Tumult in de Belgische Ardennen tijdens eerste Spa Eurorace
Met een dik startveld verdeeld over twee groepen denderen de bolides van de Supercar Challenge de vernieuwde eerste bocht La Source in. Alles gaat goed en het is direct duidelijk dat de strijd in alle divisies heftig gaat worden. Met veel spins, daaropvolgende full course yellows en veel uitvalbeurten van teleurgestelde rijders verloopt de race tumultueus. Gelukkig geen crashes en nauwelijks schade, dus zal het hele veld ook de tweede race weer vol van start kunnen. Thomas Piessens en Sam Dejonghe weten het hele veld achter zich te laten en zij winnen overtuigend.
Dennis de Borst had zich de start van het Spa weekend anders voorgesteld. Al in het begin van de kwalificatie op vrijdag ondervond de Febo Racing-rijder motorische problemen aan zijn Hyundai 130 TCR. “Vanaf het begin liep de motor op drie cilinders en ik dook gelijk de pits in. Mijn monteurs hebben de bougies en de bobine vervangen, maar de problemen bleven. Ook een complete reset bood geen uitkomst. Ik heb geen ronde kunnen rijden. Naderhand is de complete kabelboom vernieuwd, maar proefdraaien op de bokken gaf in de derde versnelling een helse herrie. De klopsensor in de motor gaf gelijk een waarschuwing voordat de motor in een eventuele noodloop schoot. We hebben de versnellingsbak open gemaakt waar in de derde versnelling een tand was afgebroken. Dat hebben we hersteld. Vanochtend hebben we met toestemming van de wedstrijdleiding een paar rondjes gereden tijdens de eerste vrije training van de Ford Fiesta en Mazda MX-5 Cup. Oscar Gräper ondervond geen problemen, zodat we vanmiddag helemaal achteraan de eerste race kunnen beginnen.”
De twee Norma’s van Verheyen Motorsport by T2 Racing en Deldiche Racing overheersten gisteren de kwalificatie. Thomas Piessens en Ian Gepts gaan van start vanaf de eerste startrij, met daarachter Max Aschoff in zijn Ginetta Nissan LMP3 en de eerste Revolution Division rijder Michael Clark in de Radical RXC. De voorste elf rijen van de Prototype Challenge gaan als eerste van start, op 25 seconden gevolgd door de tweede start van de GT’s en Sport divisies. Bart Arendsen met de BMW M6 GT3 reed gisteren al gelijk in de beginfase de snelste tijd waar niemand meer in de buurt kwam. Grote tegenstander voor in de titelstrijd is Race Art rijder Roger Grouwels met zijn Nissan GT-R GT3 die echter 3,5 seconde moest toegeven op de Koopman Racing coureur. De tweede startrij wordt ingenomen door de fraaie Totaalplan Racing Lamborghini Huracan van zuiderbuur Cédric Wauters en de Zilhouette GTR van Max Tubben. Alain Berg komt na zijn technische malheur van gisteren jammer genoeg niet aan de start met zijn Norma.
Na de start nemen de twee Norma’s de kop met Thomas Piessens voorop, maar close gevolgd door Ian Gepts.
Daarachter laat Max Aschoffs zijn PK’s los in zijn snellere LMP3 en pakt de leiding voor Ian Gepts die Piessens heeft verschalkt. Bart Arendsen heeft de beste start in de tweede groep, maar wordt als aan een touwtje gevolgd door Roger Grouwels. Arendsen neemt bovenop de Raidillon wat afstand.
Cédric Wauters met de Lamborghini Huracan volgt op enige afstand. Jonas de Kimpe is de leider in de Supersport 1 divisie, waar de achteraan gestarte Dennis de Borst flinke vorderingen maakt. Robin Greenhalgh met de Radical SR1 valt stil bij Rivage en moet de strijd staken.
In de Supersport 2 divisie komt Laurens de Wit weer heel goed uit de startblokken met zijn Cupra. Tweede in het klassement is Jayden Post met de BMW M2. In de Sportdivisie heeft Mark Wieringa met de Zilhouette Sport poleposition man Axel Jansen na de start ingehaald. Bernard Blaak komt als derde door.
Een Full Course Yellow zorgt voor oponthoud veroorzaakt door Goh Eng Peng uit de Revolutions division die de vangrail heeft geraakt voor de Raidillon. Hij is de baan overgestoken en rijdt verder, maar staat even later stil met een scheef wiel op Kemmel Straight. Vlak voor de FCY heeft Michael Clark de leiding overgenomen voor Aschoff met de eerdere koploper Ian Gepts in zijn kielzog. Bart Arendsen blijft leider in de GT divisie voor Grouwels en Wauters. In de Supersport 1 maakt De Kimpe een fout door te vroeg binnen te komen voor zijn pitstop en verliest kostbare seconden, waar Dennis de Borst optimaal van profiteert en de koppositie overneemt. In de GT divisie stopt de complete top vijf tegelijk voor hun verplichte pitstop. Koploper Laurens de Wit gaat als eerste de pits in en Jayden Post neemt de leiding.
Gedurende de pitwindow van de GT en Sportdivisies ontstaat er een Full Course Yellow vanwege een grindbezoek van Seungmin uit de Revolution divisie. Het overzicht wordt er hierdoor niet duidelijker op. Vooraan heeft koploper Clark er een rommeltje van gemaakt, hij heeft drie auto’s ingehaald onder de Full Course Yellow. Dit wordt door de wedstrijdleiding bekeken, waar een zekere straf zal volgen.
Daarachter wisselen Piessens en Gepts een aantal keren van positie waarbij uiteindelijk Piessens het beste uit de bus komt. De pitwindow voor de Prototypes gaat nu open waarbij Piessens als enige van de koplopers gelijk binnen komt. In de GT divisie heeft Roger Grouwels na de pitstops Bart Arendsen ingehaald en is nu de koploper. Dennis de Borst heeft in de Supersport 1 het stuur als leider overgegeven aan Oscar Gräper, die stevig aan de leiding rijdt voor Remco de Beus in zijn BMW E46 M3. In de Supersport 2 heeft Jayden Post de leiding voor Tim de Borle in de Ligier JS2 en debutant Gilles van Houten in de Koopman Racing BMW E46. In de Sport divisie is er een nieuwe stand. Lars Blaak ligt vooraan met daarachter Mex Jansen, die het stuur van zijn vader Axel heeft overgenomen.
Wederom een Full Course Yellow veroorzaakt door Gregg Gorski in een Revolution die in Fagnes eraf gaat en moet worden losgetrokken. Nadat de wagens weer zijn losgelaten hebben een aantal rijders pech of juist geluk bij het moment van een pitstop kiezen. Eén van de voornaamste verliezers is Laurens de Wit, die in de Supersport 2 divisie terugzakt naar een vierde positie. Sam Dejonghe is na de pitstop, waar hij het zitje heet overgenomen van Piessens, de nieuwe algehele koploper voor Max Aschoff en Ian Gepts. Het gevecht in de GT divisie nadert zijn hoogtepunt. Bart Arendsen heeft weer gewisseld met Roger Grouwels, met Cédric Wauters en de Zilhouette GTR van Max Tubben daarachter.
In de GT divisie krijgt zowel Ivar Moens als teamgenoot Cees Wijsman een drive through vanwege een incorrecte pitstop. Arendsen en Grouwels zijn al doorgestoten naar een vijfde en zesde plaats algemeen, met nog maar één rijder uit de Revolution divisie voor hem, maar Clark heeft nog wat straffen in het vooruitzicht. De drie algemene koplopers blijven Sam Dejonghe, Max Aschoff en Ian Gepts . In de Supersport 1 is de Febo Racing Hyundai de snelste van de divisie. Oscar Gräper heeft een flinke voorsprong op Priscilla Speelman, die het stuur van De Kimpe heeft overgenomen.
In de Supersport 2 divisie is het nog steeds Jayden Post vooraan, maar die moet echt op Laurens de Wit gaan letten die steeds snellere rondetijden produceert.
Gillis van Houten rijdt nog steeds op een podiumplaats, maar Tim de Borle komt steeds dichterbij. Zijn opmars wordt echter gestuit vanwege een grindbak bezoek in Fagnes, de Ligier moet worden weggesleept en veroorzaakt alweer een Full Course Yellow.
Na de herstart blijft Lars Blaak leider in de Sport divisie, daarachter is de volgorde veranderd. Mark Wieringa ligt ook met een Zilhouette Sport nu tweede met Bas Barenbrug, die altijd in de slotfase komt opzetten als derde. Mex Jansen heeft twee posities verloren en is nu vierde.
De Norma van equipe Piessens/Dejonghe wint deze vrij chaotische wedstrijd, gevolgd door Aschoff en Ian Gepts. Bart Arendsen wint de titanenstrijd bij de GT’s voor Grouwels en Wauters. Dennis de Borst pakt met Oscar Gräper de overwinning in de Supersport 1 divisie na van de laatste plaats gestart te zijn. In de Supersport 2 komt Laurens de Wit een paar seconden te kort in zijn opmars op Jayden Post die de winst pakt, met als laatste podiumganger nieuwkomer Gillis van Houten die een geweldig debuut maakt.
In de Sport divisie wordt er in de slotfase nog flink geknokt om de podiumplaatsen. Vader en zoon Blaak winnen voor equipe Axel en Mex Jansen, die in de slotfase nog twee plaatsen hebben goedgemaakt. De derde podiumplaats is voor Mark Wieringa. En wat gebeurt er met eerste Revolution rijder Michael Clark?
De Engelsman verliest zijn eerste plaats door een straf van 60 seconden vanwege het op flinke snelheid inhalen van drie tegenstanders onder de gele vlag. Cian Shields profiteert optimaal en krijgt daardoor zomaar de winst bij de Revolutions divisie in zijn schoot geworpen.