Titelstrijd gaat verder tijdens het Spa Racing Festival
Ruim vier maanden na de Spa Euro Race zijn de Supercar Challenge bolides aankomend weekend weer terug op Spa-Francorchamps. Vanwege het toevoegen van twee gastklassen bij de Prototypes zijn er zoveel auto's ingeschreven voor het Spa Racing Festival, dat veiligheidshalve en om overzichtelijke redenen de Prototype Challenge en de Supercar Challenge gescheiden hun eigen kwalificatie en twee races gaan betwisten.
De Prototype Challenge bestaat op Spa-Francorchamps uit drie klassen. In de Division Radical heeft Eddie van Dam de meeste kans op de titel. De Radical Nederland organisator, die samen met zijn zoon Melvin uit komt in België, kent in de equipe van vader en zoon Robin en Jerome Greenhalgh, nog zijn enige rivaal. Het verschil tussen Van Dam en Greenhalgh bedraagt met nog vier races te gaan 23 punten. Of beide equipes gaan zegevieren op Spa is nog maar de vraag. Tegenstand gaat zeker komen van Alain Berg, die graag op Spa-Francorchamps rijdt en daarvoor zijn Radical SR 3 weer van stal heeft gehaald. De Luxemburger vormt een duo met de 15 jarige Mitchell van Dijk, die op TT Circuit Assen een prima indruk achter liet. Ook Nagy Kabaz maakt met zijn in deze klasse door Domec Racing ingeschreven RXC Spyder kans op de overwinning. De grootste kanshebber voor de hoogste podiumplaats is echter onze zuiderbuur Martin Lucas, die voor het eerst dit seizoen weer acte de présence geeft, nadat hij vorig seizoen elke wedstrijd won in deze klasse.
Ook de Division Revolution maakt weer deel uit van de Prototype Challenge op Spa. Er zijn vijf prachtige bolides overgekomen uit Engeland, waarvan één wordt bestuurd door Ziggo Racing presentator Rob Kamphues, die het racen toch niet kan laten en zijn racehandschoenen weer een keer aantrekt.
De Division Funyo Sprint is met 19 bolides de grootste klasse in de Prototype Challenge. Dit Franse kampioenschap heeft na Mugello, het stratencircuit van Pau, Dijon en Ledenon de Fransman Xavier Fouineau als koploper, gevolgd door zijn Amerikaanse HMC Racing teamgenoot Alex Gaines. Hele mooie bolides met een fraaie uitstraling in de paddock, waar alles onder dezelfde tenten op een rij staat uitgestald.
In de GT Division laait de strijd op tussen twee teams. De JR Motorsport BMW M6 GT3 van equipe Max Tubben/Max Weering en de Koopman Racing BMW M6 van equipe Mex Jansen/Jordin Poland zijn onderling het hele seizoen al aan het knokken voor de overwinningen en koppositie in deze klasse. Nadat Poland tijdens de laatste wedstrijd van de Trophy of the Dunes in Zandvoort zijn auto met versnellingsbakproblemen in de pits moest parkeren is hun onderling minimale verschil nu echter opgelopen tot 24 punten in het voordeel van de JR Motorsport equipe. Het blijft een mechanische sport waarin nog van alles kan gebeuren.
Ook Ted van Vliet, die weer een combinatie vormt met Willem Meijer, maakt met de tweede JR Motorsport BMW M6 op papier nog een kans met 22 punten achterstand op equipe Jansen/Poland.
Cees Wijsman van Koopman Racing is fier koploper bij de GT Trophy voor rijders boven de 45 jaar. De BMW M4 GT3-rijder scoorde de afsluitende wedstrijd op Zandvoort een knappe derde algemene podiumplaats.
In de Supersport 1 divisie gaat de Audi RS3 TCR van Laurens de Wit onderweg naar de titel. De Bas Koeten Racing-rijder krijgt in Spa gezelschap van Fabian Schoonhoven en heeft 29 punten voorsprong op de JR Motorsport BMW E46 M3 van Remco de beus, die echter op Francorchamps forfait moet geven. Daarachter komt de Febo Racing Hyundai i30N TCR van vader en zoon Dennis en Steff de Borst flink opzetten.
Na alle pech van dit seizoen zijn na hun overwinning in Zandvoort de kansen gekeerd en met 36 punten achterstand op De Wit zijn vader en zoon nog zeker niet kansloos. Overwinningen op Spa zijn zeker niet uitgesloten.
Ook een kanshebber voor de overwinning is Ruud Olij in zijn BMW M3 F80 die na een paar races afwezigheid gelijk weer naar de winst reed op Zandvoort.
Ook een outsider is de Belg Jonas de Kimpe met zijn DK Racing by Ferry Monster VW Golf GTI TCR, die op zijn thuiscircuit voor een verrassing kan gaan zorgen.
Waar anderen af en toe een steekje laten vallen sprokkelt Koopman Racing rijder Maik Broersen met zijn BMW M4 GT4 het hele seizoen al genoeg punten bij elkaar om zich de riante koploper te mogen noemen in de Supersport 2 divisie.
De snelle dame Priscilla Speelman die een autosport duo vormt met Teunis van der Grift kwam iets dichterbij koploper Broersen na de overwinning op Zandvoort. Maar het onderlinge verschil bedraagt al 36 punten. De Ferry Monster Autosport VW Golf TCR equipe mag zeker tot één van de podiumkandidaten worden gerekend.
Ook Bas Barenbrug in de Bas Koeten Racing Porsche Cayman GT4 gaat steeds sneller rond met ook een overwinning in Zandvoort en is in Spa kanshebber voor de bokalen.
Equipe Mark Jobst/Oscar Vianen in hun Zilhouette Sport staat bovenaan de rangschikking in de Sport 1 divisie. Jobst moet het in Spa alleen gaan doen door de afwezigheid van Vianen, maar heeft het altijd naar zijn zin in de Ardennen. De voorsprong van de koplopers bedraagt 19 punten.
Een uitval of mindere prestatie kan tweede in de titelstrijd Rob Nieman in de kaart spelen. Ook de Spirit Racing Renault Clio 1.6 Turbo is vaak voorin te vinden en zeker een kanshebber voor de winst. De derde combinatie met Jack Hoekstra en Pieter de Jong aan het stuur maakt nog alle kans met hun Zilhouette. Hun achterstand op koploper Jobst bedraagt 27 punten, dus is er nog van alles mogelijk. Zij zijn samen met Zilhouette-collega Mark Wieringa voor dit weekend podiumkandidaten.
De vrije trainingen beginnen al aanstaande vrijdag op Spa-Francorchamps. De eerste kwalificaties voor de startopstelling van beide wedstrijden begint op zaterdag 10:44 uur met een 20 minuten durende strijd tegen de klok voor de GT en Supersport1 divisie. Gelijk daarna gevolgd door de kwalificatie van 20 minuten van de andere sport divisies. De 20 minuten durende kwalificatie van de Prototype Challenge start rond 12:20 uur. De eerste wedstrijd van een uur begint op zaterdagmiddag om 14:23 uur met de bolides uit de Supercar Challenge. Gelijk daarachter aan de uursrace van de Prototype Challenge rond 15:43 uur. Op zondag 15 oktober start de Prototype Challenge rond 10:20 uur hun tweede uursrace. De afsluitende Supercar Challenge race begint om 13:55 uur met ook een lengte van één uur.
Op TV
Uitgebreide videoverslagen van alle wedstrijden van de Supercar Challenge en de Prototype Challenge worden door RTL7 uitgezonden in het TV-programma Autosport NL.