Vallen er al beslissingen op Spa-Francorchamps?
Een dik veld van 57 wagens, verdeeld over meerdere divisies, gaat komend weekend van start op één van de mooiste banen ter wereld. Het ruim 7 km lange circuit van Spa-Francorchamps vormt het decor voor het voorlaatste weekend van de Supercar Challenge. Als de weergoden geen roet in het eten gooien verwachten wij in alle divisies een flinke strijd. De meeste kampioenschappen zijn nog niet beslist, maar het seizoen nadert zijn einde. Het is nu tijd om afstand te nemen of om achterstand in te lopen. Kortom, spannende wedstrijden op een heel uitdagende baan.
Na zijn dubbelslag op TT Circuit Assen is Max Aschoff in zijn imposante Ginetta Nissan G58 weer één van de grote kanshebbers voor de algehele winst in de GT&Prototype en Supercar Challenge.
In de LMP3 divisie krijgt de Duitser echter tegenstand van Javier Ibran Pardo in zijn vertrouwde Ligier JS P3. De Spanjaard reed voor 2020 al vele wedstrijden in deze competitie en mag als één van de smaakmakers van het veld gerekend worden.
In de CN divisie zien we de Norma’s van Deldiche Racing weer terug. Het Belgische team moest de vorige wedstrijden op TT Circuit Assen overslaan vanwege hun voorbereidingen op de 24 uren van Zolder. Maar op Spa zijn de bolides weer van de partij. Dit keer echter geen drie, maar twee Deldiche Norma’s aan de start. Equipe Tim Joosen/Luc de Cock is er niet bij op Spa-Francorchamps. Thomas Piessens vormt een combinatie met de snelle en ervaren Tim Verbergt, die we nog goed kennen uit de Belcar Endurance.
De andere Deldiche Norma wordt bestuurd door Tom Boonen, de fiere koploper in de titelstrijd met 118 punten. De oud wielrenner heeft drie punten voorsprong op Joosen, die echter geen punten gaat scoren en 19 op de Luxemburgse gymleraar Alain Berg, die bij afwezigheid van het Deldiche team de laatste wedstrijden in Assen optimaal wist te scoren.
In de Radical/Praga divisie zijn het de Zuiderburen die de dienst gaan uitmaken. DOMEC Racing brengt Martin Lucas in zijn Radical SR3 aan de start. Xwift Racing komt met twee verschillende wagen naar Spa toe. Er is een Radical SR3 voor equipe Bart Vingerhoedt/Matthijs Wouters en een fraaie Praga R1 Turbo voor equipe Pieter Denys en Steven Dewulf.
We zien aankomend weekend de Lamborghini Super Trofeo van Bob Herber weer terug. De koploper in de GT divisie titelstrijd ging er tijdens de kwalificatie op TT Circuit Assen erg hard af na de Strubben bocht.
Door dit voorval verkleinde Max Tubben met zijn BMW Z4 GT Silhouette de achterstand tot 22 punten. Grote kanshebbers voor de GT winst zijn Nicky Catsburg samen met Bart Arendsen, die later in dit seizoen zijn ingestapt en de laatste twee races in Assen op hun naam schreven.
Zij zijn echter niet de enigen die met een BMW M6 GT3 aan de start verschijnen. Het team van JR Motorsport brengt namelijk nog eens twee exemplaren van deze auto mee naar Spa. De eerste auto wordt bestuurd door Ted van Vliet, die voorheen jarenlang met zijn BMW E92 V8 in de Supersport 1 divisie reed.
Het tweede exemplaar wordt bestuurd door de neven Bas en Dirk Schouten. Ook zij hopen een gooi te doen naar de overwinning in de GT divisie. De Speedlover Porsche 991 GT3 is ook weer terug in de strijd met vader Jan Pierre en zoon Jaxon Verhoeven aan het stuur.
In de zondag race in Assen werd Dennis de Borst in zijn Hyundai 130N ongelukkig uit de wedstrijd gekegeld.
Door dit ongeluk werd de voorsprong van equipe De Borst/Stan van Oord in het Supersport 1 klassement op de broers Robert en Benjamin van den Berg met hun BMW E90 verkleind tot 31 punten. Een verdere kanshebber voor de winst op Spa-Francorchamps is Michael De Keersemaecker, die in zijn Audi RS3 LMS TCR tijdens het Supercar Madness-evenement in Zolder veel snelheid liet zien. Ook Ruud Olij in zijn BMW E92 M3 maakt zeker een kans.
Een flink aantal deelnemers uit de DRDO en Dayvtec zorgen ervoor dat de Supersport 2 divisie aankomend weekend tot de grootste klasse mag worden gerekend. Dit onder andere ook door de nieuwe inschrijving van Leonid Protasov, die samen met de Pool Szymon Ladniak voor het eerst aan de start verschijnt met een Volkswagen Golf TCR.
De titel kan vader en zoon Jerome en Robin Greenhalgh niet meer ontgaan, maar met veel meer tegenstand voor de Radical SR1, kan deze klasse aanstaande zaterdag en zondag uitgroeien tot veel spektakel.
In de Sport divisie is de strijd voor de titel nog geheel open. Equipe Jack Hoekstra/Pieter de Jong is de koploper met hun Zilhouette Sport bolide met 162 punten. Tweede in de titelstrijd zijn de Belgen Chris Voet/Bart van den Broeck.
Zij kennen met hun Traxx Racing Peugeot RCZ een beetje een wisselvallig seizoen. Met nog vier races te gaan bedraagt hun achterstand 17 punten, dus alles is nog mogelijk. Ook de achtervolgende Zilhouettes van Jan Berry Drenth en Mark Wieringa zijn nog niet uitgeschakeld.
Aanstaande zaterdag rijden de Supercar Challenge met de GT& Prototypes twee vrije trainingen van 40 minuten. Rond 15:45 uur volgt de 20 minuut durende kwalificatie die de beide startopstellingen bepaalt voor de twee races op zondag.
Op zondag 17 oktober wordt de eerste race van 60 minuten en 1 ronde gestart om 10:25 uur. De tweede wedstrijd met dezelfde tijdsduur begint om 15:40 uur.