Verrassingen in kwalificatie op Circuit Zolder
Dat de Deldiche Norma van equipe Thomas Piessens/Sam Dejonghe zich op de eerste plaats op de grid zou kwalificeren mag niet echt als een verrassing worden gezien. Al hadden we wel een hogere positie verwacht van de Norma LMP3 van Lea Mauer/Gary Hauser, die theoretisch op afstand de snelste wagen van het veld bezitten. In de Supersport 1 divisie verrast de Domec Racing RXC Spyder van Nagy Kabaz, die de torenhoge favoriet Dennis de Borst naar de tweede plek weet te verdringen. Bij de Supersport 2 een verrassende pole op papier gezet door Laurens de Wit in zijn Cupra, die de lokale favorieten Tony Verhulst en equipe Pieter Denys/Tim de Borle naar een tweede en derde verdringt. Grootste verrassing vindt echter plaats in de Sport divisie, waarbij nieuwkomers Axel en Mex Jansen met hun BMW M2 de plaatselijke helden Voet/Van den Broeck en een hele serie Zilhouettes naar achteren verwijzen.
De vrijdagochtend begon voor de Supercar Challenge al vrij hectisch met veel gele vlagsituaties en zelfs rode vlag onderbrekingen gedurende de twee vrije trainingen. Daan Meijer ging door een vastgelopen linker aandrijfas haaks links de bandenstapel in na de Jochen Rindt bocht. Hij schoof over de baan de andere kant op en beschadigde zijn BODA Racing BMW M6 daardoor aan zowel voor- als achterzijde. De ongelukkige rijder moest voor de zekerheid ter controle voor de nodige scans naar het ziekenhuis in Hasselt. Met een aantal gekneusde ribben en pijn in zijn nek zat de onfortuinlijke rijder zich al weer snel in de paddock te verbijten tegen de pijn en het ongemak. “Volgens de dokter ben ik ruim vier weken uitgeschakeld en ga ik naar alle waarschijnlijkheid de volgende races op Spa-Francorchamps missen. Daar baal ik stevig van. Ik wil daar graag bij zijn, maar zoals ik me nu voel gaat dat zeker niet lukken.” Bart Arendsen had na de Jochen Rindt bocht problemen met de benzinepomp van zijn BMW M6 die snel door de crew van Hein Koopman Racing werden opgelost. Ook problemen voor Roger Grouwels, die zijn Nissan GT-R met een opgeblazen turbo aan de kant moest zetten, waardoor de Race Art coureur de kwalificatie van vanmiddag moet missen. Morgen staat de Nissan gewoon weer aan de start, maar hij moet wel achteraan beginnen.
De kwalificaties van de Supercar divisies worden vanwege het te grote startveld in tweeën verdeeld. Allereerst beginnen de drie Sportklassen aan hun tijdtraining van 20 minuten. In de beginfase nemen drie equipes uit de Supersport 2 het voortouw.
Laurens de Wit van het Technova College Racing team heeft het op Circuit Zolder altijd naar zijn zin en pakt met zijn Cupra gelijk de snelste tijd, voor Tony Verhulst in de Honda Civic en Tim de Borle in de Ligier JS2. "Ik had de set-up van de Cupra voor de eerste twee rondjes afgesteld, ging als eerste de baan op en had vrijbaan.", vertelde De Wit na afloop. Het duurt niet lang voordat Dennis de Borst zijn Hyundai heeft warmgedraaid en zijn Supersport 1 bolide vooraan de lijst plaatst.
Circuit Zolder kenner Michaël De Keersmaecker met zijn snelle Audi RS3 pakt de koppositie over, maar moet zich gelijk weer overgeven aan nieuwkomer Nagy Kabaz die zich brutaal met zijn DOMEC RXC Spyder bovenaan de lijst meldt.
In de Sportdivisie is het equipe Chris Voet/Bart van den Broeck die op hun thuiscircuit naar de snelste tijd rijden.
Zij hebben echter buiten de nieuwelingen Axel en Mex Jansen met hun BMW M2 gerekend die de kop overneemt.
Vooraan blijft Nagy Kabaz de snelste voor Dennis de Borst, die zich nog naar een tweede plaats verbetert. Laurens de Wit is de snelste in de Supersport 2 gevolgd door Tim de Borle en Tony Verhulst. Heel veel pech voor routinier Henk Tappel, die met zijn Zilhouette 3.5 een paaltje raakt en zijn wagen aan de kant moet zetten. De Assenaar heeft maar één snelle ronde gereden en moet de tweede Supercar Challenge race dus helemaal van achteren aanvangen.
Na de kwalificatie van de Sport divisies zijn de grote kanonnen uit de GT en Prototype klasse aan de beurt voor hun gevecht tegen de tijd. Max Tubben in zijn Zilhouette GT3 neemt het voortouw, maar wordt gelijk weer ingehaald door de Bentley van Bob Herber. De twee Deldiche Norma’s en de Norma van Verheyen Motorsport laten zien dat zij in een snellere klasse rijden en pakken de eerste drie plaatsen met equipe Piessens/Sam Dejonghe als koploper voor equipe Brent Verheyen/Ian Gepts en Luc de Cock. De snelste wagen op papier, de Norma LMP3 van het echtpaar Lea Mauer/Gary Hauser, blijft op de vierde plaats algemeen steken. Bart Arendsen is met zijn BMW M6 de snelste in de GT klasse, gevolgd door Bob Herber en Max Tubben. Martin Lucas is de snelste uit de Radical division, gevolgd door vader en zoon Greenhalgh in hun Johan Kraan Motorsport bolide. In het tweede gedeelte van de kwalificatie werd de baan er niet sneller op. Equipe Verheyen/Ian Gepts komt nog tot 0.437 seconden, maar Piessens/DeJonghe blijft de snelste op de baan.
Na de kwalificatie volgen er nog wat straffen. De wedstrijdleiding heeft na de tumultueuze vrije trainingen een nieuwe regel ingevoerd. Omdat de rijders de pillonen in de verschillende bochten ondanks de waarschuwingen bleef raken is bepaald dat het raken van een pillon wordt bestraft met het afnemen van de betreffende ronde plus de snelste rondetijd. Dit omdat rijders anders na een snelle ronde met opzet een pillon de baan op kunnen tikken om de gele vlagsituatie te creëren en zo anderen te hinderen. Dennis de Borst en equipe Arrefrag raken om deze reden hun snelste ronde kwijt. De Borst start nu de eerste race als derde, Arrefrag als tiende.
De eerste race van een uur van de Supercar Challenge start zaterdag om 13.10 uur, de tweede race is zondag om 13.20 uur. De GT en Prototypes starten voor de Sportdivisies.