Poleposition voor Max Aschoff en Bas Schouten op TT Circuit Assen
Na Zandvoort, Hockenheim, Zolder en Spa rijdt de Supercar Challenge op het vijfde verschillende circuit dit weekend. De jaarlijkse mix van de Jack’s Racing Day tussen, auto-en motorraces, de snelle karts en fraaie demo’s op TT Circuit Assen zorgt voor de nodige spanning. Wie worden op zondagmiddag voor volle tribunes de overwinnaars in de diverse klassen. Het begint al op de vrijdag namiddag, wanneer de verschillende divisies, in twee gescheiden kwalificaties de startvolgorde gaan bepalen voor de races op zaterdag en zondag. Allereerst starten de snelle bolides van de GT’s en Proto’s hun 20 minuten strijd tegen de klok, waar gelijk daarna de drie Sport klassen aan de beurt zijn.
Verbazing alom, de pas 16-jarige Mex Jansen maakt dit weekend zijn debuut in de GT Division in een brute BMW M6 GT3 van Koopman Racing. De tiener liet in de Sportdivisie op Zolder en Spa al zien dat talent overvloedig aanwezig is, een goede reden voor teambaas Hein Koopman om hem kennis te laten maken met de power van de BMW M6 GT3 tijdens een trackday op Circuit Zandvoort. “Ik heb 30 ronden gereden en moet eerlijk zeggen dat ik deze auto makkelijker vind rijden dan de BMW M2 uit de Sport divisie. Ik heb er meer gevoel bij, je kan er eigenlijk alles mee en er is een perfecte samenwerking tussen het stuur en het pedaal.
Verschil is wel dat ik de rem veel meer moet indrukken dan mijn vorige auto. Het is een echte raceauto, alles klopt gewoon. Vorig weekend vroeg Hein of ik het leuk zou vinden om op Assen te gaan racen in de M6. Mijn gevoel zei gelijk ja, maar ik wil wel dat het kostenplaatje goed geregeld zou zijn. Na de derde en vierde plaats in de eerste vrije trainingen bij de GT’s zat ik er goed bij, maar ik wil geen risico’s nemen door meer te gaan pushen. Ik weet nog niet of ik de rest van het seizoen ook in deze bolide ga deelnemen, maar ik zou het wel leuk vinden in deze competitieve klasse. Als ik de kans krijg zou ik er alles voor over hebben om door te groeien.”
Kwalificatie GT’s en Prototypes
De start van de kwalificatie voor de GT’s en Proto’s wordt iets vertraagd door wat ongelukken in de Historische raceklasse sessie ervoor. De Deldische Racing Norma van Thomas Piessens staat als eerste bovenaan de lijst, maar wordt verdrongen door de Ginetta Nissan G58 van Max Aschoff. Ook Bart Arendsen met de BMW M6 GT3 zit er voorlopig goed bij met een derde plaats algemeen en een eerste in de GT divisie. Bob Herber met zijn Bentley zit daar heel vlak achter.
Roger Grouwels met zijn Nissan verbetert zich naar een vierde plaats en de tweede bij de GT’s. Ook Mex Jansen weet zijn stijgende lijn van vanochtend door te zetten en ligt nu derde bij de GT’s nadat de tiener Bob Herber heeft terugverwezen. Opvallend is dat de tweede LMP3 van equipe Mauer/Hauser blijft hangen op een twaalfde positie. Met nog een kleine zes minuten te gaan weet de Norma zich achter Piessens op te werken naar een derde positie. Peter Posavac met de BMW Z4 GT3 en Antonio La Rosa met de Revolution hebben elkaar geraakt in de eerste Haarbocht, maar kunnen wel verder. Posavac meldt zich even later in de pits. De teammanager van La Rosa moet zich melden bij de wedstrijdleiding.
Max Aschoff blijft aan de kop, maar krijgt nu equipe Mauer/Hauser op de tweede positie met een voorsprong van 1.380 seconde. Piessens zakt naar de derde plaats met zijn Norma, maar blijft Bart Arendsen voor die de snelste GT rijder lijkt te worden. Hij heeft echter geen rekening gehouden met Roger Grouwels, die echt in de laatste seconden de eerste plaats overpakt.
Mex Jansen wordt derde en dat mag toch echt een buitengewone prestatie worden genoemd. De jongeling blijft daarmee Bob Herber, Cor Euser, Hein Koopman, Max Tubben en Peter Posavac voor.
Ook spannend bij de Radical divisie, waar Melvin van Dam equipe Greenhalgh met 0.135 seconde verschil verslaat.
Kwalificatie Supersport 1 en 2 en de Sport divisie
De drie Sport klassen komen gelijk na het einde van de eerste kwalificatie de baan op. Febo Racing equipe De Borst/Gräper laat gelijk snelle tijden zien, maar het is DTM crack Esteban Muth die met zijn Supersport 2 Ligier JS2 naar de snelste tijd schiet.
Niet slecht voor een auto uit een lagere divisie. Equipe De Kimpe/Speelman uit de Supersport 1 is derde algemeen voor Tony Vijschaft in een Leon Cupra TCR en daarachter Laurens de Wit met zijn Supersport 2 Cupra.
Equipe De Kimpe/Speelman verbetert zich naar een tweede plaats ten koste van equipe Borst/Gräper. De verschillen zijn minimaal voorin met vier auto’s binnen een halve seconde. In de Sportdivisie leidt Pieter de Jong voor Mark Wieringa en Bernard Blaak met alle drie een Zilhouette. Bij meerdere coureurs worden hun snelle tijden afgepakt vanwege de track limits. Na heel lang in de pits te hebben gewacht komt eindelijk Bas Schouten, die een combinatie vormt met Remco de Beus, de baan op met zijn BMW E46 M3.
De ervaren rijder laat gelijk zien wat er in zijn mogelijkheden ligt en pakt de kop over van Esteban Muth die met zijn Supersport 2 bolide op zijn beurt ook equipe De Borst/Gräper voor zich moet dulden, maar wel de snelste tijd in de Supersport 2 neerzet voor Laurens de Wit en Joop en Berry Arendsen in de BMW 1 serie.
Pieter de Jong blijft snelste in de Sport divisie voor Bernard Blaak die in de slotfase nog Mark Wieringa naar een derde plaats terug verwijst.