Deldiche Racing gaat op Zolder gewoon door met winnen
Equipe Thomas Piessens/Sam Dejonghe lijkt op Zolder niet te kloppen. Het Deldiche duo won de eerste Supercar Challenge wedstrijd, al was het verschil met de tweede Norma van equipe Brent Verheyen/Ian Gepts minimaal.
Na de turbo pech van gisteren reed Roger Grouwels een fantastische wedstrijd. In de slotfase pakte de Nissan GT-R GT3 rijder ten koste van Bart Arendsen de overwinning bij de GT’s. Extra knap ook omdat de Race Art bolide van achteraan van start ging. Nagy Kabaz kwam als eerste in de Supersport 1 over de finish, maar hij kreeg 20 sec straf voor een fout tijdens de safetycarprocedure.
Zo werd de Audi van Michaël De Keersmaecker alsnog de winnaar in Supersport 1. In de Supersport 2 was er maar één coureur die volledig recht had op de overwinning; Laurens de Wit overheerste deze klasse. Toch weer een Zilhouette die de Sport-divisie op zijn naam schreef. Mark Jobst won voor de debuterende Mex Jansen, zoon van de in de jaren ’90 racende Axel, die morgen de tweede race gaat rijden.
Equipe Thomas Piessens/Sam Dejonghe start hun Norma vanaf de beste startplaats met naast de Deldiche bolide een zelfde exemplaar van equipe Brent Verheyen/Ian Gepts. De snelste GT-coureur Bart Arendsen mengt zich op de startstelling tussen de Prototypes, waardoor de Koopman Racing BMW M6 GT3 vanaf derde startrij mag vertrekken.
“Zelfs met een iets wegglijdende achterkant kun je je als eerste kwalificeren. Ik leer steeds meer en kan steeds beter het maximale uit de wagen halen. Langer vol gas en later remmen. In het begin vond ik het allemaal best spannend, maar als ik nu naar de data kijk kom ik steeds dichter bij mijn begeleider Stef Düsseldorp terecht”. Nagy Kabaz versloeg met zijn fraaie RXC Spyder in de kwalificatie verrassend de Febo Racing Hyundai van Dennis de Borst. In de Supersport 2 divisie reed meervoudig Ford Fiesta kampioen Laurens de Wit naar de snelste tijd. “Ik kon er jammer genoeg op Hockenheim niet bij zijn. Ik combineer het racen met het ontvangen van gasten van mijn partners, die voor mij het racen mogelijk maken. Hockenheim was gewoon te ver weg, maar Zolder is ideaal voor mijn gasten. Ik krijg dit weekend 70 mensen van Brembo Autobanden op bezoek, voor wie ik dit zo mooi mogelijk wil maken. Een klasse-overwinning zou prachtig zijn.”
De grootste verrassing kwam van vader en zoon Axel en Mex Jansen, die met hun BMW M2 alle vertrouwde deelnemers uit de Sport divisie achter zich lieten. De pas 16 jaar geworden Mex reed de snelste tijd bij zijn debuut op Zolder. “Ik ken het circuit alleen van de Sim,” vertelde het jonge talent na afloop nuchter.
Een nieuwe deelnemer in de Sport divisie van de Supercar Challenge maakt bij Koopman Racing zijn debuut op Circuit Zolder. De oorspronkelijk uit Suriname afkomstige Jos Harper rijdt vanaf dit weekend in zijn vertrouwde BMW E46 GTR, waarin hij in de ACNN als tweede in de tussenstand staat. Voor de rest van het seizoen heeft hij echter voor de Supercar Challenge gekozen. Racen is een plezierige familie affaire geworden, waarin schoonvader Frank Broersen en zwager Maik beide met een BMW M4 GT4 in de Supersport 2 divisie uitkomen. De deelname van de 39-jarige debutant komt voort uit een verjaardagsfeestje, waarin Harper gekscherend opmerkte dat hij ook wel zou willen gaan racen. Het duurde niet lang voordat deze wens uitkwam en de inwoner van Dirkshoorn zijn racelicentie haalde bij Dillon Koster en Danny van Dongen en ging rijden in de ACNN DTC2 klasse. “Ik maak nu mijn debuut in de Supercar Challenge en gelijk op Circuit Zolder. Het gaat er allemaal wat sneller en professioneler aan toe, maar ik ben nog aan het aftasten wat mijn mogelijkheden zijn. Ik ga lekker een heel seizoen racen en veel ervaring opdoen”. Schoonvader Frank mengt zich in het gesprek. “Wij gingen altijd kijken naar Jos zijn wedstrijden. Wij genieten volop met de familie, gaan met elkaar op stap in de camper naar elk circuit en beleven veel plezier aan de sport. Wij hadden al gekozen voor de Supercar Challenge en met alle wedstrijden van de ACNN erbij werd het allemaal te veel. Nu heeft Jos gekozen voor onze raceklasse en gaan we kijken hoe het gaat om wellicht aan het einde van het seizoen een derde BMW M4 GT4 op te bouwen.
Het is warm en benauwd op Circuit Zolder vlak voor de start van de eerste race. De start wordt vertraagd doordat Hein Koopman zijn BMW Z4 GT3 niet in beweging krijgt. Gelukkig lukt dat n een minuut wachten wel en na de opwarmronde volgt de rollende start in twee groepen, verdeeld in de Prototypes en GT’s met daarachter de diverse Sport divisies.
Gelijk een safetycarperiode na een spin van Robin Greenhalgh met de Radical SR1 na een lichte touche met Cees Wijsman vlak voor de Bianchibocht, waardoor Wijsman de pits kortstondig moet opzoeken. Henk Tappel komt net als gisteren stil te staan langs de baan. Sam Dejonghe heeft de beste start gehad voor Ian Gepts terwijl Bart Arendsen op kop ligt bij de GT’s voor Bob Herber en Max Tubben.
Gary Hauser kan zijn PK’s niet kwijt met zijn LMP3 Norma en ligt op een zesde plaats algemeen. Cédric Baeten op de vierde plaats heeft onder de gele vlag ingehaald achter de safetycar, dit wordt bekeken door de wedstrijdleiding. Na vier ronden volgt de herstart.
Gary Hauser heeft een prima herstart en verbetert zich naar een derde plaats achter de beide Norma’s van DeJonghe en Gepts. Max Tubben voert de druk op in de strijd met de Bentley van Bob Herber.
Martin Lucas is de snelste in de Division Radical. In de Supersport 1 divisie leidt poleposition man Nagy Kabaz met zijn RXC Spyder, maar is onder invstigation vanwege het onjuist volgen van de safetycarprocedure. Michaël De Keersmaecker met zijn snelle Audi RS3 zit vlak daarachter, maar ook Dennis de Borst komt steeds dichterbij.
In de Supersport 2 leidt Laurens de Wit met zijn Cupra en heeft al een flinke voorsprong opgebouwd ten koste van Tony Verhulst, Joop Arendsen en Tim de Borle. In de Sport divisie zijn de verschillen als gebruikelijk minimaal.
Mex Jansen heeft zijn beste startpositie niet kunnen behouden en moet twee Zilhouettes van Pieter de Jong en Mark Jobst voor zich dulden. Halverwege gaat de pitwindow open voor de verplichte pitstops voor eerst de Sportdivisies (tussen 20-30 minuten) en daarna de GT’s en Prototypes (30-40).
De wedstrijdleiding is scherp op het raken van de pillons in de bochten. Na twee maal raken volgt er een waarschuwing, de derde keer levert 5 seconden straf op. Dit belemmert sommige rijders niet, zodat de paaltjes van de Boutsen chicane compleet zijn weggereden. In de eerste Linker gaat het fout voor John Engelborghs die zijn Lotus Exige in het grind graaft, maar zijn wagen wonderbaarlijk toch weer op gang weet te krijgen. Na alle pitstops blijft de Deldiche Norma aan kop met nu aan het stuur Thomas Piessens. Zijn voorsprong op Brent Verheyen bedraagt ruim 17 seconden. Maar de Belg krijgt een drive through straf in verband met een verkeerde pitstop. Gary Hauser heeft zijn LMP3 Norma stoeltje afgegeven aan echtgenote Lea Mauer, die nu op de derde positie rijdt. Olivier Bertels ligt met de Norma op de vierde plaats, gevolgd door de eerste GT van Max Tubben, die een geweldig snelle pitstop heeft gemaakt. Equipe Patrick Engelen/Steve Brooks is met hun Radical RDX opgeschoven naar een tweede positie, gevolgd door een flink knokkend trio met Bob Herber voorop en Bart Arendsen en Roger Grouwels daarachter.
Na een kortstondige leiding van Michaël De Keersmaecker weet Nagy Kabaz zijn eerdere koppositie weer te heroveren. Dennis de Borst blijft hangen op een derde positie en kan niet bij de topplaatsen aansluiten. Een kortstondige Full Course Yellow vanwege het stilvallen van Chris Voet met zijn Peugeot aan de binnenkant van de Bianchibocht zorgt voor een korte onderbreking. Piessens ondergaat in leidende positie zijn drive through straf, maar heeft geluk dat dit onder de gele vlag gebeurt. De Deldiche Norma blijft aan de algemene leiding maar zijn voorsprong is teruggebracht naar een vijftal seconden op een jagende Brent Verheyen. In de Supersport 2 divisie is er maar één rijder die deze zaterdagmiddag niet te verslaan is. Laurens de Wit geeft Tony Verhulst, vader en zoon Broersen en Pieter Denys weinig kans.
In de slotfase komt Brent Verheyen nog heel dicht bij winnaar Thomas Piessens. Het verschil tussen beide Norma’s bedraagt na de finish slechts 0.213 seconde. Derde algemeen en ook derde bij de Norma’s is equipe Olivier Bertels/Cédric Baeten. In de slotfase is de strijd bij de GT’s weer prachtig om te zien.
De leidende Equipe Patrick Engelen/Steve Brooks moet eerst toestaan dat Bart Arendsen hun positie overneemt, maar de BMW M6 GT3 coureur moet zich in de ultieme slotfase overgeven aan de dadendrang van Roger Grouwels met de Nissan GT-R GT3, die na zijn turbo pech van gisteren van de achterste positie helemaal naar voren weet te rijden.
Martin Lucas is dit gehele weekend al onverslaanbaar en wint de Radical Division. In de Supersport 1 klasse wint Michaël De Keersmaecker omdat Nagy Kabaz 20 seconden straf krijgt na een fout tijdens de safetycarprocedure.
Feest bij Laurens de Wit die eigenlijk zonder tegenstand de Supersport 2 op zijn naam schrijft voor Tony Verhulst en Maik Broersen.
In de Sport divisie rijdt Mark Jobst met zijn Zilhouette Sport naar de overwinning, gevolgd door de debuterende Mex Jansen. Derde wordt Jan Berry Drenth.