Titanenstrijd eindigt in overwinning voor equipe Jansen/Poland
In een rechtstreeks gevecht doet equipe Mex Jansen en Jordin Poland goede zaken voor het kampioenschap. De Hein Koopman BMW M6 GT3 bolide weet hun concurrenten voor de titelstrijd achter zich te houden en komt met iets meer dan 19 seconden als grote overwinaar te voorschijn. Na een matige start weet Ruud Olij zijn tempo weer op te schroeven en wint de Supersport 1 divisie. Ook feest bij Bas Koeten Racing doordat Bas Barenbrug de Supersport 2 divisie op zijn naam schrijft. Max Wieringa is niet te verslaan in de Sport divisie en wint ruim voor de concurrentie.
Max Tubben gaat de eerste wedstrijd vanaf de polepositie aanvangen. Naast de JR Motorsport BMW M6 coureur start zijn rivaal Mex Jansen in een gelijke auto van Hein Koopman Racing. Het gehele seizoen zijn beide bolides al aan elkaar gewaagd. Met nog drie evenementen te gaan bedraagt het verschil slechts drie punten in het voordeel van equipe Tubben/Weering. Wie houdt zijn hoofd koel in deze nazomerse omstandigheden in Zandvoort.
Mex Jansen heeft de beste start en wordt gevolgd door Max Tubben en Willem Meijer, allen met een BMW M6 GT3. Dennis de Borst kent een wereldstart in de Supersport 1 divisie. Ook Laurens de Wit werkt zich in deze beginfase naar voren. Supersort 1 polesitter Ruud Olij kent een matig begin en is teruggezakt naar een vijfde positie.
Ook Jonas de Kimpe heeft posities moeten inleveren en ligt nu derde in deze klasse. Helaas toch weer pech voor Dennis de Borst, die vanaf een eerste plaats één ronde later zijn Hyundai in de pits moet brengen, maar even later zijn weg weer kan vervolgen.
In de Supersport 2 leidt de snelle dame Priscilla Speelman de wedstrijd met haar VW Golf GTI voor Maik Broersen en Bas Barenbrug. In de Sport divisie kent Rob Nieman weer zijn karakteristieke snelle start. De Clio Evo-coureur heeft een voorsprong op de Zilhouettes van Mark Wieringa en Tom Vanderheyden.
Vooraan in de strijd is het spannend tussen beide koplopers. Mex Jansen verliest zijn eerder behaalde voorsprong aan een ontketende Max Tubben. Daarachter moet Willem Meijer wat tijd inleveren. De Revolution van equipe Morris/Delaet ligt vierde met een paar seconden voorsprong op de Radical van Jerome Greenhalgh.
In de Supersport 1 gaat het weer crescendo voor Ruud Olij, die al de nodige plaatsen heeft goed gemaakt en nu ook koploper Laurens de Wit in zijn Audi passeert. Jonas de Kimpe ligt na het definitief uitvallen van Dennis de Borst op een derde plaats.
De strijd vooraan is om te snijden. Max Tubben zit op de achterbumper van Mex Jansen en loert op een inhaalmanoeuvre. De pitwindow voor de Sport divisies gaat open. Bas Schouten, teamgenoot van Remco de Beus, heeft zich in de Supersport 1 divisie opgewerkt naar de tweede plaats ten koste van Laurens de Wit. De Audi-rijder graaft zich even later geheel zelfstandig in in het grind van de Hans Ernstbocht, met een Full Course Yellow tot gevolg. Door alle commotie wil iedereen tegelijk de pits in komen van de Sportdivisies, met veel drukte in de pitstraat tot gevolg.
Na een kortstondige onderbreking gaat iedereen weer vol op pad. Max Tubben is Mex Jansen gepasseerd, maar er is wel contact geweest tussen de twee kemphanen in zowel de Tarzanbocht als de Hans Ernstbocht. Het voorval wordt door de wedstrijdleiding bekeken. Jansen en Tubben krijgen beide de waarschuwingsvlag, maar een straf is niet nodig. Mex Jansen pakt de kop weer over en maakt zich gereed voor zijn pitstop. Halverwege de race gaat de pitwindow open voor de GT’s en Prototypes.
Na alle pitstops zijn er de nodige veranderingen ontstaan door de verschillen in successeconden. Jordin Poland heeft het stuur overgenomen van Mex Jansen en komt als leider de baan weer op voor Max Weering, die het zitje van Max Tubben nu beheert. Het verschil blijft minimaal, het duel der titanen krijgt ook in het tweede deel van de race zijn vervolg. Ted van Vliet ligt derde nadat Willem Meijer is afgelost.
Vader en zoon Greenhalgh blijfven koploper bij de Radicals. In de Supersport 1 gaat Ruud Olij gewoon verder waar hij dit weekend gebleven is. Strak rijden en voorsprong nemen op zijn belagers. John de Wilde heeft Jonas de Kimpe afgelost, maar kan met zijn VW Golf het tempo van Olij niet bijbenen.
Bas Barenbrug heeft met zijn Porsche Cayman de eerste plaats in de Supersport 2 divisie overgenomen. Maik Broersen is tweede, gevolgd door Teunis van der Grift, die na de sterke stint van Speelman toch wat terugzakt. In de Sport divisie heeft Mark Wieringa in zijn Zilhouette de kop te pakken ten koste van Rob Nieman en Jack Hoekstra, die met een geweldige opmars bezig is.
Jordin Poland heeft helemaal vooraan het tempo goed te pakken en neemt afstand van Max Weering. Wellicht iets te scherp, waardoor de BMW M6 GT3-coureur een waarschuwing krijgt vanwege de track limits.
Daarachter ligt de Revolution van equipe Morris/Delaet op een derde plaats algemeen met Ted van Vliet daar weer achter. Op een keurige vijfde plaats ligt Cees Wijsman in zijn fraaie BMW M4 GT3, die brutaal zijn teambaas Hein Koopman is gepasseerd.
Jammer genoeg wordt de strijd tussen beide titelkandidaten in het tweede gedeelte van de race niet doorgezet. Jordin Poland rijdt bijna foutloos naar de winst voor Max Weering en derde GT van Ted van Vliet, die in de slotfase nog een prima sturende Cees Wijsman ziet naderen. Vader en zoon Greenhalgh winnen de strijd in de Radical klasse voor vader en zoon Van Dam. Equipe Richard Morris/Milan DeLaet wint bij de Revolutions. Ruud Olij is ongenaakbaar in de Supersport 1 divisie, terwijl Bas Barenbrug naar zijn eerste winst in de Supersport 2 divisie rijdt, al kwam Maik Broersen in de slotfase nog dichtbij.
Mark Wieringa is de sterkste in de Sport divisie. Rob Nieman wordt tweede en houdt equipe Pieter de Jong/Jack Hoekstra achter zich. Morgen even voor één uur wordt de strijd op Zandvoort vervolgd met de tweede wedstrijd van één uur.