Spektakel op TT Circuit Assen, fraai debuut Mex Jansen met zege in GT
Veel spektakel bij de eerste Supercar Challenge wedstrijd op TT Circuit Assen. Max Aschoff wint algemeen de wedstrijd. Niemand kan gewoon tippen aan de snelheid van de imposante Ginetta Nissan G58 LMP3. Bart Arendsen komt in de GT divisie als eerste over de finish, maar een straf zet hem drie posities terug en zo wint de fantastisch sturende 16-jarige tiener Mex Jansen. In de Supersport 1 divisie is het onder groot gejuich Tony Vijfschaft die na straf van de Febo Hyundai naar het hoogste podium mag komen. In de Supersport 2 is het equipe De Borle/Muth die in hun Ligier JS2 de overwinning pakken voor Laurens de Wit. Na alle pech in Spa moest Mark Jobst er in de slotfase nog even goed voor knokken, maar hij pakte de mooiste bokaal voor debutant John den Hollander en Bernard Blaak die een volledig Zilhouette podium in Assen tot stand brengen.
De eerste wedstrijd van de Supercar Challenge op zaterdagmiddag kent een gescheiden start. Allereerst starten de deelnemers met hun prototypes met 30 seconden daarna de rest van het startveld, bestaande uit de GT Division en de drie Sport divisies. Max Aschoff troefde met zijn Ginetta Nissan G58 LMP3 gisteren zijn directe concurrentie af door equipe Lea Mauer/Gary Hauser met hun Norma LMP3 naar de tweede plaats te verwijzen. Op de eerste rij van de GT division staan Roger Grouwels met de Nissan GT-R GT3 en Bart Arendsen met zijn BMW M6 GT3.
In de Supersport 1 divisie troefde Bas Schouten, die een combinatie vormt met Remco de Beus, equipe De Borst/Gräper af. Het verschil tussen de BMW E46 M3 en de Febo Racing Hyundai i30N TCR bedroeg slechts 0.086 seconden.
Equipe De Borle/Muth was de snelste in de Supersport 2 divisie met hun Ligier JS2, waarbij de DTM troef Esteban Muth liet zien waarom de Belg in deze gerenommeerde klasse thuis hoort. Laurens de Wit eindigde op gepaste afstand. In de Sport divisie waren het de Zilhouette Sport bolides die met Pieter de Jong en Bernard Blaak vooraan eindigden.
Na de start pakt Max Aschoff de kop voor Gary Hauser en Thomas Piessens. Melvin van Dam spint na een tikje van de Revolution van Domminik Dierkes in de Haarbocht na de start.
In de tweede start pakt Roger Grouwels de leiding voor Bart Arendsen en Bob Herber. Het is spannend aan het begin van de Supersport 1. Remco de Beus heeft de leiding met vlak daarachter Jonas de Kimpe met de Golf. Daarachter zwalkt Dennis de Borst met zijn Hyundai over de baan en schiet een keer rechtdoor in de Ruskenhoek en verliest zijn derde plaats in deze klasse aan Henk Tappel.
In de Supersport 2 is het toch weer Laurens de Wit vooraan met Joop Arendsen als achtervolger. Poleposition man Tim de Borle is teruggezakt naar de derde plaats. In de Sport divisie is het Pieter de Jong voor Bernard Blaak en Mark Jobst die met hun Zilhouettes aan de leiding liggen. Melvin van Dam spint opnieuw en moet even later zijn bolide stil zetten in Mandeveen. Door de tik in de eerste bocht is er wat afgebroken. Bart van den Broeck spint zijn Peugeot geheel zelfstandig bij Ossenbroeken. Ook Cees Wijsman is er even afgegaan maar kan zijn weg vervolgen.
Full Course Yellow om de wagen van Van Dam weg te slepen, maar het duurt niet lang voordat iedereen op volle snelheid zijn weg kan vervolgen. Vooraan wordt het duel tussen de twee LMP3 bolides voortgezet.
Bart Arendsen heeft de koppositie bij de GT’s overgenomen van Roger Grouwels. Jonas de Kimpe heeft de leiding overgenomen van Remco de Beus die zijn BMW E46 M3 door de grindbak in Mandeveen heeft geploegd en stil valt. Dennis de Borst wordt door de wedstrijdleiding onder de loupe genomen nadat hij De Beus van achteren heeft aangetikt. De Borst krijgt voor dit vergrijp na afloop van de race 20 seconden straf.
Wederom een full course yellow nadat ook Steve Brooks in hetzelfde gedeelte van de baan schiet, na contact met de auto voor hem die vanwege de FCY van zijn gas afging wat Brooks niet heeft kunenn zien. Hij vliegt er hard af tegen de bandenstapels. Schade aan de Radical RXC, maar de rijder is gelukkig ongedeerd.
Na de herstart gaat de pitwindow open voor de verplichte pitstops. Problemen voor Henk Tappel die aan de leiding van de Supersport 1 divisie een technische vlag krijgt vanwege het lekken van vloeistof en de pits moet opzoeken. Lea Mauer heeft het Norma LMP3 stuur overgenomen van haar man Gary Hauser en komt als koploper de baan op voor Max Aschoff.
In de GT division heeft debutant Mex Jansen de kop overgenomen vanwege minder successeconden bij de verplichte stop. Cor Euser heeft zich naar de tweede plaats gereden maar Bob Herber met de Bentley en Bart Arendsen in zijn BMW M6 zijn in aantocht. Het is duidelijk dat de routinier deze plek niet kan behouden en de twee auto’s moet voorlaten.
In de Supersport 1 heeft Tony Vijfschaft de leiding overgenomen in zijn Leon Cupra TCR, maar zijn voorsprong op Priscilla Speelman is minimaal. Op de derde plaats rijdt Oscar Gräper die het zitje heeft overgenomen van Dennis de Borst. In de Supersport 2 heeft Esteban Muth de eerste plaats in handen voor Laurens de Wit en Rogier de Leeuw met zijn BMW M3 Cup. In de Sport divisie blaast koploper Pieter de Jong de motor van zijn Zilhouette op en moet opgeven De nieuwe koploper is Mark Jobst, die na al zijn problemen in Spa weer vooraan te vinden is. De voorsprong is echter minimaal op debutant John den Hollander met eenzelfde bolide.
Het is vooraan al snel duidelijk dat Lea Mauer haar koppositie niet kan houden voor de veel snellere Aschoff. Daarachter ligt Luc de Cock in zijn Deldich Norma gevolgd door de verbluffend snelle debutant Mex Jansen op een vierde plaats algemeen en eerste bij de GT’s.
Maar Bart Arendsen nadert met grote sprongen en haalt met een drietal minuten te gaan de 16-jarige tiener in. In de Sport divisie In de Supersport 1 is het net als de tweede race in Spa weer een lekke band die nu Priscilla Speelman veel tijd kost. Oscar Gräper heeft de koppositie weer overgenomen ten koste van Tony Vijfschaft, maar de equipe moet nog wel de 20 seconden straf bij het eindresultaat optellen en wordt tweede.
De overwinnaar gaat dus naar de Belgische Leon rijder. Na het eerder lekken van vloeistof betekent de laatste ronde ook het Waterloo voor Assenaar Henk Tappel, die zijn motor gigantisch opblaast in Ossenbroeken. Het derde podium is toch nog voor equipe De Kimpe/Speelman.
Equipe De Borle/Muth wint de Supersport 2 divisie voor Laurens de Wit en equipe De Vreede/De Leeuw. De laatste vijf minuten waren spannend in de Sport divisie, waarbij de spanning bij het duel tussen Jobst en Den Hollander oploopt.
Mark Jobst gaat eraf waarbij Den Hollander de koppositie overneemt. Zandvoorter Jobst ging er echter nog even goed voor zitten en wist in de slotfase zijn leidende positie weer terug te pakken. Bernard Blaak wordt derde en zorgt voor een compleet Zilhouette podium.
UPDATE: Zateravond werd er nog een straf uitgedeeld aan GT divisie winnaar Bart Arendsen met zijn Koopman Racing BMW M6 GT3. Het team wisselde tijdens de verplichte pitstop twee voorbanden, wat reglementair niet toegestaan is. Arendsen werd drie plaatsen teruggezet, waardoor debutant Mex Jansen met een zelfde type auto gelijk zijn eerste race won, gevolgd door Bob Herber en Roger Grouwels op de andere podiumplaatsen.