld, de Norma LMP3 van Gary Hauser en zijn echtgenote Lea Mauer, naast de Deldiche Norma vanaf de eerste rij. De winnaars van gisteren equipe Verheyen/Gepts gaat vanaf een derde positie de strijd aan. Snelste GT is Bob Herber, die vanaf de tweede rij zijn Bentley Continental GT3 de sporen gaat geven. Grote concurrenten Bart Arendsen, Roger Grouwels en Daan Meijer staan daarachter te popelen om snel naar voren te komen.
De andere pechvogel van de eerste race Dennis de Borst start als snelste Supersport 1 rijder vanaf de achtste rij. In leidende positie brak vier ronden voor tijd zijn aandrijfas. Zijn ervaren Ferry Monster monteurs hadden het klusje binnen een kwartier gefixt. “We hebben wel meer aandrijfassen gewisseld, het was eigenlijk zo gedaan. Ook was bij Dennis in zijn Hyundai de bevestigingsbout van zijn stoel afgebroken. Die hebben we nog even vastgelast. De wagen kreeg hier op de Hockenheimring ook zulke klappen te verwerken,” aldus een relaxte monteur.
Gisteren streden Tony Verhulst en Pieter Denys om de zege in de Supersport 2 divisie. Kijken of ze vandaag weer zo kunnen schitteren na hun deurkruk aan deurkruk gevechten met Tony Verhulst in de eerste race. Ook de rijders van Zilhouette Racing maakten er een heetgebakerde show van. Na een cool down in hun meegenomen kinderbadjes gisteravond, zullen zij vandaag wellicht wat ’cooler’ gaan beginnen.
De twee Deldiche bolides komen als laatste de grid op. Luc De Cock komt echter niet van de grid af en wordt door de marchalls de pits ingeduwd om vanuit de pits zijn wedstrijd te hervatten.
Sam De Jonghe heeft een wereldstart en weet zelfs voor de krachtige LMP3 van Hauser als eerste de Ravenol-Kurve in te steken. Bob Herber is ook goed weg en passeert Brent Verheyen in de snellere Norma. Ook Bart Arendsen passeert de Belgische T2 Racing coureur, die een matige start meemaakt. Daan Meijer heeft eveneens een wereldstart, maar volgens de wedstrijdleiding stond hij niet op de juiste startpositie en dat betekent voor de BODA Racing coureur 10 strafseconden.
Jerome Greenhalgh is koploper in de Radical division, terwijl Remco de Beus het beste weg is in de Supersport 1 divisie met Pieter Denys uit de supersport 2 op zijn hielen. De twee raken elkaar in Turn 6. Beide rijders kunnen hun strijd vervolgen, maar Dennis de Borst profiteert optimaal en pakt de kop over in de Supersport 1 met nu Ted van Vliet in zijn kielzog. Ook Tony Verhulst heeft voordeel van de spin van Denys en pakt de leiding in de Supersport 2.
In de Sport divisie zijn het drie Zilhouettes die de kop genomen hebben met Mark Wieringa vooraan gevolgd door Bernard Blaak en Mark Jobst. Aan de kop van het veld kan Sam Dejonghe zijn eerste plaats niet behouden tegenover de snelle LMP3 van Hauser, maar de Luxemburger verliest een aantal plaatsen door een onverwachts pitsbezoek. Nadat hij uit de pits komt parkeert hij zijn bolide in het gras, einde race voor het snelle echtpaar. In de GT divisie is de spanning weer te snijden.
Bart Arendsen voert de druk op bij Herber om hem daarna succesvol te passeren.
De baancommissarissen kunnen de wagen van Hauser niet eigenhandig wegkrijgen. Een full course yellow moet gelegenheid geven om de wagen weg te laten slepen naar een veilige positie. Op datzelfde moment komt Dennis de Borst de pits in met een lekke band. Zijn teamcrew zorgt ervoor dat hij snel weer kan vertrekken, maar de Febo Racing coureur moet nu wel weer Ted van Vliet en Remco de Beus voor zich dulden.
Fraaie strijd weer tussen de leidende Zilhouettes in de Sport divisie. De verschillen zijn minimaal tussen Mark Wieringa, Mark Jobst en Bernard Blaak. Aan de kop van het veld vergroot Sam Dejonghe zijn voorsprong op Brent Verheyen. Daarachter gaat de strijd verder bij de GT’s tussen Arendsen en Herber. Jerome Greenhalgh spint in het Motodrom en krijgt zijn Radical niet meer aan de praat.
Een tweede Full Course Yellow moet het afslepen mogelijk maken. Op hetzelfde moment gaat halverwege de pitwindow open en iedereen komt tegelijk binnen.
Nadat alle wagens hun verplichte stop hebben gemaakt blijft de Deldiche Norma de algemene leider. Thomas Piessens heeft het stuur overgenomen van Sam Dejonghe en achtervolger Ian Gepts heeft Brent Verheyen vervangen. Het verschil tussen de beide leidende Norma’s wordt zienderogen kleiner. Thomas Piessens heeft technische problemen en langzaam rijdt hij zijn wagen naar de pits. Daarachter pakt Bob Herber de tweede algemene positie over en heeft inmiddels zijn voorsprong op Arendsen naar tien seconden gebracht.
Maar liefst zes wagens krijgen een tijdstraf vanwege het te snel rijden tijdens de Full Course Yellow periode.
De Supersport 2 rijder Tony Verhulst is nu zelfs sneller dan zijn collega’s in een klasse hoger. Tim de Borle, die het Ligier zitje van Pieter Denys heeft overgenomen, heeft inmiddels een achterstand van 30 seconden op de Honda Civic TCR van Verhulst door een drive through straf vanwege te hard rijden tijdens de full course yellow.
Aan de kop heeft Ian Gepts niets meer te vrezen. Daarachter verkleint Bart Arendsen zijn achterstand op Bob Herber, maar het fraaiste duel om plaats drie bij de GT’s ontvouwt zich tussen Roger Grouwels in zijn Nissan GT-R GT3 en Daan Meijer in zijn BMW M6.
Rondenlang strijden deze twee kemphanen om elke meter van het Duitse asfalt. Door een onhandige tik van Daan Meijer op Grouwels in de Sachs-curve spint de Nissan rijder. Met nog een paar seconden te rijden wordt de BODA coureur bestraft met een drive through, die hij in deze ultieme slotseconden nog uitvoert en daardoor een plaats verliest.
Equipe Ian Gepts/ Brent Verheyen wint de wedstrijd met hun Haegeli by T2 Racing Norma. Bob Herber is de winnaar bij de GT’s voor Bart Arendsen en Roger Grouwels. Daan Meijer eindigt op een vierde plaats.
Ted van Vliet is de winnaar in de Supersport 1 divisie voor Dennis de Borst die nog heel dichtbij komt. In de Supersport 2 is het Tony Verhulst die met zijn Honda Civic de snelste is en zelfs Dennis de Borst met zijn Hyundai uit de Supersport 1 achter zich kan houden.
In de Sport divisie wint Mark Wieringa voor Bas Barenburg, die net als gisteren zijn Bas Koeten BMW M3 E36 naar een tweede podium positie stuurt.