Supercar

Luuk van Wijngaarden komt er wel

10:06 04-09-2023

Steeds meer jonge rijders weten de weg te vinden naar één van de V-Max klassen van Dick van Elk. Eén van deze snelle voorbeelden is de pas 16-jarige Luuk van Wijngaarden uit Leidsche Rijn bij Utrecht, die bij de Jack’s Racing Day zijn debuut maakte in de Supercar Challenge. Daar maakte hij kennis met een Radical SR3, die hij deelde met Eddie van Dam van Radical Nederland. Een geweldig weekend voor de jonge rijder, die niet uitgesproken raakt over de capaciteiten van dit prototype en de plezierige ondersteuning die hij kreeg van Radical Nederland. 

“Op zeer jonge leeftijd van 18 maanden wist hij alle automerken al uit zijn hoofd op te noemen” vertelt de trotse moeder Astrid Stam, die samen met haar man Jürgen van Wijngaarden enthousiast de verrichtingen van hun zoon gadeslaat op TT Circuit Assen. Luuk heeft het racevirus vanaf de karting meegekregen en vertelt hoe het allemaal begonnen is: “Op jonge leeftijd was ik vaak op de Kartfabrique te vinden, dat zowat bij ons om de hoek zit. Ik heb daar op de kartschool gezeten en veel kartwedstrijden gereden. Op mijn negende ben ik buiten gaan karten bij de Chrono 2-takt in de Mini Max en ik was actief in  de Nederlandse en Belgische kampioenschappen. Ik was altijd wel in de top tien te vinden.”

“Een paar jaar later maakte ik kennis met de autosport via Youri Verswijveren met zijn NXT Junior Autosport Experience op Raceway Venray. Ik was gelijk verkocht en vond dit nog leuker dan de kartsport. Ik heb toen gelijk mijn EU-racelicentie gehaald op het Circuit van Zandvoort. Je droom is dan gewoon zo snel mogelijk te mogen racen, maar als je pas 13 jaar bent mag je alleen maar meedoen met trackdays. Begin vorig jaar was het eindelijk zo ver dat ik wedstrijden mocht gaan rijden. Ik maakte mijn racedebuut bij de  PTC Cup van de ACNN uit Assen. Dat ging allemaal goed, zodat ik ook dit jaar ben doorgegaan in deze klasse, met een aantal podiumplaatsen als resultaat.”

“Wij zagen op de Facebook pagina van Radical Nederland een oproep dat er een aantal plekken vrij waren voor Assen. We hebben contact opgenomen en na een aantal belletjes mocht ik langs komen in de werkplaats in Zwolle om kennis te maken en om gelijk een stoeltje te gaan schuimen. Toen ging het allemaal heel snel. Bij Radical Nederland is het allemaal goed geregeld. Alex van Loenen heeft mij prettig en vriendelijk alles uitgelegd en er werd zelfs een Spaanse engineer overgevlogen om alles qua data door te nemen. Zo leerde ik hoe je later kan remmen, om sneller door de bocht te komen. Deze uitleg bracht mij gelijk op een beter niveau.”

“Om te rijden in dit prototype is een enorme uitdaging. De snelheid van de SR3 is hoog, zeker als je het vergelijkt met de PTC klasse. De auto heeft enorm veel downforce en je kan er onmiddellijk hard mee door een bocht. Het was in het begin even wennen, maar na een aantal rondjes heb je gelijk het gevoel dat het nog veel harder kan.”

“Mijn ouders gunnen mij dit raceavontuur enorm en staan altijd voor me klaar. Na het behalen van het overgangsbewijs van HAVO 3 naar HAVO 4 ben ik overgestapt naar het ROC in Nieuwegein. Ik loop nu stage als automonteur en leg alles wat ik hiermee verdien apart voor de racerij. Ik volg een opleiding in de Automotive Technology op specialistisch niveau. Ik ben nu met derde jaar gestart van deze vierjaar durende opleiding. Als monteur en eventueel junior engineer kan ik in de toekomst zeker een rol blijven spelen in de autosport en in een combinatie als coureur zou dit ideaal zijn.”

“Mijn weekend met teamgenoot Eddie van Dam en de samenwerking met het team smaakt naar meer. Het blijft gewoon lastig om de nodige financiële middelen binnen te halen om meerdere wedstrijden te kunnen rijden. Ik heb nu een sponsor maar ben zeker op zoek naar meer bedrijven die in mij geloven zodat ik dit allemaal mogelijk kan maken, elke hulp is welkom. Hopelijk kunnen we met Eddie van Dam tot een overeenkomst komen voor de Finaleraces op Assen. Dat zou helemaal fantastisch zijn”