Supercar

Winst bij debuut Nova Proto voor Piessens en Cascatau

13:54 15-10-2022

Gelijk bij het debuut winnen met een nieuwe bolide. Een zeldzaamheid, want meestal zijn er nog wat kinderziektes te overwinnen. Niet voor equipe Piessens/Cascatau, want zij hadden het voorrecht om direct in de eerste wedstrijd van de Prototype Challenge op een nat circuit van Spa-Francorchamps overtuigend de zege te pakken. Het van te voren verwachte duel met de Norma van Sam Dejonghe en Luc de Cock bleef uit door technische malheur aan de Deldiche-machine.

Het is weer één van drie grauwe dagen op Spa- Francorchamps, met veel bewolking, een donkere lucht en af en toe wat gemiezer. Het resulteert in een racebaan die maar niet droog te rijden is. De eerste wedstrijd van de Prototype Challenge staat op het punt om te beginnen. Een knappe prestatie van Sam Dejonghe, die gisteren, ondanks het verschil in vermogen met de krachtigere LMP3 klasse, zijn division CN Norma bolide naar de eerste startplaats reed, ten koste van de debuterende Nova Proto NP02 met Thomas Piessens achter het stuur.

Dejonghe begint de wedstrijd waarbij hij tussen de 25ste en 35ste minuut zal worden afgelost door Luc de Cock. Alex Cascatau start en Thomas Piessens rijdt het tweede gedeelte van de uursrace. De tweede startrij wordt gevormd door de Norma LMP3’s van echtpaar Gary Hauser, die de start voor zijn rekening neemt en Lea Mauer, met daarnaast de Ginetta Nissan G58 in de vaardige handen van Max Aschoff. De beide op papier snelste bolides konden in de kwalificatie op het natte wegdek hun vermogen niet kwijt. De Prototype Challenge bolides krijgen gezelschap van de Franse Funyo divisie, die met 18 wagens als gastklasse naar Spa zijn afgereisd. Deze fraaie sportscars, die keurig in een rechte lijn zijn opgesteld in de paddock, zorgen voor een welkome aanwinst in dit prachtige veld.

Na één opwarmronde gaat het veld na een rollende start op weg naar de eerste rechter bocht van La Source. Alex Cascatau pakt brutaal de kop voor Sam Dejonghe en de LMP3 van Gary Hauser, die gedurende de eerste ronde Sam Dejonghe terug verwijst naar de derde plaats.

Max Aschoff ligt vierde en heeft al een gat van meer dan tien seconden getrokken naar zijn achtervolgers. In de Radical divisie is het geen verrassing dat Martin Lucas de beste start heeft gehad. De Belg ligt tiende algemeen en zijn achtervolgers Melvin van Dam en Jerome Greenhalgh liggen respectievelijk 17de en 22ste.

In de Busstop valt de Norma van Sam Dejonghe stil, maar hij weet weer weg te komen en kan de pits bereiken. Vooraan behoud Alex Cascatau de leiding, maar de op stoom geraakte Norma LMP3 van Gary Hauser verkleint de achterstand. Max Aschoff heeft weer alle moeite op het natte wegdek. Hij kan de power van de Ginetta Nissan G58 absoluut niet kwijt en heeft al een achterstand van 20 seconden op de koploper. Het begint weer wat harder te regenen. Sam Dejonghe gaat het weer een keer proberen en komt de pits uit.

Vooraan slalommen koploper Cascatau en achtervolger Hauser langs de achterliggers. Na 20 minuten racen zonder incidenten veroorzaakt een Franse Funyo een full course yellow onderbreking. De bolide ging zelfstandig van de baan op Campus en moet uit het grind worden getrokken.

Met een groene vlag wordt de wedstrijd weer vervolgd. Hauser zit wel erg dicht op de staart van de Nova van Cascatau, het gevecht om de koppositie wordt voortgezet. Halverwege de wedstrijd gaat de Pitwindow open voor de verplichte pitstop en eventuele rijderswissels.

Koploper Hauser is de laatste die de pits bezoekt en geeft het stuur over aan zijn vrouw Lea Mauer, die normaal gesproken iets minder snel is dan haar man.

Na alle wissels in de pits heeft de Norma LMP3 de leiding overgenomen, maar Thomas Piessens met zijn nieuwe Nova Proto zit daar niet ver achter. Wederom een Full Course Yellow wanneer er een wagen vaststaat in het grind van Bruxelles. Het is wederom een Franse Funyo, maar wel van de koploper Herbrard, die net het stuur heeft overgenomen van zijn teamgenoot Bernard en in zijn outlap zat. Weg podiumplaats en weg de te winnen bokaal.

Na de herstart wordt het al snel duidelijk dat Lea Mauer de leiding niet kan behouden. Thomas Piessens is sneller en pakt de kop terug. De leider in het klassement passeert de achterblijvers erg gemakkelijk en dat helpt hem zijn voorsprong uit te bouwen.

In de Radical divisie blijft Martin Lucas de te kloppen man. Hij wordt daarbij nog geholpen door Robin Greenhalgh, die een te korte pitstop heeft ondergaan en bestraft wordt met een drive through penalty.

In de slotminuten van de race gaat Benoit in zijn Funyo er hard af bovenop de Raidillon. Hij spint en raakt de bandenstapel bij de uitgang van de pitstraat. Een derde Full Course Yellow betekent gelijk het einde van de wedstrijd.

Zo wint equipe Piessens/Cascatau met hun nieuwe Nova Proto toch nog gemakkelijk de wedstrijd. Een mooie prestatie om gelijk met een nieuwe bolide te zegevieren. Gary Hauser en Lea Mauer worden tweede, ruim voor Max Aschoff, die ondanks een spin in de slotfase toch nog de derde auto in de Prototype Challenge wordt.

Vierde wordt equipe Alain en Jordan Meijer in hun Pegasus Racing Funyo, en zijn daarmee de snelste van deze leuke Franse gastklasse. Martin Lucas wint de Radical division voor vader en zoon Greenhalgh. De derde podiumplaats is voor Melvin van Dam.

Na de problemen van Sam Dejonghe in de CN divisie wint de T2 Racing equipe van Ivan Ruggiero met Oliver Bertels deze divisie.