Veel fraaie gevechten om de kop in afwisselende race
Weer een ouderwetse Supercar Challenge race met alles erop en eraan. Regen en hagel voor de start, foute bandenkeuzes, inhaalmanoeuvres waarbij de wagens lak uitwisselden, uitstapjes en schuivers met veel gele vlaggen en twee full course yellows. Ook veel (terechte) straffen van de wedstrijdleiding. Kortom, alle ingrediënten voor een fraaie, afwisselende wedstrijd, waarbij uiteindelijk Bart Arendsen, Dennis de Borst, Laurens de Wit en Mark Wieringa naar de overwinningen reden.
Het begint vlak voor de Supercar Challenge wedstrijd weer te regenen. De hemelsluizen gaan vol open. Het hagelt zelfs. Niet echt de ideale weersomstandigheden om de race van start te laten gaan. De wedstrijd wordt uitgesteld en er komen trolleys de grid op om banden te wisselen. 80% van de wagens staat nog op slicks. Drie wagens zijn niet weggereden vanaf de pregrid en gaan waarschijnlijk uit de pits starten. Het is een official wet race, iedereen mag zelf bepalen of ze banden wisselen.
De bolides van de Engelse Revolution Race Cars rijden een eigen race in het Supercar Challenge startveld. Zij mogen via een rollende start als eerste vertrekken,waarna dertig seconden later het veld van de Supercar Challenge met een rollende start naar de Tarzanbocht wordt losgelaten. Bart Arendsen vertrekt vanaf de beste startplaats bij de GT’s. Dennis de Borst rijdt de eerste wedstrijd alleen. Zijn teamgenoot Oscar Gräper is verhinderd en rijdt morgen de tweede race alleen. De Borst vertrekt met zijn Hyundai vanaf de beste startplaats in de Supersport 1. Laurens de Wit is de snelste bij de Supersport 2, terwijl Mark Wieringa de beste is in de Sport divisie.
Even paniek bij de opwarmronde. Bob Herber blijft stilstaan, maar kan uiteindelijk toch vertrekken om zijn oorspronkelijke startpositie in te nemen. Na beide rollende starts is het glibberen en glijden voor vooral de Revolution Cars. Eén van de bolides gaat vervaarlijk in de rondte in de Rob Slotemakerbocht, maar weet zijn weg te vervolgen. De beetje rommelige start is bij de wedstrijdleiding “under investigation”. Het duurt maar één ronde voordat de GT bolides de Engelse prototypes al hebben ingehaald.
Bart Arendsen pakt de kop met zijn BMW M6 GT3, gevolgd door Herber in de Bentley, Roger Grouwels in de Nissan GT-R en Max Tubben in zijn Zilhouette GTR. Hein Koopman krijgt een 30 seconden straf vanwege het inhalen onder de gele vlag.
Dennis de Borst is de koploper in de Supersport 1 voor Robert van den Berg in de BMW E90. In de Supersport 2 divisie is het Laurens de Wit met zijn Cupra TCR die zijn voorsprong op de als tweede geklasseerde Cupra DSG van equipe Van der Grift/Monster flink uitbreidt.
Vanochtend kwamen zij niet helemaal uit de verf, maar equipe Chris Voet/Bart van den Broeck voelen zich nu als een Belgische vis in het water en liggen met hun Peugeot RCZ voorop in de Sport divisie voor Mark Wieringa en Mark Jobst, beide met een Zilhouette Sport. Tony Verhulst met de Honda Civic TCR en Mark Wieringa komen met elkaar in contact. Verhulst moet de pits opzoeken. De wedstrijdleiding onderzoekt het incident.
Marcel van der Lyke gaat er hard af na het uitkomen van de Hans Ernstbocht en veroorzaakt een “Full Course Yellow”. Op dat zelfde moment gaat halverwege de “pit window” open en iedereen bezoekt de pits voor hun verplichte stop. Het duurt niet lang voordat iedereen weer voluit mag racen. Dat neemt De Zilhouette van Blaak iets te letterlijk, hij komt diep in het grind van het Scheivlak vast te staan. Een “Full Course Yellow” zorgt wederom voor oponthoud. Nadat de wagen is losgetrokken en Henk Tappel nog even stilvalt wordt het veld weer los gelaten.
Er gebeurt veel in het tweede gedeelte van de wedstrijd. Aan de kop van het veld komt Bob Herber steeds dichterbij koploper Bart Arendsen. De strijd om de kop is nu echt losgebarsten. De beide dikke bolides rijden vlak achter elkaar.
Derde rijder Roger Grouwels krijgt een 10 seconden straf na afloop van de wedstrijd vanwege een onjuiste startpositie.
In de Supersport 1 gaat Benjamin van den Berg koploper Dennis de Borst voorbij in de Gerlach bocht. De beide wagens hebben elkaar geraakt en de botsing wordt onderzocht door de wedstrijdleiding.
In de supersport 2 heeft equipe Van der Grift/Monster de koppositie overgenomen van Laurens de Wit. Ook deze twee rijders hebben elkaar geraakt en worden onder de loupe genomen. Het verschil tussen beide kemphanen is echter minimaal. Ook in de Sportdivisie is er een wisseling van de wacht. Mark Wieringa heeft de eerste plaats overgenomen van equipe Chris Voet/Bart van den Broeck.
Bob Herber komt langzaam rollend de pits in en komt op de vijfde plaats weer de baan op om vervolgens de Bentley definitief aan de kant te zetten. Grouwels, Max Tubben en Daan Meijer profiteren en stijgen naar een tweede, derde en vierde positie. Er worden flink wat straffen uitgedeeld. In de Supersport 1 heeft Dennis de Borst weer de kop overgenomen nadat koploper Van den Berg en Tubben elkaar hebben geraakt, waardoor de Febo Hyundai kon profiteren. In de Supersport 2 is het toch uiteindelijk Laurens de Wit, die bij zijn debuut met deze wagen, de overwinning behaalt.
Bart Arendsen wint uiteindelijk de wedstrijd met 14.915 seconde voorsprong op Roger Grouwels, die ondanks zijn 10 seconden straf tweede wordt.
Max Tubben schuift door naar een derde podiumplaats vanwege een straf van Daan Meijer. De Revoltion bolide van Alain Costa wordt vijfde algemeen en eerste in zijn klasse. Dennis de Borst pakt de winst in de Supersport 1 voor de gebroeders Van den Berg en Remco de Beus.
In de Supersport 2 divisie wint Laurens de Wit met een kleine voorsprong voor equipe Van der Grift/Monster en het Belgische duo Pieter Denys en Tim de Borle met hun fraaie Ligier JS2.
In de Sport divisie overwint Mark Wieringa voor equipe Chris Voet/Bart van den Broeck en Mark Jobst.