Praga pakt de pole in avonduren op Spa
De fraaie Praga R1 van equipe William Stowell met Rodolfo Gonzalez rijdt naar de snelste tijd op Spa, gevolgd door de Norma M20FC van equipe Alain Berg en Patrick Engelen. Equipe Tubben-Weering is de snelste bij de GT’s, terwijl Jerome Greenhalgh de snelste Radical wordt. Na een wat chaotisch begin rijdt Jonas De Kimpe naar de poleposition in de Supersport 1 divisie, voor Paul Meijer en Laurens de Wit. Supersport 2 wordt een prooi voor alweer equipe Speelman-van der Grift. De twee Renault Clio’s van Spirit Racing Team met Rob Nieman en Wouter Manderveld zijn onverslaanbaar in de Sport 1 divisie.
Als een trotse pauw liep Cees Wijsman door de pits. Voor iedereen had hij tijd om over zijn nieuwe BMW M4 GT3 te praten. “Ik heb de BMW M4 al een tijdje staan. Op Zandvoort en Assen heb ik al een paar rondjes mogen testen. Daarvoor ware mijn teambaas Hein Koopman en ikzelf door Walkenhorst Motorsport op het Autódromo Internacional do Algarve in Portimao uitgenodigd om kennis te maken met deze auto. Daarna is de auto bij Walkenhorst aangeschaft. Het is geen nieuw exemplaar, er stond 6.000 km op de teller en hij had lichte schade. Ik heb nu een dik jaar gereden met de BMW M6 GT3, maar deze nieuwe bolide is toch wel heel anders. Een zescilinder in plaats van acht, naar 590 pk in plaats van de 560 pk van mijn vorige raceauto. De BMW M6 is meer een werkauto, deze M4 stuurt veel directer en is veel gemakkelijker te besturen. Maar ik moet wel weer wennen. Ik ga vanavond de kwalificatie in met mapping zes in plaats van de acht van de twee vrije trainingen. De auto wordt daarmee feller op het gas en geeft meer power. Ik kan veel later remmen en alles is een beetje extremer. Ik heb er heel veel zin in.”
Na een korte vertraging vanwege de vele rode vlaggen uit de eerdere sessies rijdt rond tien over zeven in de avond op Spa-Francorchamps eerste de GT divisie van de Supercar Challenge de baan op voor hun 20 minuten durende kwalificatie. Samen met de CN divisie en de Radicals gaan zij de startvolgorde bepalen voor de beide races op zaterdag en zondag. In de GT divisie waren het in de twee vrije trainingen weer de bolides die in vorige evenementen ook vooraan te vinden waren. VT1 werd een prooi voor equipe Tubben-Weering en in de tweede was het equipe Jansen-Poland met een zelfde BMW M6 GT3, die het snelste rond gingen. Bob Herber met zijn Bentley Continental keek nog even de kat uit de boom en werd tweemaal als derde geklasseerd.
Het is duidelijk dat in deze avonduren de baan sneller is dan vanmiddag. Na eerst een snelle tijd van equipe Alain Berg-Patrick Engelen met hun Norma M20FC verbetert elke ronde de fraaie Praga R1 van het Stowell-Gonzalez hun snelste tijd om daarmee de kop te pakken, al is het verschil met de Norma minimaal.
In de GT divisie is equipe Tubben-Weering het snelste voor de bulderende Bentley van Bob Herber en de BMW M6 van equipe Jansen-Poland, die nog even spint, maar hun weg kan vervolgen. Daan Meijer daarachter moet nog op stoom komen terwijl Jerome Greenhalgh in zijn Radical SR3 de snelste is in de Radical divisie.
De BMW M6 waarmee Axel Jansen in de tweede vrije training van de baan raakte, kan niet rijden. Bekeken wordt of zijn teamgenoot Ronald van Loon in een andere auto van Koopman Racing kan uitkomen. Met nog anderhalve minuut te gaan volgt er een code rood en het heeft geen zin meer om te herstarten. Melvin van Dam is er met zijn Radical vanaf gegaan in Les Combers en wurmt zich diep in het grind. Einde sessie.
Na de 20 minuten kwalificatie van de grote kanonnen van de Supercar Challenge komen gelijk de vier Sport divisies de baan op voor hun strijd tegen de chrono. Ergens gaat er iets mis bij de start van deze sessie. De GT’s en Proto’s gaan weer de baan op vanuit het oude pits gedeelte om hun sessie te hervatten, terwijl aan de andere zijde de Sport divisies ook los worden gelaten voor hun kwalificatie. Gelijk code rood, want de GT’s mochten de baan niet meer op omdat na de code rood geen herstart meer zou komen.
Nadat alles weer is gescheiden kan de sessie opnieuw beginnen. Een slecht begin voor Mark Jobst met zijn Zilhouette uit de Sport 1 divisie. De Zandvoorter spint bovenaan de Raidillon, maar raakt gelukkig niets. De BMW van equipe Leonid Protasov-Sergil Pustovoitenko rookt als een stoomboot. Hopelijk laten zij geen glibberige materie op de baan achter.
Paul Meijer is weer helemaal in zijn element op Spa-Francorchamps. In de jaren 2000 werd hij als MP Motorsport coureur al eens winnaar van de Europese ronde van de Formule Renault 2.0. Ook nu laat hij zien dat hij met de Certainty Racing Audi RS3 TCR snel onderweg is.
Echter niet zo snel als de VW Golf TCR van Jonas de Kimpe die de tijd van Meijer met maar liefst twee seconden verbetert.
In de Supersport 2 divisie is thuisrijder Tony Verhulst de snelste met zijn Honda Civic TCR voor equipe Speelman-Van der Grift in hun VW Golf GTI.
In de Sport 1 divisie is het de ervaren Rob Nieman in zijn Renault Clio Evo, die zijn Spirit Racing Team genoot Wouter Mandeveld voor blijft.
In de Sport 2 divisie zijn de Belgen Robin Dries met Samuel Hilgers met hun Renault Clio de snelste.
In de ultieme slotfase moet Tony Verhulst toch nog het onderspit delven tegen equipe Speelman-Van der Grift, die naar de snelste tijd rijden. In de Supersport 1 gaat Paul Meijer nog wel wat sneller maar Jonas de Kimpe is niet meer te verslaan. In de andere divisies verandert er niets meer.