Publiek getrakteerd op spectaculaire tweede Supercar Challenge race
De tweede race van de Supercar Challenge werd opnieuw een prooi voor Max Aschoff in zijn Ginetta Nissan G58. Bart Arendsen nam revange voor zijn straf in de eerste race met een zege bij de GT’s. Ook een dubbelzege voor Tony Vijfschaft in Supersport 1, waar Laurens de Wit dit keer niet de dupe werd van zoveel successeconden dat hij de overwinning in Supersport 2 misliep. Bernard Blaak stuurde zijn Zilhouette naar de winst in de Sport divisie. Zo werd ook de tweede race een mooie schouwspel voor de toeschouwers.
Het is druk op het TT Circuit van Assen. De hoofdtribune puilt uit, er zijn daar nog weinig zitplaatsen beschikbaar voor de laatkomers. Na de demo van David Coulthard in zijn Red Bull Racing RB7 uit 2012 zijn de diverse divisies uit de Supercar Challenge aan de beurt voor hun tweede wedstrijd. Gisteravond werd er nog een straf uitgedeeld aan GT divisie winnaar Bart Arendsen met zijn Koopman Racing BMW M6 GT3. Het team wisselde tijdens de verplichte pitstop twee voorbanden, wat reglementair niet toegestaan is. Arendsen werd drie plaatsen teruggezet, waardoor debutant Mex Jansen met een zelfde type auto gelijk zijn eerste race won, gevolgd door Bob Herber en Roger Grouwels op de andere podiumplaatsen.
Max Aschoff pakt na de eerste start de kop van de Proto’s voor Gary Hauser en Thomas Piessens.
Na de tweede start van de GT’s en Sport divisies neemt Roger Grouwels de leiding voor Bart Arendsen en Bob Herber. In de eerste ronde hebben Remco de Beus en Esteban Muth elkaar geraakt, maar ze kunnen hun weg vervolgen. Steve Brooks is gespind in Madijk en ook Mounir Arreffag spint van de baan, maar beide rijders kunnen door. Aan de kop komt de Norma LMP3 van Gary Hauser op stoom en haalt Max Aschoff in voor de leiding. Bart Arendsen is Roger Grouwels gepasseerd in de GT divisie en pakt de kop. Daarachter liggen drie bolides dicht bij elkaar met Bob Herber, Cor Euser en Mex Jansen als strijdend trio. Jong tegen oud. De 16-jarige Mex Jansen passeert de 65-jarige Cor Euser en is op weg naar zijn volgende doel Bob Herber.
In de Supersport 1 heeft Dennis de Borst de leiding met zijn Febo Racing Hyundai voor Priscilla Speelman en Tony Vijfschaft. In Supersport 2 is het aanvankelijk Laurens de Wit die kortstondig aan de leiding ligt, maar hij moet het onderspit delven tegen Esteban Muth. In de Sport divisie rijdt Bernard Blaak aan de kop voor Axel Jansen en Mark Wieringa. Bas Barenbrug komt de pits in en valt uit.
Voorin kan Gary Hauser niet loskomen van zijn LMP3 collega Max Aschoff in zijn Ginetta Nissan G58, de voorsprong loopt niet verder op dan een kleine twee seconden.
Thomas Piessens met de Deldiche Norma uit de CN divisie ligt derde algemeen, met Bart Arendsen als koploper in de GT divisie daar weer achter. De Koopman Racing-coureur heeft zijn voorsprong op de Nissan van Roger Grouwels verder uitgebouwd. Bob Herber met zijn Bentley Continental GT3 zit vlak achter Grouwels, maar moet ook in zijn spiegels kijken om Mex Jansen achter zich te houden. De tiener heeft nog even een angstig moment nadat hij buiten de baan een achterligger heeft ingehaald, maar door het snelheidsverschil kan hij dit niet anders oplossen en de wedstrijdleiding vindt dat gelukkig voor hem ook. De jongeling zit weer lekker in zijn vel en passeert Herber na een mooie inhaalactie voor de derde plaats bij de GT’s. Ivar Moens is met zijn BMW M6 gespind in Ossebroeken en staat achterstevoren naast de baan, maar hij wacht tot de baan vrij is, draait om en kan verder.
De pitwindow voor de Sportdivisies is open en Remco de Beus gaat meteen de pits in om zijn stuur aan Bas Schouten over te geven. In de Supersport 1 is het flink spannend. Koploper De Borst heeft Tony Vijfschaft in zijn spiegels en zij gaan samen achter elkaar de pits in voor hun verplichte pitstop. Na de stop gaat het gevecht tussen de twee kemphanen gewoon verder, maar nu met Oscar Gräper achter het stuur van de Hyundai. Ondertussen heeft Mex Jansen de druk opgevoerd op Roger Grouwels voor de tweede plek bij de GT’s.
Robin Greenhalgh gaat eraf op Hoge Heide en Ivar Moens is stilgevallen voor de Stekkenwal. De wedstrijdleiding geeft de melding full course yellow. Er volgt een flinke drukte in de pits waar de Proto’s en GT’s aan de beurt zijn voor hun verplichte stop. Een aantal rijders in de GT divisie profiteert van deze situatie. Het spannende duel tussen Grouwels en Jansen krijgt ook na de stop een vervolg.
Grouwels mindert zichtbaar aan snelheid en moet Jansen laten gaan. Door alle verschillende successeconden in de pits heeft Cor Euser verrassend de koppositie overgenomen bij de GT’s, maar de routinier krijgt gelijk Bart Arendsen op zijn achterbumper. Arendsen moet wat lossen bij het inhalen van Gräper en Jobst, maar heeft alweer snel de jacht ingezet.
Bij de Supersport1 is Tony Vijfschaft Oscar Gräper gepasseerd. Bas Schouten daarachter heeft al een grote achterstand opgelopen. In de Supersport 2 rijdt Laurens de Wit opnieuw op kop met zijn Cupra TCR voor Joop Arendsen en Tim de Borle die het stuur van de Ligier heeft overgenomen van Muth. Het is nog steeds Bernard Blaak die de Sport divisie leidt voor Pieter de Jong en Mark Jobst.
Helemaal vooraan gaat het mis met de leidende Norma van Lea Mauer die het stuur van haar man Gary Hauser heeft overgenomen. Haar stint duurt niet lang en ze parkeert haar LMP3 in de grindbak, waardoor Max Aschoff de leiding weer overneemt.
Bart Arendsen heeft Cor Euser ingehaald na een zeldzaam foutje van de routinier. Nog meer narigheid voor Euser die een drive through straf krijgt vanwege een verkeerde pitstop. Ook Bob Herber moet deze straf ondergaan maar hij haalt de pits niet omdat hij contact heeft met de Zilhouette van Mark Jobst uit de Sport divisie. De achterwielophanging van Jobst is afgebroken en Herber staat vast in het grind.
Een full course yellow moet ervoor zorgen dat beide wagens weggesleept kunnen worden. Cor Euser ondergaat gelijk zijn drive through straf tijdens de onderbreking, waardoor hij niet zoveel tijd verliest en als tweede GT weer aansluit. Met nog een kleine drie minuten te gaan loopt de spanning op in de diverse klassen. Mex Jansen valt uit in Duikersloot en zet zijn BMW op een veilige plaats neer.
Net als gisteren rijdt Tony Vijfschaft opnieuw naar de overwinning met een voorsprong van ruim vier seconden op zijn achtervolger Oscar Gräper.
Laurens de Wit wint weer een keer na een reeks van tweede plaatsen en komt met een flinke voorsprong op Joop Arendsen en equipe Muth/De Borle over de finish.
De Sport divisie wordt een prooi voor Bernard Blaak, die al de hele wedstrijd vooraan heeft gelegen. De Zilhouette-rijder passeert de finish voor equipe Van der Lycke/ De Jong met een zelfde bolide.
Axel Jansen houdt de familie-eer hoog en pakt de derde podiumplaats. Vooraan wint Max Aschoff na het uitvallen van zijn grote concurrent het echtpaar Mauer/Hauser. Zo eindigt Thomas Piessens als tweede algemeen voor Bart Arendsen, die de snelste GT blijft voor Cor Euser met de Marc en Roger Grouwels met zijn Nissan.