Equipe Tubben/Weering kampioen in de GT divisie
Max Tubben en Max Weering zijn met hun JR Motorsport BMW M6 GT3 de terechte kampioenen in de GT divisie geworden. Ook de voorlaatste Supercar Challenge wedstrijd op TT Circuit Assen werd hun deel. Hun grote rivaal equipe Mex Jansen/Jordin Poland kreeg tweemaal een straf, waardoor zij veel tijd verloren. Desondanks eindigde de Koopman Racing BMW M6 als tweede voor teambaas Hein Koopman zelf, die zijn BMW Z4 GT3 naar de laatste GT podiumplaats reed. Dennis en zoon Steff De Borst pakten de winst in de Supersport 1 divisie. Hetzelfde deed de schijnbaar onverslaanbare equipe Speelman/Van der Grift in de Supersport 2 divisie. Equipe De Jong/Hoekstra pakte de grootste bokaal in de Sport divisie.
In de titelstrijd bij de GT’s is de spanning er jammer genoeg al een beetje af. Na het uitvallen van Mex Jansen in Spa heeft equipe Max Weering/Max Tubben een voorsprong van 37 punten opgebouwd en gaat in een zetel richting de titel. Ook in de kwalificatie van gisteren was de JR Motorsport equipe oppermachtig en gaat van de poleposition de eerste wedstrijd aanvangen. Laurens de Wit heeft in de Supersport 1 divisie een voorsprong opgebouwd van 32 punten in de titelstrijd.
Equipe De Borst voelt zich lekker in de regen en reed gisteren naar de snelste tijd in hun klasse. In de Supersport 2 divisie is het equipe Priscilla Speelman/Teunis van der Grift die met een geweldige eindspurt bezig is. Het VW Golf TCR duo heeft de achterstand op koploper Maik Broersen met zijn BMW M4 GT4, teruggebracht naar 24 punten en gaat de race vanaf poleposition beginnen. Net als vorig jaar heeft Mark Jobst nog maar een paar punten nodig voor zijn tweede titel op rij in de Sport divisie, maar een matige vijfde startplaats helpt niet echt mee.
Bas Barenbrug en Leonid Protasov ontbreken op de grid. Bas Barenbrug gaat starten uit de pitstraat. Ted van Vliet lekt koelvloeistof, de BMW M6 GT3 wordt naar de pitstraat geduwd en gaat niet van start. De voorste GT’s starten op de regenbanden, Priscilla Speelman en Dennis de Borst hebben vooraan slicks en achter regenbanden.
Mex Jansen en Max Weering gaan zij aan zij richting de eerste Haarbocht, waarbij eerstgenoemde de kop neemt. Henk Tappel spint op zijn slicks in de bochtencombinatie van Ossebroeken. Cees Wijsman rijdt als derde in de GT divisie, achter Max Weering en Mex Jansen die zijn voorsprong flink vergroot.
Op de vierde plek algemeen is Fabian Schoonhoven beland, die in zijn Supersport 1 Audi al een flink aantal seconden voorsprong heeft gepakt op de Hyundai van Dennis de Borst. Derde man Remco de Beus ligt daar al op flinke achterstand achter. De Radical van Mitchell van Dijk mengt zich tussen de Supersport 1 bolides en ligt vijfde algemeen.
In de Supersport 2 divisie heeft Priscilla Speelman al een aanzienlijke voorsprong op equipe Wieringa/Kuil in hun Zilhouette 3.0 met als derde titelkandidaat Maik Broersen. Mark Jobst slaat gelijk toe in de Sport divisie. Gekomen vanaf een vijfde startplaats rijdt de Zandvoorter vooraan gevolgd door Rob Nieman in zijn Clio op bijna zes seconden. Henk Tappel gaat er voor de tweede keer even af in de Ruskenhoek, maar rijdt de baan weer op.
De Radical van Mitchell van Dijk zet zijn inhaaljacht voort en is langs Cees Wijsman al op de derde plaats beland. In de Supersport 1 divisie heeft Dennis de Borst ten koste van Schoonhoven de leiding gepakt. Bij Mex Jansen en de Radical van Mitchell van Dijk is er op de startgrid nog aan de auto’s gewerkt na het één minuut signaal. Beide krijgen tien seconden straf hiervoor na afloop van de race. Equipe Pieter de Jong/Jack Hoekstra spint in de grindbak van de Ruskenhoek maar is even later weer onderweg.
De pitwindow gaat open voor de Radical, de GT’s en de Supersport 1 divisie. De opgebouwde voorsprong van Mex Jansen op Max Weering is nagenoeg weg. De tien strafseconden zullen zeker een belangrijke rol gaan spelen in het vervolg van de wedstrijd. Nadat ook de Supersport en Sport divisies voor hun pitstops zijn binnen gekomen, kunnen we de balans gaan opmaken.
Jordin Poland neemt het BMW M6 stuur over van Mex Jansen en rijdt nog steeds nipt aan de leiding. Zijn pitstop is echter te kort en Poland wordt bestraft met een drive through penalty. De wedstrijd winst is daardoor, rekening houdend met de tien seconden straf na de wedstrijd nu helemaal verkeken.
Max Tubben is de nieuwe koploper. Steff de Borst heeft het stoeltje overgenomen van vader Dennis en blijft de koploper in de Supersport 1 divisie met een voorsprong van zes seconden op Laurens de Wit, die Fabian Schoonhoven heeft afgelost. Derde blijft Remco de Beus.
Teunis van der Grift heeft Priscilla Speelman vervangen en rijdt onaantastbaar op kop in de Supersport 2 divisie. Equipe Wieringa/Kuil ligt tweede in hun Zilhouette 3.0, maar gaat deze plaats verliezen aan Maik Broersen, door een tien seconde straf, vanwege het overschrijden van de witte lijn bij het verlaten van de pits. Tom Drummen wordt bestraft met tien seconden straf omdat hij te hard reed in de pits.
In de Sportdivisie is de Zilhouette van Oscar Vianen vanaf een eerste plaats terug gezakt naar een vijfde plaats. De nieuwe koploper is equipe De Jong/Hoekstra, gevolgd door Bernard Blaak in een zelfde Zilhouette. Henk Tappel moet de strijd opgeven in de pits. Jos Harper met zijn Koopman Racing BMW M4 gaat er hard af voor de Ramshoek. De medical car is er snel bij, maar Harper is al snel uit de auto en lijkt in orde. Hij gaat echter wel mee voor een check-up. De bandenstapels en vangrail zijn echter flink beschadigd wat veel tijd gaat kosten om dit weer in orde te brengen. De Full Course Yellow wordt vervangen door een code rood. De wedstrijd zal met nog zeven minuten op de klok ook niet opnieuw worden gestart.
Koplopers Tubben/Weering wint de wedstrijd en is daarbij gelijk de nieuwe kampioen. Equipe Jansen/Poland blijft tweede in de race voor de Radical van Mitchell van Dijk/Luuk van Wijngaarden.
De equipe van vader en zoon De Borst wint de Supersport 1 divisie voor equipe De Wit/Schoonhoven. In de Supersport 2 divisie is er niemand opgewassen tegen de snelle Golf van Speelman/Van der Grift, die met overmacht de Supersport 2 divisie op hun naam schrijft.
Echter eindigt titelkandidaat Maik Broersen tweede na een bekeken en behoedzame race en verliest daardoor amper punten.
Equipe De Jong/Hoekstra wint de Sport divisie voor Bernard Blaak ook al in een Zilhouette en equipe vader en zoon Emile en Tom Drummen met hun BMW M2 40.