Incidentrijke race op Spa met 42 Supercars op koude zondagochtend
In alle divisies komen de snelsten uit de kwalificatie verrassend genoeg niet als eerste over de finish. Max Aschoff was tijdens de kwalificatie de snelste, maar ondervond problemen en viel ver terug. Na een fraaie opmars wonnen Dirk en Bas Schouten de GT divisie met hun kakelverse BMW M6 GT3. Equipe De Borst/Van Oord leek wel te gaan winnen, maar een te korte pitstop betekende een tijdstraf waardoor ze terugvielen. In Supersport 2 waren het de gastrijders uit de DRDO die die dienst uitmaakten en in de Sportklasse waren het dit keer niet de Zilhouettes die domineerden, maar de Belgische equipe Chris Voet en Bart Vandenbroeck die hun thuisrace binnenhaalde.
Max Aschoff start de eerste Supercar Challenge race vanaf de poleposition. Zijn LMP3 concurrent Javier Ibran Pardo is op dit moment al op weg naar Spanje, nadat de Ligier JS P3 rijder zijn motor gisteren tijdens de tweede vrije training opblies en zelfs de bandenstapel van Eau Rouge raakte.
Naast de Duitse Ginetta poleman staat equipe Nicky Catsburg /Bart Arendsen op de eerste startrij met hun fraaie BMW M6 GT3. Vader en zoon Greenhalgh waren gisteren in de Supersport 2 divisie veel te snel voor de nieuwe deelnemers en verhuizen voor de start naar een divisie hoger en maken nu deel uit van de Supersport 1 klasse.
De start van de wedstrijd wordt iets uitgesteld voor het herstellen van de schade aan de vangrail in een vorige wedstrijd. Een massief veld buldert richting La Source, met Aschoff als koploper gevolgd door equipe Nicky Catsburg en de Norma van Tim Verbergt. Vlak daarachter jaagt Bob Herber zijn Lamborghini naar voren. Dennis de Borst spint zijn Hyundai na de Bruxelles bocht en vervolgt zijn weg op een 23ste positie. Tom Boonen kende na de vrije training flinke technische malheur aan zijn Norma, maar ook in deze race zijn deze nog niet opgelost en hij moet de pits opzoeken.
De Ginetta Nissan G58 van Aschoff blijft in de beginfase op kop, maar de leiding wordt overgenomen door Tim Verbergt nadat Aschoff spint in Les Combes en terugzakt naar een 14de positie. Nicky Catsburg profiteert ook en schuift door naar een tweede plek met een kleine achterstand op de Deldiche Norma. Bob Herber met zijn Lamborghini Super Trofeo kan daarachter het tempo niet helemaal bijhouden en is al op een behoorlijke achterstand gereden. Dirk Schouten schiet in hun nieuwe BMW M6 GT3 als een komeet door het veld.
Na de spin van Dennis de Borst heeft Benjamin van den Berg de kop in de Supersport 1 divisie overgenomen. Zijn Harders Plaza BMW E90 leidt voor Michael De Keersemaecker in de Audi RS3 en Andy Dam met de BMW GT4. In de Supersport 2 leidt de Dayvtec BMW M240i van André Seinen, gevolgd door een zelfde wagen met Bart Drost achter het stuur. In de Sport divisie zijn het toch de Zilhouettes van Mark Jobst en Mark Wieringa die aan de leiding liggen.
De safety car verschijnt op de baan nadat de VW Golf van Leonid Protasov, na contact met de Praga R1 van Vanoosthuyse, spint in de grindbak van Campus en op een gevaarlijke plek blijft staan.
Na de herstart volgen gelijk de pitstops. De pitwindow gaat open voor de snellere klassen uit deze competitie. Max Tubben valt stil bij Les Combes. Zijn BMW Z4 GT Silhouette staat op een gevaarlijke plaats en moet met behulp van een vrachtwagen worden weggehaald. De wedstrijdleiding stuurt voor de tweede maal de safetycar de baan op. De tweede groep mag nu onder een SC periode de pits in voor hun verplichte stop.
Na alle pitstops wordt het veld weer losgelaten voor de laatste helft van de wedstrijd. Pech voor Michael De Keersemaecker met zijn Audi RS3 die vanuit de kop terugvalt met een rokende auto. Na alle wisselingen en uitgedeelde successeconden is de volgorde aan de kop van het veld flink veranderd.
Thomas Piessens, die het zitje heeft overgenomen van Tim Verbergt, blijft de koploper maar het verschil met Bob Herber in zijn Lamborghini is een dikke seconde. Bas Schouten blijft maar stijgen in het klassement en passeert Herber voor de tweede plaats. Jan-Pierre Verhoeven in zijn Porsche 991 is de derde geklasseerde GT rijder. Ook Bart Arendsen, teamgenoot van Nicky Catsburg, snelt naar voren na een lange successeconden pitstop.
Stan van Oord, die het Hyundai stuur heeft overgenomen van Dennis de Borst, is met een opmars bezig en pakt de kop in de Supersport 1 divisie voor Robert van den Berg en Ruud Olij. In de Supersport 2 blijven Seinen en Drost de beide koplopers op afstand gevolgd door Han Kirchoff met de DRDO BMW E46 M3.
In de Sport divisie is het toch weer de Traxx Racing Peugeot van Equipe Voet/Van den Broeck die zich naar voren heeft gewerkt ten koste van Equipe Jack Hoekstra/Pieter de Jong en Mark Jobst in hun Zilhouettes.
Drama voor Andy Dam in het laatste kwartier van de wedstrijd. Zijn BMW M4 GT4 komt in contact met de BMW van Robert van den Berg en Dam raakt met de achterkant hard de vangrail van Les Combes. Het duurt even voordat de ongelukkige rijder uit de auto is. Vanaf de brancard stak hij zijn hand op. Uit voorzorg wordt Dam naar het ziekenhuis gebracht voor een verder onderzoek. De safetycar komt voor de derde keer in de baan. De wedstrijdleiding bekijkt dit incident na de race.
Toch nog een herstart met nog twee ronden op de teller. Een viertal wagens wordt na de race bestraft vanwege een niet reglementaire pitstop, waaronder de koplopers in de Supersport 1 equipe De Borst/Van Oord. Bob Herber heeft zijn pitstop te laat gemaakt en krijgt hiervoor een tijdstraf van 20 seconden, waardoor hij terugvalt naar de zevende positie bij de GT’s.
Gelukkig gebeurt er verder niets meer op de baan. Equipe Thomas Piessens/ Tim Verbergt wint de wedstrijd en ook de CN divisie.
Equipe Dirk en Bas Schouten wordt prachtig tweede na een opmars van achteruit. De derde podiumplek algemeen is voor equipe Catsburg/Arendsen.
In de Supersport 1 komt Robert van den Berg als eerste over de finish, Ruud Olij wordt tweede en Remco de Beus derde.
In Supersport 2 zijn de bekers voor DRDO-coureurs André Seinen, Bart Drost en Han Kirchhoff.
In de Sportklasse wint equipe Voet/Vandenbroeck voor de Zilhouettes van equipe Hoekstra/De Jong en Mark Jobst.
Vanmiddag om 15.50 uur is de start van race 2.