Supercar

Yardy Hoogwerf, fanatiek, maar niet ten koste van alles

14:11 05-06-2024

Yardy Hoogwerf scoorde met een tweede plaats in race twee van de Supersport divisie tijdens de Spa Euro Race zijn beste resultaat van het seizoen. Hoewel de inwoner van Den Haag ondanks zijn lange staat van dienst nog altijd fanatiek is, staat plezier voorop. “Dit zijn vader-zoon weekenden waar ik van geniet”, aldus Hoogwerf, die rijdt met een helm die ontworpen is door zijn drie dochters.

Na een derde plaats tijdens de openingswedstijd van de Supercar Challenge op Circuit Zandvoort, scoorde Yardy Hoogwerf met een tweede plaats op Spa-Francorchamps opnieuw een podiumpositie in de Supersport divisie. De nu 44-jarige inwoner van Den Haag bestuurt daarbij de fraaie Cupra TCR van het Belgische Team VDB, wat wellicht ook meteen de verwarring verklaart over de B achter zijn naam als nationaliteit. De laatste jaren was Hoogwerf met grote regelmaat bij onze zuiderburen actief en boekte daar ook de nodige successen.

“Ik ben op 7-jarige leeftijd begonnen met RC-racen, modelauto’s dus. Daarna kwam indoor karten, op 14-jarige leeftijd gevolgd door outdoor karten. In 2005 ben ik het circuit opgegaan bij de DNRT, waar mijn broer de huidige Mazda MaX5 Cup heeft opgezet. Daarna heb ik nog met een zelfgebouwde Westfield bij een Duitse organisatie gereden. In 2015 volgde met een Clio deelname aan endurance wedstrijden van de BGDC, zeg maar de Belgische DNRT. Samen met mijn broer ben ik daar in 2017 in onze klasse kampioen geworden. Nadat de Clio verkocht was, ben ik in 2019 bij Team VDB ingestapt.

Ik was bij de vele Belgische races met ze in contact gekomen en we zijn weer in het BGDC gaan rijden. Vorig jaar heb ik een combinatie van Supercar Challenge en BGDC gedaan. Ik rijd niet meer echt voor een kampioenschap, maar kies de wedstrijden en circuits uit die ik leuk vind. Ik ben nog altijd fanatiek, maar niet ten koste van alles en plezier staat voorop. Autosport is mijn sport, maar het is een hobby en dat moet leuk zijn”, aldus Hoogwerf.

Het verklaart waarschijnlijk ook waarom hij zich zo thuis voelt bij het Belgische Team VDB. “Het is een echt vrienden- en familieteam. Er zit ook geen commercieel doel achter, autosport is hun hobby. Men is net als ik fanatiek, maar ook hier staat de sfeer en gezelligheid voorop. Men weet dat te combineren met het zo perfect mogelijk prepareren van de auto.” En die auto is een Cupra TCR. “Dat is een hele echte raceauto, onbekrachtigd en met veel afstelmogelijkheden. Het is echt wel next level en als je hier snel mee bent, kun je de volgende stap op de autosportladder, bijvoorbeeld de Porsche, ook aan. Het is gewoon een heel leerzame auto.”

Hoogwerf zoekt dus zijn evenementen en circuits uit, maar voor Spa-Francorchamps maakt hij een uitzondering. Het Ardennen-circuit staat met stip op nummer één. “Ik rijd graag op nieuwe circuits waar ik nog niet veel, of zelfs helemaal niet, geweest ben. Daarom rijd ik ook geen hele kampioenschappen meer met circuits die ik al zo vaak gezien heb. Voor Spa-Francorchamps maak ik echter een uitzondering. Al zou ik hier zes keer per jaar moeten rijden, dan zou ik dat meteen doen. Het is het mooiste circuit dat ik ken. Het is het totaalplaatje, de baan zelf natuurlijk, maar ook de sfeer en de historie. Er is hier zoveel autosportgeschiedenis geschreven. Ieder rondje is hier anders. En met regen is het helemaal uitdagend. Ik houd van die moeilijke omstandigheden want dan kun je als rijder het verschil maken tegenover de auto’s met veel meer vermogen.”

De liefde voor Spa-Francorchamps heeft wellicht ook iets met het verleden te maken. “We zijn tot september vorig jaar Mazda dealer geweest. Het bedrijf is vorig jaar verkocht, maar ik ben daar nog wel bedrijfsleider. Mijn vader heeft jarenlang met zijn bedrijf Hoogwerf Mazda Hans van der Beek gesponsord, waaronder ook de RX7 en bij diverse deelnames aan de 24 uur van Spa-Francorchamps.

Mijn vader is nu 77 jaar en hij gaat zoveel mogelijk met mij mee naar races die ik rijd. Ik geniet daarvan, het zijn echte vader-zoon weekenden. Geweldig, wat is er mooier dan om dit samen te kunnen doen. Door mijn vader ben ik ook geïnteresseerd geraakt in de autosport en hij zegt niet voor niets altijd dat hij mij zelf heeft verpest.”

Naast de fraai gekleurde Cupra TCR is er nog iets dat in het oog springt als Hoogwerf achter het stuur plaatsneemt. “Mijn helm is ontworpen door mijn drie dochters van 3, 5 en 7 jaar. Ze mochten allemaal iets op de helm tekenen en daarna is het geairbrusht door degene die ook de helm van onder andere Rinus VeeKay heeft gedaan.”

Na een lastig begin van het Spa Euro Race weekend kwam het voor Hoogwerf op zondagmiddag toch nog goed. Door een probleem met de brandstoftoevoer kon Hoogwerf niet aan de kwalificatie deelnemen en moest daardoor in beide races achteraan starten. In de eerste race startte de Team VDB-rijder vanuit de pits op slicks en werkte zich in no time op de opdrogende baan naar voren. Op een derde plaats aangeland brak echter linksvoor de demper en moest Hoogwerf opgeven. In de tweede race van het weekend startte Hoogwerf in tegenstelling tot de meeste concurrenten opnieuw op slicks, reed snel naar voren en vocht in de laatste minuten een fel deur-aan-deur gevecht uit met Laurens de Wit om de leiding in de Supersport divisie. Het werd uiteindelijk een fraaie tweede plaats en daardoor ging er opnieuw een trofee mee naar huis.