Supercar

Laat het feest maar beginnen op het TT Circuit van Assen!

15:46 25-10-2022

Aankomend weekend worden de traditionele Supercar Madness Finaleraces gereden op TT Circuit Assen. Een aantal kampioenen is al bekend na de vorige twee wedstrijden op Spa-Francorchamps. Bart Arendsen is met zijn Koopman Racing BMW M6 GT3 niet meer in te halen in de GT divisie en mocht zijn titel al uitgebreid vieren op de zaterdagavond in Spa. Ook Febo Racing rijder Dennis de Borst kroonde zich al op zaterdagmiddag op Francorchamps tot kampioen in de Supersport 1 divisie met de Hyundai i30N TCR. In de Supersport 2 divisie hoeft Laurens de Wit nog maar een paar puntjes binnen te sprokkelen met zijn Technova College Racing Cupra om zich kampioen te mogen noemen. Mark Jobst is bijna kampioen in de Sport divisie maar moet nog één puntje pakken en gaat er dan een feestje van maken op Assen. Met zes Zilhouette Sport collega’s, die er op Spa niet bij waren maar graag zijn kampioenschap op hun thuiscircuit willen meevieren.

Division Prototype 1
Het werd voor Max Aschoff in de Ginetta Nissan G58 LMP3 een dubbelslag op TT Circuit Assen tijdens Jack’s Racing Day van begin augustus.

Tegenstand is te verwachten van het echtpaar Lea Mauer en Gary Hauser die er opnieuw bij zijn met hun Norma LMP3. Of beide bolides gaan domineren en de races kunnen winnen ligt ook een beetje aan de weersomstandigheden van eind oktober. Mocht het gaan regenen dan zijn de Norma’s uit de lagere Division CN zeker niet kansloos voor de algehele overwinning.

Deze overwinning moet dan gaan komen van de drie ingeschreven Norma M20FC bolides. Equipe Piessens en Cascatau wist de gloednieuwe Nova Proto NP02 gelijk al in de eerste Spa-race naar de overwinning te rijden.

Deze auto blijft echter op Assen aan de kant, waardoor Thomas Piessens weer herenigd wordt met zijn vertrouwde Deldiche Norma en zijn vaste teamgenoot Sam Dejonghe. Deldiche collega Luc de Cock start de beide wedstrijden alleen. De sympathieke Luxemburger Alain Berg vindt het zo leuk om op Assen te rijden dat hij zich, na een korte break, weer heeft ingeschreven.

In de Division Radical blijft de superieure Belg Martin Lucas thuis. Alle kans dus voor de Johan Kraan Motorsport Radical SR1 in handen van vader Robin en zoon Jerome Greenhalgh. Tegenstand is te verwachten van Melvin van Dam in een soortgelijke bolide van MV Motorsport.

De GT Division heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot één van de fraaiste klassen van de Supercar Challenge. Fraaie dikke aansprekende auto’s zorgen voor fraaie compacte autosport, wat uiteindelijk er na een felle strijd in resulteerde dat Bart Arendsen als beste van dit seizoen uit de bus kwam.

Roger Grouwels komt weer aan de start met zijn indrukwekkende Team RaceArt Bentley Continental, die debuteerde op Spa-Francorchamps. Met nog maximaal 47 punten te winnen heeft Grouwels senior 26 punten voorsprong om de strijd voor de tweede plaats op teambaas Hein Koopman te verdedigen.

Koopman, die het gehele jaar de punten binnen sprokkelde met zijn BMW Z4 GT3, kan vooruit kijken maar moet ook zeker zijn twee achtervolgers in de gaten houden.

Bob Herber in de andere Bentley heeft een achterstand van 24 punten met Max Tubben in zijn Zilhouette Z4 GT daar weer een puntje achter.

Op een zesde plaats staat de jonge Mex Jansen, die op Assen in augustus pas debuteerde in de BMW M6 GT3 en zich sterk gaat maken voor een overwinning op het TT Circuit. Het was al een tijdje aangekondigd, maar nu rijdt ook Jules Grouwels zijn twee races in Assen met de Nissan GT-R GT3, waarin zijn vader Roger al zoveel succes heeft behaald.

In de Supersport 1 divisie is het kampioenschap al beslist. Kampioen Dennis de Borst vormt voor Assen weer een duo met Stan van Oord. De Febo-equipe zal er zeker op gebrand zijn nog een overwinning te behalen in beide races. Tegenstand komt er van Bas en Niek Schouten in hun BMW E46  M3.

Hun JR Motorsport teamgenoot Remco de Beus met een zelfde auto gaat zich zeker mengen in de strijd om de podiumplaatsen. Assenaar Henk Tappel wil wat laten zien voor zijn thuispubliek. Zijn Zilhouette 3.5 maakt net als op Circuit Zolder, kans op de bokalen.

In de Supersport 2 divisie moet het echt helemaal mis lopen voor Laurens de Wit om de titel niet binnen te halen. De Technova College Racing-rijder heeft een voorsprong van 39 punten op zuiderbuur Tim de Borle met zijn fraaie Ligier JS2.

Daarachter strijden Maik Broersen en Tony Verhulst om de derde of eventueel tweede plaats in de eindstand. Hier kan nog van alles gebeuren.

In de Sport divisie bouwde Mark Jobst als enige aanwezige Zilhouette Racing coureur op Spa zijn voorsprong uit, om zich op het thuiscircuit van Assen te kunnen kronen tot nieuwe kampioen.

De achterstand van de achtervolgende equipe Bart van den Broeck/Chris Voet met hun Traxx Racing Team Peugeot is nu 46 punten en met nog maximaal 47 punten te verdienen zijn twee zeges en twee uitvalbeurten van Jobst nodig om het tij te keren. De strijd om de tweede plaats in de definitieve rangschikking wordt uitgevochten tussen de zuiderburen met Bas Barenbrug in zijn Bas Koeten Racing BMW M3 E36, die naar Assen toe reist met een achterstand van twee schamele punten.

Op de vroege vrijdagochtend komen de divisies al de baan op voor twee vrije trainingen van een uur. Dezelfde middag wordt er gekwalificeerd om de startplaatsen voor de beide races op zaterdag en zondag. Allereerst komen rond 15:20 uur de bolides van de drie Sport divisies op de baan, gelijk gevolgd door auto’s uit de GT en Prototype Challenge. Beide kwalificaties duren 25 minuten. De eerste wedstrijd van het complete veld wordt zaterdag gestart om 12:55 uur en duurt een uur. Op zondag wordt de tweede uursrace om 15:05 uur gestart.

Tickets
Tickets koop je direct online of op het circuit aan de kassa. Voor beide dagen zijn andere tickets vereist.
Ticketprijzen kinderen: Kinderen 6 t/m 12 jaar: €15. Kinderen t/m 5 jaar: gratis toegang

Meer info:
https://www.finaleraces.nl/assen-2022/supercar-madness-finaleraces

Uitgebreide videoverslagen van alle races worden door RTL7 uitgezonden in het nieuwe TV-programma Autosport NL.