Laurens de Wit kampioen in Supersport 2
Op Assen is het dan toch weer equipe Thomas Piessens/Sam Dejonghe die de wedstrijd in de slotfase naar zich toetrekt. Echtpaar Lea Mauer en Gary Hauser wordt met hun krachtige Norma LMP3 als tweede afgevlagd, voor Max Tubben die zich geen beter racedebuut in de BMW M6 GT3 kan voorstellen en winnaar wordt van de GT divisie. Hulde voor Remco de Beus, die de Supersport 1 divisie op zijn naam schrijft met de JR Motorsport BMW E46 M3. Na een laat pitbezoek van koploper Gilles van Houtum wint Teunis de Grift met zijn Golf TCR de Supersport 2 divisie, waarbij Laurens de Wit met een tweede plaats zijn felbegeerde titel naar zich toetrekt. In de Sport divisie wint equipe De Jong/Hoekstra de wedstrijd.
De meeste kampioenen zijn bekend in de diviesies GT, Supersport 1 en Sport. Op Spa-Francorchamps waren het Bart Arendsen en Dennis de Borst die de titels naar zich toe trokken. Gisteren tijdens de kwalificatie kwam daar Mark Jobst bij als beste in de Sport divisie.
Het verschil tussen de beide aanwezigen LMP3’s in de hoogste Prototype 1 divisie tussen het echtpaar Gary Hauser en Lea Mauer en de tweede bolide van Max Aschoff is slechts zes punten. In de CN divisie is er maar één equipe de beste dit jaar.
De Norma van Deldiche Racing, met aan het stuur Thomas Piessens en Sam Dejonghe was onverslaanbaar. In de Division Radical heet Melvin van Dam nog maar een paar punten nodig om zich de beste te mogen noemen. Martin Lucas op 21 punten achterstand is er op Assen niet bij, dus de MV Motorsport-rijder hoeft alleen nog maar af te rekenen met de Johan Kraan Motorsport Radical SR1 van vader en zoon Greenhalgh.
De grootste spanning wordt verwacht in de Supersport 2 divisie waar gisteren vijf auto’s binnen één seconde hun kwalificatieronden reden. Daar komt kampioenschapskandidaat Laurens de Wit nog bij die gisteren tijdens de vrije training de motor van zijn Cupra opblies. Vader Koeten van Bas Koeten Racing ging gelijk naar de werkplaats in Westwoud een nieuwe motor halen en was snel in Assen terug, waar de nieuwe motor werd ingebouwd door de monteurs van Koeten en Technova College Racing. Rond 11 uur in de avond waren zij klaar met deze enorme klus. Laurens de Wit moet daarom beide races van helemaal achteraan de strijd beginnen om de resterende zeven punten binnen te halen.
De Prototypes starten als eerste, gevolgd door een aparte start door de GT’s en drie Sport divisies. Max Aschoff heeft de beste start, gevolgd door Thomas Piessens en Alain Berg, die te wijd gaat in de Haarbocht, maar zijn weg kan vervolgen.
In de volgende gestarte groep heeft Bart Arendsen de beste start gevolgd door BMW merkgenoten Mex Jansen en Max Tubben.
De wedstrijd is nog maar net op gang als de safetycar op de baan verschijnt. Mark Wieringa en Axel Jansen hebben elkaar onfortuinlijk geraakt, waarbij de Zilhouette van Wieringa van de baan raakt en vast komt te staan in het grind van Hoge Heide. De wedstrijdleiding bekijkt het incident en bestempelt het als race-incident waarbij geen van beide schuld hebben. Jansen kan door, Wieringa valt helaas uit.
Het hele veld wordt weer gegroepeerd en krijgt achter de safetycar zijn vervolg. Even later is ook de wedstrijd van John Engelborghs over. De Belg gaat eraf in zijn fraaie gele Lotus Exige, raakt licht de vangrail en staat gevaarlijk stil dwars in het gras naast de baan in de Ruskenhoek. Gelijk weer een Full Course Yellow om de auto weg te slepen.
Na een kort intermezzo gaan de bolides weer op volle snelheid van start. De pitwindow voor de Proto’s en GT’s gaat open, net na de herstart. Lea Mauer komt snel de pits in om het stuur van de Norma LMP3 over te geven aan haar snellere echtgenoot Gary Hauser. Ook Mex Jansen komt direct binnen.
De monteurs van Laurens de Wit hebben een prachtig stukje werk verricht gisteravond. De nieuwe motor loopt als een zonnetje en de Cupra TCR is al doorgestoten naar de tweede positie in de Supersport 2 divisie vlak achter koploper Gilles van Houtum.
Bas Schouten is kortstondig de koploper in de Supersport 1 divisie voordat Dennis de Borst zijn Febo Racing Hyundai naar de eerste plaats manoeuvreert. Derde in de klasse is Remco de Beus. In de Supersport 2 divisie heeft Laurens de Wit, gestart vanaf de laatste plaats, koploper Gilles van Houtum ingehaald. Luc de Cock zet zijn Norma stil aan de binnenzijde van Ossenbroeken. Ook Bernard Blaak valt met veel rookontwikkeling stil. De pitwindow van de drie Sport divisies gaat nu open.
Na alle verplichte pitstops van de Proto’s en GT’s heeft Max Tubben verrassend de leiding overgenomen in zijn race debuut met de BMW M6 GT3, maar Gary Hauser in de snellere Norma LMP3 komt met zeven mijls laarzen dichterbij. Sam Dejonghe ligt op een derde plaats met zijn Deldiche Norma, maar ook de tweede LMP3 van Max Aschoff nadert snel. Alain Berg heeft zijn Norma in de pits geparkeerd, weer veel pech voor de Luxemburger.
Er is na de pitstops veel veranderd in de Supersport 1 en 2 divisie. Remco de Beus is de nieuwe koploper met zijn BMW E46 M3, gevolgd door de koploper in Supersport 2 Gilles van Houtum. Daarachter Stan van Oord in de Febo Hyundai uit de Supersport 1, met in zijn kielzog een drietal auto’s uit de Supersport 2 divisie met Laurens de Wit, Tony Verhulst en Teunis van de Grift, die heel dicht bij elkaar rijden.
In de Sport divisie heeft equipe De Jong/Hoekstra de leiding genomen voor Equipe Drenth/West.
Aan de kop komt Sam Dejonghe weer opzetten. Allereerst passeert de supersnelle Belg de machtige Norma van Gary Hauser om gelijk in de achtervolging te gaan op koploper Max Tubben. Het is tijd voor de nodige straffen betreffende de pitstops en de consequenties daarvan. Bob Herber, Mex Jansen, Laurens de Wit, Mark Jobst en Marcel van der Lyke worden bestraft met een drive through straf vanwege incorrecte pitstops.
Sam Dejonghe is vooraan echt ontketend en haalt Max Tubben in voor de leiding van de wedstrijd, die op zijn beurt ook weer in zijn eigen spiegels moet kijken voor een naderende Gary Hauser. Het is duidelijk dat Tubben de veel snellere en krachtige LMP3 niet kan tegenhouden en zijn tweede plaats moet inleveren.
Max Tubben is in zijn eerste wedstrijd fantastisch bezig en is koploper in de GT divisie. Max Aschoff moet zijn Ginetta Nissan G58 in de pits parkeren en zo in zijn onderlinge duel met echtpaar Lea Mauer/Gary Hauser het onderspit delven.
Remco de Beus wint de Supersport 1 divisie de wedstrijd voor equipe De Borst/Van Oord, die ook nog een straf van vijf seconden krijgt vanwege het te vaak overschrijden van de tracklimits.
Teunis van de Grift wordt de nieuwe koploper in de Supersport 2 divisie nadat koploper Gilles van Houtum de pits moet opzoeken. Tweede in de klasse is ondanks zijn straf, Laurens de Wit, die hiermee genoeg punten binnen sprokkelt om zich kampioen in de Supersport 2 divisie te mogen noemen.
Door de diverse straffen in de Sport divisie eindigt Axel Jansen als derde achter winnaar equipe De Jong/Hoekstra en equipe Drenth/West.
De strijd in de Division Radical is de gehele wedstrijd spannend. Uiteindelijk beslissen vader en zoon Greenhalgh het duel met Melvin van Dam in hun voordeel.