Wie pakken de bekers in de Zandvoortse duinen
Bijna 40 super dikke GT’s en sportbolides denderen aanstaande zaterdag en zondag richting de Tarzanbocht. De Supercar Challenge is weer terug op het circuit van Zandvoort, waar de competitie begin april dit seizoen begon. Met nog zes races te gaan op drie verschillende circuits gaat deze drukke oktobermaand de beslissing geven wie de beste rijders uit de GT en Sport divisies gaan worden.
Bart Arendsen heeft in de hoogste GT divisie de beste uitgangspositie, want met 205 punten heeft de Koopman Racing rijder 19 punten voorsprong opgebouwd op Roger Grouwels, die ook nog de twee races tijdens de Trophy of the Dunes gaat overslaan vanwege een andere autosport uitdaging.
Grouwels en zijn Team RaceArt kwamen dit seizoen prima voor de dag en pakten met een dubbele winst op Circuit Zolder goede punten, maar moesten daarna geregeld hun meerdere erkennen in de snelle BMW M6 GT3 van Arendsen. Reden voor Team RaceArt om de laatste twee weekeinden op Spa en Assen de overstap te maken naar een Bentley Continental GT3.
De toch nog steeds potente Nissan GT-R GT3 komt nu tijdens de Trophy of the Dunes in de vertrouwde handen van oudste zoon Jules Grouwels, die in 2021 op Circuit Zolder voor het laatst in de Supercar Challenge uitkwam en toen met zijn vader het podium haalde.
In de Supersport 1 divisie is er eigenlijk maar één equipe die de verschillende wedstrijden overheerste. Het Febo Racing Team van Dennis de Borst met gelegenheidsrijder Oscar Graper was dit seizoen te sterk voor hun concurrenten.
Dennis de Borst rijdt eigenlijk onbedreigd naar de titel en heeft alleen nog tegenstand van een eventueel pechduiveltje, waardoor tweede man Remco de Beus met de BMW E46 M3 nog dichterbij kan komen. Oscar Graper is er het komende weekend niet bij en wordt vervangen door een oude bekende in de cup en bij het team. De Hyundai i30N TCR kent geen geheimen meer voor oud kampioen Stan van Oord die dit weekend weer instapt.
Ook is er Duitse belangstelling voor deze divisie. Pricon Racing coureurs Marco Petry en Jan von Kiedrowski brengen een BMW M3 E90 op de baan. Vorig jaar op Assen reed het team al een gastrace in de Supercar Challenge. Ook Dillon Koster trekt weer een keer de racehandschoenen aan en vormt wederom een duo met Tim Schulte. Het tweetal reed al eerder in een Clio in de Supercar Challenge, maar komt nu op de baan met een veel krachtigere Audi RS3 TCR LMS.
Andere kanshebbers voor de ereplaatsen zijn Ted van Vliet in de BMW E92 V8, Henk Tappel en Harold Wisselink in hun BMW M3 V8, Remco de Beus en het Volkswagen duo Jonas de Kimpe en Priscilla Speelman.
In de Supersport 2 divisie gaat het voor de Technova College Racing Cupra van Laurens de Wit de goede kant op. De rijder staat met 175 punten bovenaan de ranglijst, wat een voorsprong betekent van 18 punten op het Belgisch duo Pieter Denys en Tim de Borle met hun fraaie Ligier JS2 van Xwift Racing Events.
De Wit pakte zijn totaal door alleen maar eerste en tweede plaatsen te scoren in deze divisie, met uitzondering van de twee races in Hockenheim die hij moest laten schieten. Een familiestrijd om de derde plaats daarachter is losgebarsten.
Zoon Maik Broersen staat met 127 punten slechts één punt voor op vader Frank. Dat belooft weer een spannende tweestrijd te worden. Onze zuiderbuur Tony Verhulst reed tot aan de tweede Francorchamps race de sterren van de hemel. Maar alles was in één klap over na de start op Spa in La Source met veel schade tot gevolg.
Ook de twee races tijdens Jack’s Racing Day moest de ongelukkige rijder missen, maar gelukkig staat de Honda Civic TCR weer ingeschreven voor Zandvoort, wat Verhulst gelijk weer tot één van de favorieten voor het podium maakt.
In de Sport divisie stijgt na elk weekend de spanning. Het is stuivertje wisselen aan de kop en de verschillen zijn minimaal. Mark Jobst met zijn Zilhouette Racing Sport bolide staat bovenaan de ladder, maar de Zandvoorter heeft slechts zeven punten voorsprong op tweede man Bas Barenbrug in zijn BMW E36 M3.
De Bas Koeten coureur sprokkelt regelmatig veel punten naar binnen, maar moet wel goed in zijn spiegels gaan kijken. Het Belgische duo Bart van den Broeck en Chris Voet heeft zich met hun Peugeot RCZ Cup behoedzaam naar boven gemaneuvreerd.
Hun achterstand op Barenbrug is slechts één bescheiden puntje. Maar ook daarachter is het dringen geblazen. Vader Bernard en zoon Lars Blaak volgen op geringe afstand, terwijl ook Zilhouette-collega Mark Wieringa nog alle kansen heeft. Ook Axel Jansen, die pas veel later is ingestapt is nog niet kansloos.
Leuk om te zien is dat oud V-Max medewerker Oscar Vianen zich heeft ingeschreven voor beide races op Zandvoort. Hij vormt een duo met David Emaar die al eerder gereden heeft in een Zilhouette. Oscar vertelt enthousiast zijn verhaal: “Een paar jaar geleden kreeg ik via mijn opleiding aan de IVA Business School de gelegenheid om tijdens de jaarlijkse circuitdag zelf op Zandvoort te rijden. Ik was gelijk verkocht en heb vorig jaar bij de DRDA van Dillon Koster mijn racelicentie behaald. Om een beetje ervaring op te doen heb ik op Zandvoort een DNRT-race gereden en daarna een aantal races in de ACNN Ooperon Cup met een BMW E36. Daar heb ik veel van geleerd en wilde gewoon verder in de autosport. Onder het genot van… heb ik vorig jaar een avondje zitten brainen met Zilhouette eigenaar Martin West. Ik vertelde hem dat ik graag wilde gaan racen. “Nou dan regelen we dat toch,” was zijn antwoord.
Nu sta ik voor mijn eerste Supercar weekend, gaaf toch… Ik heb mijn eigen sponsors geregeld en heb ik de verzekering geregeld bij het bedrijf waar ik nu werk. Ik heb er echt zin in. Ik rijd dit weekend samen met David Emaar, waar ik nog in de Ooperon Cup tegen gereden heb. Als het allemaal voorspoedig loopt, wie weet wat er dan volgend seizoen gaat gebeuren. Ik wil wel vaker aan de start komen.”
Op Circuit Zandvoort staat er op zaterdag 1 oktober om 9:55 uur een twintig minuten durende kwalificatie op het programma voor de GT divisie, gelijk gevolgd door de kwalificatie van de drie Sportklassen. Om klokslag drie uur ’s middags volgt de eerste wedstrijd van 65 minuten, gebaseerd op de startopstelling van de snelste tijd van de kwalificatie. Op zondag wordt de tweede race van wederom 65 minuten om 12:50 uur gestart. De startopstelling daarvan wordt bepaald door de tweede beste tijd van de kwalificaties.
Zorg dat je erbij bent aankomend weekend. Van de Super Dikke GT kanonnen in de Supercar Challenge tot aan de spannende merkencups van Nederland en België, waarbij iedereen strijdt met gelijk materiaal in de Ford Fiësta Sprint Cup, de BMW M2 Cup en de Mazda MX-5 Cup. Ook de liefhebbers van de historische autosport komen aan hun trekken met races in Historische Monoposto's.
Tickets koop je direct online of op het circuit aan de kassa. Voor beide dagen zijn andere tickets vereist. Kinderen tot 12 jaar hebben gratis toegang tot het evenement. Parkeerkaarten kunnen op de speciale website van de Trophy of the Dunes worden gekocht.
Meer info:
www.trophyofthedunes.nl
Uitgebreide videoverslagen van alle races worden door RTL7 uitgezonden in het nieuwe TV-programma Autosport NL.