Supercar

Wie wordt de koning van Spa

12:03 12-07-2022

De teams en rijders maken zich gereed voor een eerste raceweekend op het vermaarde circuit van Spa-Francorchamps. Bijna 60 bolides, verdeeld over de verschillende klassen uit de Supercar Challenge en Prototype Challenge, hebben zich ingeschreven voor deze ontmoeting in de Belgische Ardennen. Na de Zandvoortse voorjaarsraces, de races op de Duitse Hockenheimring en de Zolder Superprix zijn we alweer aan de zevende en achtste wedstrijd toe van deze spectaculaire raceklasse. Wie wordt de koning van Spa, wie gaat er voor een verrassing zorgen. Aankomend weekend weten we het allemaal.

Net als bij de Voorjaarsraces zijn de fraaie bolides van de Revolution’s uit Engeland weer aanwezig in de Prototype Divisie. Eén van de deelnemers is Chris Hoy, een Britse ex-(baan) wielrenner die viermaal meedeed aan de Olympische spelen en hierbij in totaal zeven medailles won. Begin april 2013 besloot Hoy te stoppen met wielrennen en zich bezig te houden met de autosport. In 2015 wist hij de LMP3-klasse van de European Le Mans Series te winnen en maakte hij zijn debuut in de 24 uren van Le Mans.

Op 1 januari 2009 werd Hoy in de adelstand verheven en hij mag zich nu Sir noemen. Sir Chris Hoy krijgt tegenstand van nog elf Revolutions en Radicals. Zij starten, samen met alle andere prototypes, apart van de rest van het veld.

In de Prototype 1 klasse heeft Max Aschoff zijn imposante Ginetta Nissan G58 weer van stal gehaald. Jammer genoeg krijgt hij geen tegenstand van het Luxemburgse echtpaar Gary Hauser en Lea Mauer, die wel aanwezig waren in Hockenheim en circuit Zolder maar nu forfait geven.

In de Division CN leidt Thomas Piessens, na zijn dubbelslag op Zolder, de tussenstand met zijn door Deldiche Racing ingeschreven Norma M20FC. De Belg vormt wederom een combinatie met zijn landgenoot Sam Dejonghe. Tegenstand is er te verwachten van equipe Olivier Bertels/Cédric Baeten, maar vooral van equipe Brent Verheyen/Ian Gepts, die dit seizoen in Duitsland al tweemaal wisten te zegevieren.

Gelukkig zien we de sympathieke Luxemburgse gymleraar Alain Berg weer op de inschrijflijst, die vorig seizoen liet zien bij de top te horen. Alle deelnemers rijden met een gelijkwaardige Norma, wat de spanning in deze klasse alleen maar te goed komt.

Na zijn dubbelslag op Circuit Zolder is Martin Lucas in de Division Radical de te kloppen man. Equipe Greenhalgh moet van goede huize komen om genoeg tegenstand te bieden. Datzelfde geldt voor de twee bolides van MV Motorsport met vader en zoon Van Dam achter het stuur. Ook een ingeschreven Radical van Tim Gray Racing staat op de lijst, maar op het moment van publiceren was dat nog niet helemaal rond.

In de GT Division is de spanning te snijden. Door regelmatig te scoren heeft Bart Arendsen met de Koopman Racing BMW M6 GT3 de leiding in de kampioenschapsstand. Maar zijn achtervolgers zitten niet stil. Na zijn twee overwinningen op Circuit Zolder heeft Roger Grouwels met de Race Art Nissan GT-RGT3 de afstand tot slechts negen punten verkleind. Derde in het klassement Bob Herber is met zijn fraaie Bentley jammer genoeg niet aanwezig op Spa. Datzelfde geldt voor Daan Meyer, die er in de vrije training op Zolder hard vanaf schoot en zijn BMW M6 zwaar beschadigde. Meyer ondervond zoveel lichamelijke klachten dat hij helaas in Spa niet aan de start komt. De wagen is weer compleet opgebouwd, vertelde Hein Koopman, en zal worden meegenomen naar Francorchamps waar de teambaas de wagen gaat testen in één van de vrije trainingen. Ook de BMW Z4 GT3 van Peter Posavac zien we met vraagteken op de inschrijflijst weer terug. De Duitser ging er erg hard af in de vrijdagochtend training van de Voorjaarsraces op Circuit Zandvoort. De wagen staat er opnieuw strak bij en ook de ongelukkige coureur heeft geen klachten meer. Het definitieve akkoord volgt later deze week.

Nieuw in dit kampioenschap zijn de twee ingeschreven TotaalPlan Racing Lamborghini Huracans. De ene equipe wordt gevormd door Cédric Wauters en Brent Verheyen, die zijn zitje combineert met zijn deelname aan de Division CN. De tweede fraaie bolide wordt bemand door Mario Martlé en Kenneth Linthout. TotaalPlan Racing is ontstaan door hun passie voor sport- en supercars. Na meer dan zeven jaar van trackdays met hun Lamborghini en McLaren was het tijd voor een stapje hogerop. Door hun liefde voor Lamborghini was de merkkeuze snel gemaakt. Na een tweetal weekeinden dit jaar maken zij nu hun debuut bij de Supercar Challenge op Francorchamps.

In de Supersport 1 divisie is er niemand opgewassen tegen de dadendrang van de Febo Racing Hyundai i30N. Dennis de Borst heeft in de tussenstand al zo’n flinke voorsprong opgebouwd op tweede en derde achtervolger Remco de Beus en Henk Tappel, dat er wel heel rare dingen moeten gebeuren om de titel mis te lopen. De Borst krijgt op Francorchamps weer ondersteuning van Oscar Gräper.

Na zijn fraaie tweede plaats op Circuit Zolder heeft Henk Tappel na eerdere probleempjes aan de Zilhouette 3.5 er weer helemaal zin in en verwacht zeker op het podium te komen. Jonas de Kimpe en de snelle dame Priscilla Speelman zijn met hun VW Golf zeker kansrijk voor een hoge positie.

De Supersport 2 divisie groeit en bloeit naar een flink aantal deelnemers. Koopman Racing vergroot zijn hoeveelheid wagens naar een kwartet. Nieuw is Gilles van Houten die zijn debuut maakt in de Supercar Challenge op Spa-Francorchamps. Gillis heeft met zijn BMW E46 GTR V8 al de nodige ervaring opgedaan in de ACNN en DNRT klassen, vertelde teambaas Hein vooraf aan dit evenement. Ook twee wagens uit de BMW M2 Cup komen naar de Ardennen, Patrick de Vreede en Rogier de Leeuw willen graag op Spa rijden en datzelfde geldt voor de jonge Jayden Post, die op deze geweldige baan ervaring en kilometers wil opdoen. Er gaat zich weer een enorme strijd ontwikkelen tussen een drietal combinaties. Xwift Racing coureurs Pieter Denys, samen met Tim de Borle gaan de strijd met hun fraaie Ligier aan met Tony Verhulst in de Honda Civic TCR.

Technova College Racing rijder Laurens de Wit heeft zich in Zolder tussen en voor deze rijders gemeld met de Cupra TCR en zal zijn huid duur verkopen.

De grootste reguliere klasse van de Supercar Challenge wordt gevormd door de Sport divisie. De gevestigde orde stond raar te kijken toen na de kwalificatie op Circuit Zolder opeens de pas 16 jaar geworden Mex Jansen naar de snelste tijd reed bij zijn debuut op Zolder. "Ik ken het circuit alleen van de Sim," vertelde het jonge talent na afloop nuchter.

Mark Jobst met zijn Zilhouette Sport staat mede na zijn overwinning op Zolder eerste in de tussenstand, gevolgd door de equipe van Traxx Racing met Chris Voet/Bart van den Broeck achter het stuur. De Peugeot RCZ Cup wagen heeft een achterstand van 18 punten op de koploper, maar slechts vier punten voorsprong op Bas Barenbrug, die door het regelmatig binnenhalen van de punten derde staat met zijn Bas Koeten Racing BMW E36 M3.

Vrijdagochtend zijn er twee vrije trainingen van 40 minuten, gevolgd door de eerste kwalificatie van 20 minuten om 13:20 uur voor de Sport divisies. Gelijk daarachteraan de kwalificatie voor de GT Divisie en de Prototype Challenge. De eerste gezamenlijke race van één uur en één ronde start om 14:35 uur op de zaterdag. De zondagrace van dezelfde lengte vindt plaats om 14:15 uur. Verslagen van alle races worden uitgezonden door RTL7 in het wekelijkse TV programma Autosport NL.