Pieter de Jong & Team Zilhouette: op en naast de baan een feestje
Dit seizoen valt er in de Supercar Challenge één ding enorm op: het grote aantal Zilhouette Z4’s. Het Zilhouette-team is met een groot aantal auto’s in de Sport-divisie en de auto van Max Tubben in de GT-divisie een van de meest opvallende teams in de paddock. Pieter de Jong heeft de opkomst van het team van dichtbij meegemaakt. Samen met Jack Hoekstra is hij nog steeds op de grid te vinden, dit seizoen met de #498 Zilhouette.
‘Ik loop al even mee in de autosport. Zo rond mijn zeventiende jaar ben ik begonnen met racen. Mijn vader racete en ik ben aan het werk gegaan bij de Advanced Driving School in Assen. Daar ben ik uiteindelijk instructeur geworden. Dat doe ik nog steeds af en toe. Het lesgeven vind ik erg leuk en ook drifttrainingen doe ik graag. Ik heb destijds leren rijden van Rogier de Leeuw (die nu VRM BMW M2 Cup rijdt). Van hem heb ik de kneepjes van het vak geleerd. Later was ik dus ook zijn collega daar. Rogier is echt een gouden gast. Ik ben hem erg dankbaar voor de mooie tijd toen.”
Pieter was eerst echter niet van plan om veel aan circuitracen te doen. In het begin van zijn racecarrière stond hij vooral bekend als een talent in de rallysport.
‘Ik ben ooit begonnen aan een talentenjacht, KNAF Talent First, in de rallycross. Het rallycross-gedeelte was eigenlijk toeval, het ging om talenten in de rallysport. Valkenswaard was de perfecte plek om die talentenjacht te doen. Het ging behoorlijk goed. Het racegedeelte ging super, achter het stuur lukte ales. Ik had toen echter één handicap: omgaan met de media. Ik vond dat toen gigantisch moeilijk. Daardoor heb ik de handdoek in de ring gegooid. Achteraf gezien was dit best zonde, in de groep van 250 man zat ik er helemaal bij. De beste van de groep kreeg een fabriekscontract bij het rallyteam van Mitsubishi. Toen ik niet doorbrak in de rallywereld ben ik puur voor het plezier gaan racen. Uiteindelijk ben ik met Carlijn Bergsma in contact gekomen. Met haar heb ik een paar jaar met een Lotus Exige in de Supercar Challenge gereden.'
De Zilhouettes speelden toen nog geen rol in het leven van Pieter. Hier zou snel verandering in komen.
‘Na het rijden met de Lotus kwam er iets speciaals op mijn pad. Mijn vader had een droom: hij wilde zelf een raceauto ontwikkelen. Zo is de Zilhouette geboren. Hij heeft het chassis, de motor en de aandrijflijn met een partner ontwikkeld. De body is uit Engeland gehaald. Het runnen van het team van Zilhouettes heeft hij een paar jaar gedaan. Dit heeft hem heel veel geld gekost. Zilhouette is toen verkocht aan vier Friese ondernemers. Daarna heeft Martin West (de huidige eigenaar) het overgenomen. Toen ben ik ook weer ingestapt. Martin en ik hebben op technisch vlak de auto’s geoptimaliseerd. Ook zijn alle auto’s in de Sport-divisie volledig aan elkaar gelijk. Dit zorgt voor mooie gevechten op de baan. Het duel tussen Mark Wieringa en Jan Berry Drenth tijdens de 2e race op de Hockenheimring is hier een prachtig voorbeeld van.'
'Om wat dieper op de auto in te gaan: het is in feite een buizenframe. De voorwielophanging is volledig zelf bedacht, de achterwielophanging en de aandrijflijn zijn van een BMW E36. De auto heeft 210 pk en weegt minder dan 1000 kg. Het is een fantastisch concept. Noem eens een auto met dak die 1:51 in Assen kan halen met 210 pk. Dan zijn er eigenlijk geen relatief betaalbare alternatieven! Je komt dan al snel bij de Westfield, Radical of andere uitzonderlijke voertuigen uit. De GT-auto waarin Max Tubben nu rijdt gaat natuurlijk nog veel sneller. De Zilhouettes zijn goed en betrouwbaar. We hebben echt wel wat neergezet. Groeiplannen zijn er zeker, we zijn nog lang niet klaar. We mogen alleen niet vergeten waar we vandaan zijn gekomen. Als je ziet wat er nu elk raceweekend weer aan de startlijn verschijnt is dat heel mooi. Daar kunnen we echt trots op zijn.’
De Zilhouette GT van Max Tubben
Pieter is tegenwoordig niet alleen coureur, hij is ook teambaas. Momenteel onderhoudt hij twee Zilhouette’s. Echt spreken van een compleet eigen team wil Pieter niet, de samenwerking met het 'officiële' Zilhouette-team van Martin West is er nog steeds.
‘Na vier jaar met Martin samengewerkt te hebben prepareer ik nu zelf een aantal auto’s. Uiteindelijk vallen we wel nog gewoon onder de Zilhouettes. Er wordt ook heel veel samengewerkt. Ik onderhoud nu twee auto’s, die van Jack Hoekstra (met mijzelf erin) en Marcel van der Lyke. Ik heb die mannen toen ook begeleid met het rijden, hun hele traject heb ik kunnen volgen. De instructeur in mij zal nooit echt verdwijnen. Voor het runnen van de twee auto's heb ik een groot voordeel: ik weet niet alleen hoe je snel de baan over gaat, ook het technische gedeelte is bij mij bekend. Hierdoor kan ik echt het maximale uit de auto halen. Bij Martin geldt eigenlijk hetzelfde, hij heeft het ook allebei. Dan komt daar ook nog de gezelligheid van het hele Zilhouette team bij. Dat zorgt voor de ideale beleving, zowel op als naast de baan. Een raceweekend is niet alleen maar de paar uurtjes die je kan rijden, er moet meer zijn. Bij Zilhouette Racing heb je het complete pakket van zowel het racen als de sfeer.’
Pieter en Jack samen
‘Ik rijd dus samen met Jack in de Hoekstra Bouw-Zilhouette. Hier beleven we samen heel veel plezier aan. Jack is ook echt een snelle rijder geworden. Het delen van de auto heeft ook als voordeel dat we niet een volledig uur aan het sturen zijn. Voor mij is dat toch niet iets te lang en voor Jack geldt hetzelfde.'
Jack heeft het dus erg naar zijn zin bij team Zilhouette. Ook in de toekomst wil hij bij het team betrokken blijven. Dit kan voor zowel Pieter als de rest van het team heel interessant worden. Er zijn namelijk grote plannen.
‘In de toekomst wil ik vooral bij de Zilhouette groep betrokken blijven. Er komen nieuwe body’s op de auto’s en er komt wellicht een versie met een 3 liter-motor. Dan moet je denken aan een auto die in de Supersport 1 of Supersport 2 mee kan doen. Ook willen we meer GT’s zoals die van Max Tubben inzetten. Ik beleef bij de Zilhouettes echt plezier, het is zowel op als naast de baan een feestje met de groep. Het mooie aan de groep van de Zilhouettes is dat iedereen gelijk is. Iedereen is open en vriendelijk. Het maakt niet uit of je coureur of monteur bent, iedereen is blij en maakt er een feestje van. Dat is in de autosport tegenwoordig steeds zeldzamer. Ook al zie je niet iedereen van de groep even vaak, bij de Zilhouettes is het net of je met een vriendengroep op pad gaat. Dat, in combinatie met het speciale concept van de Zilhouette raceauto, zorgt ervoor dat ik iedere coureur kan aanraden het eens bij de Zilhouettes te proberen.'
Ook tijdens het DTM-weekend in Assen staat de equipe De Jong-Hoekstra weer aan de start. Eén ding is zeker: ze zullen er alles aan doen om met hun Zilhouette ook dan weer goed voor de dag te komen.