Dubbelslag voor Mex Jansen in Zandvoort tijdens Trophy
Net als op zaterdag wint de tiener Mex Jansen de tweede Supercar Challenge-wedstrijd op Circuit Zandvoort. Aanvankelijk nam Bart Arendsen in het eerste gedeelte van de wedstrijd de leiding, maar een lange pitstop en te snel rijden in de pitstraat zorgden voor een achterstand. De equipe De Kimpe/Speelman kwam als eerste over de finish in de Supersport 1 divisie, maar een tijdstraf van 45 seconden zorgde ervoor dat zij kansloos werden voor de winst. De equipe De Borst/Van Oord pakte hierdoor de overwinning. Laurens de Wit won niet verrassend de Supersport 2 divisie en Jan Berry Drenth was de beste in de Sport divisie, voor titelkandidaat Mark Jobst en Jos Harper.
Een blauwe lucht boven het circuit zorgt voor een aangename sfeer op Circuit Zandvoort. De tweede Supercar Challenge-wedstrijd staat op het punt van beginnen. Na de fraaie overwinning van Mex Jansen in de eerste wedstrijd, vertrekt zijn teamgenoot en grootste tegenstander van gisteren, Bart Arendsen, na zijn tweede snelste tijd in de kwalificatie, vanaf de poleposition. Daarachter op de tweede rij vertrekken Bob Herber en Max Tubben.
Na de rollende start is het Bart Arendsen in zijn BMW M6 GT3 die aan de binnenkant van de Tarzanbocht het voordeel pakt op Mex Jansen, die buitenom een kans ziet. Bob Herber in zijn Bentley Continental GT3 blijft derde, gevolgd door Max Tubben in de Zilhouette GTR. De wedstrijdleiding onderzoekt of de start wel helemaal reglementair is verlopen.
Paul Meijer in de Audi RS3 TCR LMS is het racen nog lang niet verleerd en troeft Dennis de Borst in zijn Febo Hyundai af voor de leiding in de Supersport 1 klasse, gevolgd door Melvin van Dam in de Radical SR1. Henk Tappel wordt bestraft met 10 seconden vanwege een jumpstart.
Laurens de Wit in de Cupra TCR kent een goede start in de Supersport 2 divisie en rijdt aan de leiding, voor Joop Arendsen in de BMW 1 serie en Tony Verhulst met zijn Honda Civic TCR. In de Sport divisie zijn het drie Zilhouettes die vooraan rijden. Bernard Blaak voorop, gevolgd door Pieter de Jong en Jan Berry Drenth.
Aan kop zijn het toch weer de twee smaakmakers van gisteren die de dienst uitmaken. Bart Arendsen op kop gevolgd door Mex Jansen, die zijn achterstand van 2,6 seconden stabiel houdt. Daarachter is Bob Herber al op een dikke 14 seconden achterstand gereden. De Bentley is elke ronde 3 ½ seconden langzamer dan de twee leidende BMW M6 GT3’s.
In de Supersport 1 divisie is het nog steeds Paul Meijer die de Hyundai van Dennis de Borst op een flinke achterstand rijdt. Priscilla Speelman is derde in haar Volkswagen.
Laurens de Wit in zijn SEAT Cupra heeft een flinke voorsprong op Tony Verhulst en Tim de Borle. In de Sport divisie heeft Pieter de Jong de leiding gepakt, voor Jan Berry Drenth en Mark Jobst, die snelle tijden rijdt. Bas Barenbrug, die eigenlijk altijd in de punten rijdt, heeft nu geen geluk en moet zijn BMW M3 E36 aan de kant zetten in bocht 6. Ook de winnaar van gisteren, Gilles van Houtum, heeft zijn BMW E46 GTR V8 in de pits geparkeerd.
De pitwindow voor de Supersport 2 en Sport divisie gaat als eerste open, gevolgd door de GT’s en Supersport 1. Bob Herber gaat gelijk met zijn Bentley naar binnen, terwijl Bart Arendsen en Mex Jansen nog doorrijden.
Dennis de Borst gaat naar binnen voor zijn wissel met Stan van Oord, maar rijdt zijn team voorbij en moet een stukje terug.
Na alle pitstops en met alle verschillende successeconden stilstand, heeft Mex Jansen de koppositie overgenomen. Zijn BMW hoeft korter in de pits te staan dan zijn Koopman Racing-collega Bart Arendsen, die nu een achterstand van elf seconden moet goedmaken op de jonge rijder uit Zevenaar.
Daarachter heeft Max Tubben op 32 seconden achterstand de derde positie overgenomen van Bob Herber.
In de Supersport 1 divisie heeft Dillon Koster het stoeltje overgenomen van Paul Meijer en is nog steeds de trotse koploper, voor Jonas De Kimpe in de Volkswagen. Deze auto krijgt echter maar liefst 45 seconden straf vanwege het te hard rijden in de pitstraat. Ook Bart Arendsen krijgt voor hetzelfde vergrijp 10 seconden straf en brengt daarmee Mex Jansen in een zetel voor de winst.
Laurens de Wit is de koploper in de Supersport 2 divisie met Frank Broersen in zijn BMW M4 GT4 op zes seconden achterstand als tweede. Joop Arendsen rijdt als derde rond in deze klasse.
In de Sport divisie heeft Jan Berry Drenth de koppositie overgenomen, voor Mark Jobst (op negen seconden achterstand) en Jos Harper op ruime afstand daarachter. Geen punten voor de equipe Voet-Van den Broeck, die hun Peugeot in de pits moet achterlaten.
Jonas De Kimpe heeft de leiding overgenomen in de Supersport 1 divisie maar moet zijn straf van 45 seconden nog ondergaan. Met nog vier minuten te gaan moet tweede man Dillon Koster zijn plaats verdedigen op een ontketende Stan van Oord. Een onmogelijke opdracht voor de Zandvoorter die Van Oord moet laten gaan.
Net als gisteren wint Mex Jansen voor Bart Arendsen, die ondanks zijn 10 strafseconden de tweede plaats behoudt. Derde podiumganger is Max Tubben met zijn Zilhouette GTR.
In Supersport 1 komt weliswaar Jonas De Kimpe als eerste over de finish, maar na hun straf van 45 seconden wordt de equipe De Borst/Van Oord als winnaar gehuldigd. De equipe Koster/Meijer wordt tweede, gevolgd door de bestrafte equipe De Kimpe/Speelman.
Het is geen verrassing dat Laurens de Wit de snelste blijft in Supersport 2. Frank Broersen wordt tweede, gevolgd door Joop Arendsen.
In de Sport divisie wint Jan Berry Drenth met ruim acht seconden voorsprong op Mark Jobst en Jos Harper met zijn Koopman Racing BMW E46 GTR.