Bart Arendsen en Dennis de Borst kampioen
Bart Arendsen maakte geen enkele fout en reed vanaf de poleposition eigenlijk onbedreigd naar de overwinning. Het kampioenschap is door deze winst nu voortijdig binnengehaald met nog drie wedstrijden te gaan. Arendsen bleef zijn jonge teamgenoot Mex Jansen voor, de man van de wedstrijd werd echter Bas Schouten die vanuit een bijna kansloze positie toch nog naar een fraaie derde podiumplaats reed.
In de Supersport 1 divisie evenaarde Stan van Oord de prestatie van Schouten en wist na een mooie inhaalrace de wedstrijd te winnen en het kampioenschap voor zijn teamgenoot veilig te stellen. Tweede werd equipe Tim Schulte en Paul Meijer, waarin laatstgenoemde weer zijn visitekaartje achterliet met zijn eerste stint. Laurens de Wit is onverslaanbaar in de Supersport 2 divisie waar de titel steeds dichterbij komt. Ook Mark Jobst in de Sport divisie is hard op weg naar de titel. De slingers kunnen bij wijze van spreken al aangeschaft worden.
De tweede Supercar Challenge wedstrijd op zaterdag wordt betwist tussen de dikke GT-bolides en de drie sport divisies. Bij de GT’s is het een volledige Koopman Racing eerste rij. Bart Arendsen bleef tijdens de kwalificatie de meerdere over de jonge Mex Jansen, beiden met een BMW M6 GTR.
De tweede rij wordt ingenomen door JR Motorsport equipe Ted van Vliet en Bas Schouten. Een prima debuut voor de nieuwe bolide van Roger Grouwels met zijn fraai bestickerde Bentley Continental GT3 met een vierde plaats.
In de Supersport 1 reed Dennis de Borst naar de snelste tijd. Vandaag start de Febo Racing coureur vanaf de eerste plaats, maar tegenstand wordt verwacht van Paul Meijer die samen met Tim Schulte de Certainty Audi RS3 TCR LMS vanaf de tweede positie gaat aanvangen.
In de Supersport 2 was er één rijder die er tijdens de kwalificatie bovenuit stak. Laurens de Wit stuurde zijn Technova College Racing Cupra naar de snelste tijd, op enige afstand gevolgd door Tony Verhulst met de Honda Civic TCR. Kampioenschapskandidaat Mark Jobst deed goede zaken met de poleposition in de Sport divisie, met naast hem Jos Harper in de Koopman Racing BMW E46 GTR.
Op een drijfnatte baan gaat het volle veld rollend van start. Bart Arendsen heeft de beste start, gevolgd door Mex Jansen en Roger Grouwels in zijn Bentley. Ted van Vliet is teruggezakt tot de elfde plaats. Paul Meijer verdringt al snel Dennis de Borst van de eerste positie in de Supersport 1 divisie. In de Supersport 2 is het de poleman Laurens de Wit die vooraan strijd met zijn Cupra voor Tony Verhulst met de Honda Civic. In de Sport divisie heeft Mark Jobst de beste start voor Jos Harper en Bas Barenbrug.
Helemaal vooraan zit Bart Arendsen goed in zijn vel en vergroot met zijn BMW M6 GT3 zijn voorsprong op team en merkgenoot Mex Jansen. Roger Grouwels kan het tempo van de twee leidende Koopman Racing BMW’s niet bijhouden en heeft al een achterstand van bijna 13 seconden op de leider.
Paul Meijer gaat intussen lekker verder met zijn Certainty Racing Audi RS3 TCR LMS en heeft een voorsprong van 10 seconden opgebouwd op Dennis de Borst in de Febo Racing Hyundai.
Geen vuiltje aan de lucht voor Laurens de Wit met zijn Cupra in de Supersport 2 divisie. Zijn voorsprong op Tony Verhulst loopt op en hij moet oppassen voor de aandringende André Seinen met de Dayvitec BMW 240i.
Mark Jobst is in de Sport divisie ook goed bezig en heeft een voorsprong van 10 seconden op Jos Harper. Derde rijder Bas Barenbrug van Bas Koeten Racing loopt daarachter iets in op de Koopman Racing rijder.
De pitwindow gaat na 20 minuten open voor de GT’s. Ted van Vliet komt als eerste binnen om het stuur over te geven aan Bas Schouten, die de opgebouwde achterstand moet gaan goed maken. De drie koplopers gaan samen de pits in. Tony Verhulst spint in La Source en ziet zijn achterstand op Laurens de Wit verder oplopen.
Hij verliest zijn tweede positie in de Supersport 2 zelfs op André Seinen. De rest van de divisies gaat op hun beurt ook de verplichte pitstop maken.
Na alle verplichte stops en rijderswissels blijft Bart Arendsen aan de kop met een voorsprong van bijna 5 seconden op Mex Jansen.
Roger Grouwels moet zijn Bentley jammer genoeg aan de kant zetten in Bruxelles en valt uit. Hein Koopman is de nieuwe nummer drie bij de GT’s, maar hij moet uitkijken voor de veel snellere Max Tubben in zijn Zilhouette GTR en Jean-Pierre Verhoeven met de Speedlover Porsche.
Tim Schulte heeft in de Supersport 1 divisie het stuur overgenomen van Paul Meijer en laat ook snelle ronden tijden noteren. Maar Stan van Oord daarachter loopt toch wel snel op hem in en Schulte moet vechten om hem voor te kunnen blijven. In de Supersport 2 is niemand opgewassen tegen Laurens de Wit en in de Sport divisie blijft Mark Jobst koploper, maar zijn grote concurrent in de titelstrijd ligt op een kleine 10 seconden achterstand.
De strijd om de derde plaats bij de GT’s blijft spannend. Bas Schouten heeft zich opgewerkt naar een vierde plaats nadat hij zowel Tubben als Verhoeven heeft ingehaald. De JR Motorsport BMW M6 rijder is ontketent en heeft nog zicht op Hein Koopman op de derde positie.
In de Supersport 1 divisie is de strijd om de eerste plaats adembenemend. Ook Stan van Oord heeft zich teruggevochten tot vlak achter koploper Schulte en pakt met nog zo’n acht minuten te gaan de koppositie over. Max Tubben moet zijn bolide rokend achter laten in Les Combes en de auto wordt weggeduwd door de marshals.
Bas Schouten verricht het bijna onmogelijke door uit een bijna kansloze achterstand toch nog de derde plaats bij de GT’s te pakken ten koste van Hein Koopman.
Bart Arendsen maakt geen enkele fout, laat zich niet gek maken en pakt de algemene overwinning en grootste bokaal bij de GT’s. Een prima prestatie voor Mex Jansen, die net even wat te kort kwam om zijn teamgenoot te bedreigen maar keurig als tweede de finishvlag passeert. Equipe Ted van Vliet/Bas Schouten kan uitermate tevreden zijn met de derde podiumplaats na een fraaie inhaalrace.
In de Supersport 1 is equipe Dennis de Borst/Stan van Oord die wederom terecht winnen voor equipe Tim Schulte/Paul Meijer. De derde podiumplaats is voor Nagy Kabaz met zijn RXC Spyder.
In de Supersport 2 divisie doet Technova College Racing rijder Laurens de Wit goede zaken voor het kampioenschap na zijn winst in deze eerste Spa race. André Seinen wordt fraai tweede in zijn DRDO BMW 240i en Tony Verhulst eindigt als derde.
In de Sport divisie was vandaag niemand tegen Mark Jobst opgewassen. Tweede eindigt Jos Harper voor Bas Barenbrug.
Zo zijn de tweede eerste kampioenen in de Supercar Challenge 2022 al bekend. Bij de GT’s is Bart Arendsen niet meer in te halen en datzelfde geldt voor Dennis de Borst in Supersport 1.