Supercar

Dubbelslag voor Arendsen, De Borst en De Wit op Spa

17:31 16-10-2022

Bart Arendsen pakt in zijn BMW M6 GTR de dubbelslag en wint opnieuw voor Roger Grouwels in zijn nieuwe Bentley. De laatste podiumplaats gaat naar Max Tubben in zijn Zilhouette. Equipe De Borst/Van Oord is wederom de snelste in de Supersport 1, terwijl Laurens de Wit onverslaanbaar is in de Supersport 2 divisie. Mark Jobst moet zijn kampioenschap nog even uitstellen tot TT Circuit Assen bij de Finaleraces over twee weken.

De buit is binnen voor Bart Arendsen, de druk is eraf. De Koopman Racing coureur was dit seizoen de beste in zijn BMW M6 GTR en behaalde gisteren de titel in de GT divisie. Met nog drie wedstrijden te gaan gaat het nu om de dagsuccessen. Successen waar een aantal teams en rijders nog vol voor gaat strijden. Ook in de Supersport 1 divisie is de titel vergeven.

Dennis de Borst en zijn Febo Racing Hyundai i30N TCR waren dit jaar een bijna onverslaanbare combinatie. In de Supersport 2 divisie gaat het voor Laurens de Wit de goede kant op. Hoe langer het seizoen duurt hoe beter de Technova College Racing rijder gaat presteren.

Datzelfde geldt voor Mark Jobst in de Sport divisie. Na zijn poleposition en de winst van gisteren is hij na een nieuwe overwinning vanmiddag niet meer te achterhalen voor zijn tegenstanders.

Net als gisteren start Bart Arendsen vanaf poleposition met naast hem zijn teamgenoot Mex Jansen met een zelfde BMW M6 GTR. Niet gebonden aan teamafspraken kan de tiener uit Zevenaar zich helemaal gaan fixeren op de overwinning van vanmiddag. Ook de JR Motorsport equipe met Ted van Vliet en Bas Schouten is kanshebber voor de winst met ook al een BMW M6 GT3. Zij starten vanaf een tweede rij met naast hen de fraaie nieuwe aanwinst van Roger Grouwels, de potente Bentley Continental GT3.

Als aan een touwtje behouden Bart Arendsen en Mex Jansen na de start de eerste twee kopposities met daarachter Roger Grouwels en Max Tubben. Ted van Vliet moet een positie inleveren. Steve Brooks spint vervaarlijk rond bovenop de Raidillon, maar raakt gelukkig niets en kan verder.

Paul Meijer in zijn Certainty Racing Audi RS3 TCR LMS is in de Supersport 1 divisie alweer gelijk snel onderweg en passeert kampioen Dennis de Borst. In Supersport 2 is Laurens de Wit met zijn Cupra de leider voor de Honda Civic van Tony Verhulst. Mark Jobst in de Zilhouette is op weg naar de titel in de Sport divisie. De helemaal achteraan gestarte Chris Voet heeft al een flink aantal plaatsen goedgemaakt en ligt tweede, gevolgd door Bas Barenbrug.

Aan de kop van het veld is het bijna een herhaling van gisteren. Ondanks zijn titel houdt Arendsen zijn voet plat op het gaspedaal en heeft een voorsprong van bijna drie seconden op Mex Jansen.

Daarachter is Roger Grouwels een beetje afgehaakt en ook het verschil met Tubben daarachter is al flink gegroeid.

Paul Meijer heeft in de Supersport 2 divisie zijn voorsprong verder uitgebouwd tot bijna negen seconden op Dennis de Borst.

Ook Laurens de Wit in de Supersport 2 kent geen tegenstand. Tony Verhulst en vader en zoon Broersen rijden al op flinke afstand. In de Sport divisie moet Mark Jobst gaan uitkijken voor de Peugeot van Chris Voet, die zienderogen dichterbij komt en tot zijn achterbumper is genaderd.

Na 20 minuten racen gaat de pitwindow open voor de GT divisie. Ted van Vliet gaat het eerste naar binnen om het stuur over te geven aan de snelle Bas Schouten, die gisteren na een inhaalrace naar het podium reed. Het spettert niet meer op Spa maar het regent wel track limits. Diverse waarschuwingen worden gegeven, straffen zullen waarschijnlijk snel volgen als men zo doorgaat. Bart Arendsen komt als eerste binnen van de top drie. Jansen en Grouwels rijden nog wat langer door.

Paul Meijer rijdt langzaam op de baan met een lekke band rechtsvoor en komt de pits in, net voordat de pitwindow van de Supersport 1 open gaat. Een straf van 20 seconden voor te vroeg stoppen hangt de equipe boven hun hoofd, terwijl ze toch door de lekke band al veel tijd verloren zijn. Mex Jansen heeft na alle pitstops bij de GT’s de leiding overgenomen van Bart Arendsen, het verschil tussen beide concullega’s is echter minimaal.

In de Sport divisie heeft Bart van den Broeck het stoeltje overgenomen van Chris Voet. De Peugeot rijder heeft de kop overgenomen van Mark Jobst, die met heel veel succes seconden langer in de pits moest staan.

Het duel om de bovenste plaats is fraai om te zien. Arendsen weet zijn jonge teamgenoot Jansen te passeren.

Max Tubben op de vierde plaats heeft zijn achterstand op derde man Roger Grouwels helemaal teniet gedaan. Het verschil voor de derde podiumplaats is minimaal.

In de Supersport 1 heeft Stan van Oord Dennis de Borst vervangen en lijkt onbedreigd naar opnieuw een zege te gaan. Na de pech van Paul Meijer is nu Remco de Beus de tweede in de klasse op meer dan een minuut achterstand.

Het gaat niet lekker met Mex Jansen op de tweede plaats. Hij moet zich kortstondig melden in de pits waardoor hij zakt naar een vierde plaats. De nieuwe nummer twee wordt Roger Grouwels, die zijn voorsprong op Max Tubben weer heeft vergroot.

Twee BMW’s uit een andere series rijden in het grind van Fagnes en moeten worden weggehaald. Een Full Course Yellow is het resultaat met nog tien minuten op de klok.

Met nog vijf minuten te gaan wordt de wedstrijd door een code rood gestopt. Er is meer tijd nodig om de auto’s weg te halen. Met nog zo weinig minuten te gaan en het drukke tijdschema wordt de wedstrijd niet meer herstart.

Bart Arendsen wint zo de wedstrijd voor Roger Grouwels en Max Tubben.

Equipe De Borst/Van Oord is de beste in de Supersport 1 divisie en Laurens de Wit de overwinnaar in de Supersport 2.

Equipe Voet/Van den Broeck verslaat Mark Jobst en Barenbrug in de Sport divisie, waardoor Mark Jobst zijn kampioenschap over twee weken voor zijn Zilhouette thuispubliek op TT Circuit Assen pas kan vieren.