Max Aschoff pakt poleposition voor beide races
Vrijdagavond om 19.10 uur komt de BMW E46 M3 van Remco de Beus als eerste de Hockenheimring op. De eerste kwalificatiesessie is voor de Supercar Challenge sportdivisies, de tweede sessie voor GT’s en GT & Prototype begint om 19.40 uur.
Sport divisies
De eerste naam die bovenaan de lijst staat is voor equipe Dennis de Borst en Stan van Oord, die de kwalificatie beginnen met een snelste rondetijd van 2:20.167. Dat is duidelijk nog geen serieuze tijd en dat bewijzen de broers Van den Berg even later met een rondetijd van 1:50.735. Maar ook die tijd staat niet lang bovenaan, Van Oord pareert met een 1:50.704.
Dit zijn opvallend genoeg rondetijden die beter zijn dan de tijden in beide vrije trainingen eerder vandaag. Na zeven minuten scherpt Bart Arendsen in zijn derde ronde de tijd aan naar 1:50.043. Zou er nog meer inzitten?
In Supersport 2 zijn vader en zoon Greenhalgh in hun Radical SR1 met een ronde van 1:54.946 ruim zeven seconden sneller dan vader en zoon Van Dam in hun Saker. Maar ook daar zullen ongetwijfeld snellere tijden volgen.
Arendsen is nog niet klaar, hij verbetert in zijn vierde ronde de snelste tijd naar 1:48.890, een absolute toptijd. Van Oord verbetert zich ook, maar moet toch bijna een halve seconde toegeven op de blauwe BMW 1Serie van Arendsen.
In de Sportklasse is Mark Jobst, winnaar van beide openingsraces op Zandvoort, in zijn Zilhouette ook nu de snelste. Veel scheelt het echter niet, want equipe Voet-Van den Broeck is maar een duizendste van een seconde langzamer. Een hele rits Zilhouettes volgt hen op de voet.
Door het hele veld regent het verbeteringen, maar spectaculaire positiewisselingen zijn er nauwelijks. Met nog drie minuten op de klok pakt equipe Van den Berg de tweede positie over met een miniem verschil van 14 duizendste op van Van Oord.
Van den Berg heeft het beste echter tot het laatste bewaard, want hij pakt in de slotfase toch nog de pole met een ronde van 1:48.744. Arendsen moet zich dus toch tevreden stellen met de tweede positie voor equipe De Borst-Van Oord op de derde startplaats.
In Supersport 2 kruipt de top 3 bij elkaar. Greenhalgh blijft de snelste met een tijd van 1:52.803, op 1,5 sec. gevolgd door equipe Stox. Equipe Van Dam wordt derde op ruim drie seconden achter Stox.
In de Sportklasse is het equipe Voet-Van den Broeck toch gelukt om alle Zilhouettes te verslaan. Zij zijn de snelste in hun klasse met een ronde van 1:59.923, vier tiende voor Jobst. Vader Bernard en zoon Lars Blaak rijden hun Zilhouette naar de derde startpositie.
GT en GT & Prototype
De GT’s komen als eerste de baan op, al snel gevolgd door de fraaie Norma’s en LMP3’s. In zijn tweede ronde rijdt equipe Joosen-Van Bellingen een 1:39.964 en dat zet de boel meteen op scherp. Een ronde later verbeteren zij zich zelfs tot 1:39.438. Tom Boonen nadert tot op een kleine twee seconden.
Bob Herber is in zijn Lamborghini Super Trofeo de snelste in GT met een tijd van 1:43.536. Zijn teamgenoot Daan Meijer komt tot 1:45.797 en is daarmee de tweede rijder in GT.
Na zeven minuten ontstaat er een full course yellow door een ongelukkig contact tussen Max Tubben en Hein Koopman in bocht 1. Tubben valt helaas uit, omdat de ‘killswitch’ werd ingedrukt door de motorkap die naar achteren schoof. Na drie minuten geel kan er weer verder gestreden worden.
Max Aschoff weet vijf ronden lang geen goede tijd uit zijn Ginetta te halen, maar met nog vijf minuten op de klok is zijn zesde ronde wel raak. Met een ronde van 1:40.255 pakt hij de tweede plaats. Boonen laat het daar niet bij zitten en een ronde later verwijst hij de LMP3 naar de derde positie. Hij nadert de snelste tijd van zijn teamgenoten tot twee tienden.
Het wordt equipe Joosen-Bellingen te heet onder de voeten en ook zij gaan er nog eens goed voor zitten. Met succes, want zij voeren de druk op met een ronde van 1:38.744.
Met nog een minuut op de klok staan de polesitters in zowel GT als GT & Prototype in de pits, rekenend op de pole in de eerste race.
Dat is het moment dat Aschoff toeslaat. Hij rijdt zijn LMP3 naar de pole met een ronde van 1:38.581. Equipe Joosen-Van Bellingen wordt tweede en Tom Boonen derde.
In de GT divisie behoudt Herber de pole voor Peter Posavac, die zijn BMW Z4 GT3 in de slotfase nog voor Meijer weet te positioneren.
Morgen start de eerste race van een uur op de Hockenheimring om 10.25 uur, de tweede race is zondag om 12.55 uur en deze duurt eveneens zestig minuten.