Bij JR Motorsport draait alles om BMW
De naam JR Motorsport is onlosmakelijk verbonden met de Supercar Challenge. Al sinds de beginjaren is het team hierin actief en niet zonder succes in al die tijd. Tegenwoordig is het een klein hecht team, maar in het verleden was dit wel anders. Met een grote vloot wagens regen zij bij wijze van spreken het ene succes aan het andere. Drijvende kracht Joost Ursem heeft zo zijn redenen voor de huidige opzet van JR Motorsport.
“Ik ben sinds 2000 fulltime bezig met het bouwen van auto’s en motorblokken,” zo vertelt Joost Ursem over het ontstaan van JR Motorsport. “Ik werkte destijds bij een team en werd in 2004 door Richard van den Bos gevraagd om samen met hem een raceteam op te zetten. Richard als rijder en ik verantwoordelijk voor de techniek. De naam werd JR Motorsport, een samenvoeging van onze voornamen, Joost en Richard. De basis vormde een BMW E46 die uitkwam in de supersport klasse. In het eerste jaar werden we derde en een jaar later tweede,” zo blikt Joost terug op de beginjaren. “En het is altijd BMW gebleven, het merk waar we allebei het meest mee hadden en ik nog steeds heb.”
Over een andere boeg
Al snel kwamen er mensen en auto’s bij waardoor JR Motorsport langzaam maar zeker steeds groter groeide. “Het was op een gegeven moment zo groot dat we veel wagens voor klanten runden en een grote vloot aan vrachtwagens hadden,” aldus Ursem. Naast de Supercar Challenge kwam JR Motorsport ook uit in diverse andere nationale en internationale raceklassen. In 2013 stapte Richard van den Bos terug. “We zijn er al bij sinds het begin van de Supercar Challenge. Er moet nog ergens een wisselbeker uit de begintijd zijn en daar staat onze naam volgens mij het meeste op,” vertelt hij met een grote glimlach. “Maar toen Richard in 2013 stopte heb ik ook een stapje terug gedaan. Het werd gewoon veel te druk en ik was roofbouw op mezelf aan het plegen, want we waren echt elk weekend op pad. Een kleiner team was een bewuste keuze, want ik wilde me meer focussen op het werk in de werkplaats.”
Passie voor techniek
En die werkplaats ligt in het West-Friese De Goorn, een klein plaatsje tussen Hoorn en Heerhugowaard. Hier richt Joost Ursem zich op het prepareren van BMW’s van klanten. Naast het opbouwen van racewagens is JR Motorsport gespecialiseerd in het preparen en reviseren van motoren voor de Beierse auto’s die gebruikt worden op het circuit en in rally auto’s. “Daar ligt echt mijn passie,” zo vertelt hij over zijn dagelijkse werkzaamheden. “Het opbouwen van motoren doe ik al ruim twintig jaar voor allerlei klanten.” En beslist niet zonder succes want de motoren en opgebouwde auto’s hebben een goede reputatie en hebben heel wat bekers en kampioenschappen verzameld in al die jaren.
Verrassende switch
Tijdens de Supercar Madness Finaleraces op TT Circuit Assen verraste Max Tubben met zijn switch van de Zilhouette GTR naar de BMW M6 GT3 van JR Motorsport. In één van de auto's reed Ted van Vliet samen met Dirk Schouten, de andere stelde JR Motorsport beschikbaar aan Max Tubben zodat deze kon kennismaken met de snelle BMW M6. Dat ging de jonge Drentse coureur uitstekend af, want hij won direct de eerste race in de GT divisie en in de tweede race werd hij tweede.
Onverminderd fanatiek
Als basis draait het nu in de Supercar Challenge om de BMW M6 GT3 van Ted van Vliet die uitkomt in de GT divisie. “Ted is een mooi mens. Hij past goed binnen de filosofie die we nu hebben. Een goede rijder en buiten de auto is het leuk met hem.” En wat vind jij het leukste nu jij wat meer rust heeft gekregen in plaats van elke week druk op de ketel? “We doen echt alles zelf, en dat vind ik mooi.
We hebben een goed en gezellig team met mensen die ik leuk vind. Maar er moet wel gewerkt worden om de wagens technisch zo goed mogelijk te laten presteren.” Ondanks het ‘stapje terug’ is de zucht naar succes niet minder geworden. “Ik ben zelf best fanatiek, dat is niet minder geworden, we doen nog steeds mee om te winnen,” zegt Joost Ursem hierover. “Maar ik geniet er nu meer van.”