Equipe Jansen-Poland wint de tweede race
De tweede wedstrijd begint met een groot dilemma voor de teams en rijders. Het is gaan regenen en de bandenkeuze wordt een spannend verhaal. De rijders die voor regenbanden hebben gekozen zijn uiteindelijk het meest fortuinlijk. Equipe Jansen-Poland koos voor regenbanden, was de hele race de betere en wint nu ook algemeen. Equipe Berg-Van Loenen is de sterkste bij de Radicals, terwijl vader en zoon De Borst, gestart uit de pits door de bandenwissel, naar de winst in de Supersport 1 divisie rijden. De Supersport 2 divisie wordt een prooi voor broer en zus Robin en Britt van Osta, die bij hun debuut gelijk de hoogste podiumplaats mogen innemen. Equipe De Jong-Hoekstra rijdt hun Zilhouette naar de overwinning in de Sport divisie. Het echt slechte weer bleef uit, een klein beetje regen zorgde wel voor vertwijfeling voor de start, maar niet voor de verwachte chaos.
Het wordt maar donkerder en donkerder boven het circuit van Zolder. Het benauwde weer van de afgelopen dagen gaat naar alle waarschijnlijkheid voor slecht weer zorgen vlak voor of tijdens de tweede race van de Supercar Challenge. Het begint al te druppelen. De fotografen van de klasse trekken hun regenkleding alvast aan en de camera’s en lenzen worden goed ingepakt. De teams en rijders mogen zelf kiezen op welke banden ze de wedstrijd gaan aanvangen. Er mag nog gewisseld worden op de grid. De strijd vooraan tussen Max Tubben en Mex Jansen wordt vanmiddag verder voortgezet. Tubben kiest voor slicks en Jansen voor de regenbanden. Tijdens de opwarmronde begint het wat harder te regenen. Er wordt gekozen voor twee formatieronden. Wie heeft de juiste bandenkeuze gemaakt?
De wedstrijdleiding besluit tot een tweede formatieronde en daarop besluit Max Tubben meteen naar binnen te komen om zijn slicks voor regenbanden te ruilen. Ook vele andere rijders die gekozen hebben voor de slicks komen binnen. Een gespannen situatie volgt, want er staan tien auto’s in de pitstraat terwijl de gelukkigen op slicks verder gaan met de formatieronde. Alle auto’s die wisselen gaan uit de pits starten nadat de laatste auto na de start in de eerste linker is verdwenen. Mex Jansen met zijn Koopman Racing BMW M6 GT3 en Thomas Piessens in zijn Deldiche Norma zijn na de start al gelijk uit het zicht. Hein Koopman als derde is al bijna op 18 seconden achterstand gereden.
Tony Verhulst met de Honda Civic is de beste Supersport 2 rijder en ligt zelfs voor de leidende Supersport 1 divisie Audi TCR van Laurens de Wit. Dennis de Borst heeft ook zijn banden gewisseld en passeert De Wit voor de leiding in deze klasse. Mick Schutte is het beste weggekomen in de Sport divisie.
Vooraan bouwt Mex Jansen zijn voorsprong uit op Thomas Piessens. De uit de pits gestarte Max Tubben is van achteraan inmiddels al op een derde plaats beland en is per ronde twee seconden sneller dan de beide koplopers. Alain Berg passeert Nagy Kabaz en wordt daarmee de eerste in de Radical divisie. Kabaz valt terug en moet ook Martin Lucas en Jerome Greenhalgh voor zich dulden.
Na een klein foutje verliest Mex Jansen wat tijd op Thomas Piessens, die zichtbaar dichterbij komt. De volgende ronden herstelt Jansen weer zijn ritme en pakt weer elke ronde wat voorsprong. Derde rijder Max Tubben ziet zijn opmars ook gestopt, de BMW coureur loopt wel in op Piessens maar de achterstand op Mex Jansen wordt er niet minder op. Ondanks de spetters vormt zich al een drogere ideale lijn. Het lijkt erop dat de verwachte harde regen en onweersbuien naast het circuit overtrekken.
De pitwindow voor de Supersport en Sport divisies gaat open. De in de achterhoede geraakte BMW E46 M3 van Remco de Beus gaat als eerste binnen om plaats te maken voor de snelle Bas Schouten. Een full course yellow wordt uit geroepen nadat Tony Verhulst en Jerome Greenhalgh met elkaar in aanraking zijn gekomen in de Villeneuve chicane. Verhulst komt vast te zitten in de grindbak terwijl Greenhalgh vrij hard de bandenstapels raakt. Gelijk gaat ook de pitwindow open voor de GT’s en Prototype divisions.
Nadat iedereen weer op volle snelheid rijdt en alle pitstops zijn geweest blijft Jordin Poland, de vervanger van Mex Jansen, de koploper. De jonge BMW-rijder heeft bijna 12 seconden voorsprong op Max Weering, die het stuur heeft overgenomen van Max Tubben. Daarachter op een kleine vijf seconden de Norma van Thomas Piessens. Op de vierde plaats de eerste Radical van Bastiaan van Loenen, die Alain Berg heeft afgelost.
Steff de Borst in zijn Febo Hyundai i30 komt als beste Supersport 1 rijder de pits uit en heeft een voorsprong van zeven seconden op Laurens de Wit. Derde rijder Bas Schouten maakt veel tijd goed en ligt al op podium koers. In de Supersport 2 divisie rijden verrassend broer en zus Robin en Britt van Osta. Deze Belgische equipe met hun BMW 240i DayVTec hebben een flinke voorsprong op Bart van den Broeck in zijn Alpine A110Cup. Pieter de Jong heeft het leidende stoeltje overgenomen van Jack Hoekstra en zijn koploper in de Sport divisie met een kleine zes seconden voorsprong op Mick Schutte.
Door de extra opwarmronde wordt de wedstrijd ingekort tot 58 minuten en 1 ronde. Achter koploper Jordin Poland komt Max Weering snel dichterbij. Daarachter heeft Bastiaan van Loenen de derde plaats overgenomen van Thomas Piessens, maar hun onderlinge verschil blijft binnen vijf seconden.
Opnieuw een full course yellow nadat Ted van Vliet zijn BMW M6 GT3 met een afgebroken wiel heeft stilgezet in de Sterrenwachtbocht. Hopelijk wordt de auto snel weggesleept want er staan nog drie minuten op de teller. Dit gaat langer duren dan verwacht en de wedstrijdleiding besluit de wedstrijd stil te leggen met code rood. En dat betekent met nog anderhalve minuut te gaan dat de wedstrijd definitief is afgelopen.
Equipe Jansen wint zo overall en de GT divisie, Equipe Berg-Van Loenen wint de Radical division, terwijl Vader en zoon De Borst de Supersport 1 divisie op hun naam zetten. Heel leuk dat de sympathieke Belgische broer en zus combinatie Robin en Britt van Osta de Supersport 2 divisie wint. Equipe De Jong-Hoekstra is de beste in de Sport divisie.