Kwalificatie voorbode voor spannende races
Dat Sam Dejonghe een hele snelle coureur is weten we al lange tijd. De Norma-rijder uit de CN klasse presteerde het om zijn Deldiche-collega Thomas Piessens met de veel krachtigere Nova, op een vochtige baan achter zich te houden. Voor de Prototype klasse is de Nova een echte aanwinst, waar we nog heel veel mooie dingen van gaan zien. Bij de GT’s was Bart Arendsen in zijn BMW M6 het snelste voor zijn merkgenoten Mex Jansen en Bas Schouten. In de Supersport 1 divisie verwees Dennis de Borst Paul Meijer terug in de ranking. In de Supersport 2 divisie was Laurens de Wit te sterk voor Tony Verhulst, die in de slotfase nog goed kwam opzetten. Mark Jobst deed hele goede zaken voor de titelstrijd met zijn Zilhouette en mag morgen vanaf poleposition in de Sport divisie van start gaan.
De druilerige regen, waar je toch flink nat van wordt, is halverwege de middag gestopt. Ook de mistdampen die de gehele dag tussen de Ardense heuvels bleven hangen zijn opgelost, maar donkere wolken vullen het luchtruim. Het is tijd om te gaan kwalificeren op Spa-Francorchamps. Allereerst zijn de Sport divisies aan de beurt voor hun 20 minuten durende strijd tegen de chrono. Daarna gaan gelijk de GT’s en de bolides van de Prototype Challenge de baan op. De snelste tijden vormen de startopstelling voor de eerste wedstrijd op zaterdag. De op één na snelste tijd wordt gebruikt voor de volgorde van de tweede race op zondag.
In de GT divisie kan Bart Arendsen met zijn BMW M6 GT3 dit weekend kampioen worden. De Koopman Racing coureur hoeft eigenlijk alleen op Roger Grouwels te letten die met zijn debuterende Bentley Continental GT3 ook nog kans maakt. Ook Dennis de Borst uit de Supersport 1 divisie kan met zijn Febo Racing Hyundai de kampioensvlag al voortijdig uithangen wanneer hij dit weekend drie punten scoort.
De baan is nog flink vochtig als de auto’s uit de Sport divisies vlak voor half vijf in de namiddag hun kwalificatie gaan aanvangen. De strijd gaat op een opdrogende baan weer in de laatste seconden van deze sessie beslist worden.
Dennis de Borst gaat er als het licht op groen is direct goed voor zitten, maar verliest zijn snelste tijd vanwege het overschrijden van de track limits.
Paul Meijer, die een kleine 20 jaar geleden de Eurocup Formule Renault race voor MP Motorsport wist te winnen op Spa, voelt zich gelijk weer helemaal thuis en pakt met zijn Audi RS8 TCR LMS de snelste tijd, voor De Borst die met zijn tweede snelle ronde wel binnen de lijntjes blijft.
Laurens de Wit is op de derde plaats de snelste in de Supersport 2 divisie. In de Sport divisie gaat Jos Harper het rapste rond in zijn BMW E46 en blijft kampioenschap kandidaat Mark Jobst nipt voor in zijn Zilhouette.
Halverwege de kwalificatie verdringt Dennis de Borst Paul Meijer van de eerste plaats, maar het verschil van 0.247 seconde is klein. Laurens de Wit heeft in de Supersport 2 divisie weinig tegenstand en heeft Maik Broersen in zijn BMW M4 GT4 al op meer dan vijf seconden gereden.
In de Sport divisie gaat Mark Jobst voor de titel met zijn Zilhouette Sport. Als hij kampioen wordt gaat hij zijn huis in Zandvoort helemaal versieren, vertelde hij voor de sessie met een kwinkslag.
Equipe Dennis de Borst/Stan van Oord start de eerste wedstrijd vanaf de beste startplaats met equipe Tim Schulte/Paul Meijer daarnaast. Laurens de Wit blijft de snelste in de Supersport 2 divisie en heeft maar een achterstand van 1.360 seconde op De Borst die rijdt in een hogere klasse.
Tony Verhulst met zijn Honda Civic TCR weet in de slotfase nog naar de tweede plaats te rijden. Voor Mark Jobst gaat het de goede kant op met zijn snelste tijd en de daarbij horende punt in de Sport divisie waarin Jos Harper tweede wordt.
Na de Sport divisies zijn de kanonnen van de GT’s en Prototypes Challenge aan de beurt. Het circuit is een stuk droger geworden, maar toch nog vrij tricky om op te rijden.
In de Prototype 1 divisie laat Thomas Piessens gelijk de potentie van de debuterende Nova Proto NP02 zien en pakt de snelste tijd. Maar zijn Deldiche collega Sam Dejonghe laat met zijn minder krachtige Norma M20FC zien, dat stuurmanskunst zeker op een vochtige baan als Spa net zo belangrijk is. Als derde rijdt Gary Hauser rond in zijn Norma LMP 3.
In de GT divisie zijn het drie BMW M6 GT3’s die bovenaan te vinden zijn. Bart Arendsen is het snelste voor Mex Jansen en Bas Schouten. Roger Grouwels rijdt met zijn fraaie Bentley op een vierde positie. Het is niet de kwalificatie voor Max Tubben, die langzaam rond gaat met zijn Zilhouette GTR.
Aan de kop is het stuivertje wisselen tussen Piessens en Dejonghe, de verschillen zijn minimaal tussen deze twee Deldiche kemphanen. Maar het is uiteindelijk equipe De Cock/Dejonghe die morgen vanaf de beste startplaats mag vertrekken en daarbij ook nog de CN divisie overheersen. Een prima tweede plek voor de nieuwe Nova Proto NP02 van equipe Piessens/Cascatau. Op de tweede rij volgen de beide LMP3 bolides van equipe Hauser/Mauer en Max Aschoff. In de GT divisie blijft Bart Arendsen de snelste voor Mex Jansen en Bart Schouten, alle drie in een BMW M6 GT3.