Spektakel in tweede race Supercar Challenge
De Supercar Challenge werd ontsierd door een flinke crash tussen Ruud Olij en Robert van den Berg. Beide wagens waren zwaar beschadigd en ook de coureurs moesten ter controle naar de medische dienst. De strijd tussen de grote bolides in de GT-divisie was vooral in de slotfase zinderend. Daan Meijer liet zich niet gek maken al was het verschil met Bart Arendsen minimaal. Oscar Gräper ondervond na het uitvallen van zijn directe tegenstanders weinig tegenstand en won de Supersport 1 divisie. Laurens de Wit kreeg zijn overwinning in de Supersport 2 klasse niet cadeau. Zijn strijd met de equipe Van der Grift-Monster was fraai om te zien. Mark Jobst won voor Mark Wieringa en Bas Barenbrug de Sport divisie.
De weersomstandigheden zijn voor de tweede wedstrijd van de Supercar Challenge een stuk beter dan gisteren. Het is droog en een flauw zonnetje geeft de indruk dat het toch een beetje lente is. Net als in de eerste race starten de Engelse Revolution Race Cars als eerste, na 30 seconden gevolgd door het Supercar-veld, waar Bart Arendsen en Roger Grouwels vanaf de eerste startrij rollend mogen beginnen, gevolgd door Bob Herber en Daan Meijer.
Bart Arendsen pakt gelijk na de start een voorsprong met zijn BMW M6 GT3 op Roger Grouwels in zijn Nissan GT-R GT3. In de Supersport 1 liggen de voorste drie nog dicht bij elkaar met Oscar Gräper als koploper gevolgd door Robert van den Berg en Ruud Olij daar vlak achter. Plotseling chaos in de Tarzanbocht.
De BMW E92 van Ruud Olij klapt zonder remmen heel hard achterin de BMW E90 van Robert van den Berg er zorgt voor een fikse schade met veel brokstukken. De safety car komt de baan op om de ravage op te laten ruimen. De impact van de crash is enorm. De wagen van Van den Berg kan niet meer gesleept worden en moet op een vrachtauto weggetakeld worden. De wedstrijdleiding stopt de wedstrijd en de wagens blijven op de baan en komen voor de tribune tot stilstand. Beide rijders moeten worden gecheckt in het medical centre.
De klok is stilgezet met nog een kleine 51 minuten te gaan en het overgebleven veld zal herstarten als één groep achter de safety car. Bij de Revolution Race Cars is Richard Morris koploper James Abbott kortstondig gepasseerd. In de GT divisie blijft Bob Herber met de Bentley in de buurt van koploper Bart Arendsen. Roger Grouwels en Daan Meijer wisselen van positie maar moeten iets lossen ten opzichte van de twee koplopers. Max Tubben valt uit met zijn Zilhouette GTR en parkeert zijn wagen in het parc ferme.
In de Supersport 1 heeft Oscar Gräper weinig tegenstand na het uitvallen van Olij en Van den Berg. Laurens de Wit kent met zijn Technova College Racing Cupra tegenstand van de equipe Van der Grift-Monster. Vader en zoon Greenhalgh rijden in deze Supersport 2 divisie als derde rond.
In de Sport divisie zijn het toch weer twee Zilhouettes die aan de kop rijden met Mark Jobst en Mark Wieringa als chauffeurs. Laatstgenoemde heeft contact gehad met een andere auto en er hangen losse onderdelen aan zijn wagen. Equipe Blaak wordt bestraft met 30 seconden na een valse start achter de safety car. Pieter Denys maakt met zijn Ligier JS2 kennis met de diepe grindbak van de Kumho bocht. Ondertussen gaat de “pit window” open voor de verplichte pitstops.
Bas Barenbrug in actie
Na alle pitstops en om te voorkomen dat het iemand profijt zou opleveren brengt de wedstrijdleiding de safety car naar buiten om de gestrande Ligier uit het grind te trekken. Alle opgebouwde voorsprongen worden halverwege deze wedstrijd tenietgedaan en iedereen mag weer opnieuw beginnen.
Aan de kop van de wedstrijd heeft Daan Meijer met de Boda Racing BMW M6 GT3 de leiding overgenomen van Bart Arendsen die naar een derde plaats bij de GT’s is teruggezakt. Bob Herber rijdt nu als tweede rond. Oscar Gräper blijft onbedreigd koploper in de Supersport 1 divisie.
Laurens de Wit is de koploper in de Supersport 2 maar heeft de Ferry Monster Autosport Cupra van equipe Van der Grift-Monster in zijn spiegels. In de Sport divisie is het nog steeds Mark Jobst als koploper gevolgd door Mark Wieringa en de Bas Koeten Racing BMW M3 E36 van Bas Barenburg.
Richard Morris wint met zijn Revolution Race Car de wedstrijd, maar wat veel belangrijker is, is de compacte strijd tussen Meijer, Herber en Arendsen daarachter.
De drie dikke bolides maken er een fraaie strijd van, maar Daan Meijer bezwijkt niet onder de druk. Bob Herber raakt zijn Bentley bijna kwijt opgaan Hunserug, waar Bart Arendsen optimaal van profiteert en de tweede plaats bij de GT’s overpakt. De Koopman Racing coureur maakt het Meijer in de slotronde nog erg lastig.
Maar de Boda rijder pakt de winst bij de GT’s al is zijn voorsprong slechts 0.119 seconde. Geen problemen voor Oscar Gräper die met zijn Febo Racing Hyundai de winst pakt in de Supersport 1 divisie voor vader en zoon Van Dam met hun Radical SR1 en Remco de Beus met de BMW E46 M3. Laurens de Wit moet er nog behoorlijk voor knokken maar hij wint met 0.792 seconde zijn Supersport 2 klasse voor equipe Van der Grift-Monster. Derde eindigt equipe Broersen-Broersen in hun BMW M4 GT4.
In de Sport klasse zijn er geen verschuivingen meer. Mark Jobst wint voor Mark Wieringa en Bas Barenbrug.