Mark Jobst al na kwalificatie kampioen in de Sport divisie
Mark Jobst had na Spa-Francorchamps nog maar één punt nodig om zich kampioen te mogen noemen in de Sport divisie. Na zijn eerste plaats in de kwalificatie en het behalen van dat ené puntje en ook nog meerdere overwinningen op zak werd zijn kampioenschap in de Zilhouette Racing hospitality ruimte al snel uitbundig gevierd. Equipe Piessens-Dejonghe was overall de snelste van de dag. Bij de GT’s was het toch weer Bart Arendsen, maar bij de Supersport 1 divisie was het equipe Bas en Niek Schouten die Dennis de Borst naar de twee plek terug verwees. In de Supersport 2 divisie was de strijd uitermate spannend met vijf auto’s binnen een seconde. Tim De Borle was uiteindelijk de snelste met zijn Ligier JS2. En in de Sport divisie ging het feest nog even door.
Het is 28 oktober en de temperatuur is heel geriefelijk op TT Circuit Assen. We zijn gereed voor de Supercar Challenge kwalificatie voor de Supercar Madness Finaleraces die verdeeld is in twee groepen. Allereerst komen de auto’s uit de drie sport divisies de baan op, gevolgd door de kanonnen uit de GT en Prototype Challenge. Beide sessies duren 25 minuten en bepalen de startopstelling van de gemeenschappelijke races op zaterdag en zondag. De snelste tijden bepalen de volgorde op zaterdag, terwijl de één na snelste tijd de startopstelling voor zondag bepaalt.
Kwalificatie 1
Kampioenschapsleider Dennis de Borst krijgt in de Supersport 1 divisie op Assen weer gezelschap van de snelle Stan van Oord. Assenaar Henk Tappel rijdt dit keer niet alleen maar krijgt zijn trouwe bondgenoot Harald Wisselink als secondant. In de Supersport 2 stapt bij Ferry Monster Autosport Teunis van de Grift in met de snelle Golf TCR, terwijl Frank Broersen op Assen afwezig is.
Drama is er voor kampioenschapsleider Laurens de Wit die nog maar zeven punten nodig heeft voor de titel, maar niet aan de start komt in deze kwalificatie. Een defecte motor tijdens de vrije training zorgt ervoor dat de Technova College Racing-rijder aan de kant blijft. Zijn monteurs zijn al onderweg met een nieuwe motor die vanavond wordt ingebouwd, maar het betekent wel dat de rijder de eerste en tweede wedstrijd vanaf de laatste startplaats moet aanvangen.
Het is stuivertje wisselen om de poleposition in de Supersport 1 divisie. Het is Dennis de Borst die gelijk vanaf het begin het gaspedaal het diepste indrukt, maar hij wordt afgelost door equipe Bart en Niek Schouten met hun JR Motorsport BMW E46 M3.
Daarna wijzigt de koppositie nogmaals, waarbij Bas Schouten toch weer naar de snelste tijd rijdt, gevolgd door Dennis de Borst en Remco de Beus in zijn BMW E46 M3. Dennis de Borst krijgt in zijn jacht op de pole een waarschuwing voor de tracklimits. Schouten pakt echter de poleposition voor Dennis de Borst en een sterk acterende Remco de Beus.
In de Supersport 2 is het verrassend Teunis de Grift met de VW TCR die kortstondig de kop pakt. Zowel Gillis van Houten als Joop Arendsen wijzen de Ferry Monster Autosport coureur terug naar de derde positie.
Teunis van de Grift herpakt zich en weet beide rijders te passeren. Maar Gillis van Houten laat dit niet op zich zitten en herpakt de kop met zijn Koopman Racing BMW E46 GTR V8, al is het verschil minimaal.
Na wederom een hele korte eerste plaats van De Grift van is het Gilles van Houten die zich weer naar voren werkt. Tim De Borle in zijn fraaie Ligier JS2 komt in de slotfase nog flink opzetten en heeft het mooiste tot het laatste bewaard. Eerst wordt Van de Grift naar een derde positie verwezen en daarna pakt de Xwift-coureur ook gewoon de poleposition af van Van Houten.
Het zit allemaal heel dicht bij elkaar, de eerste vijf auto’s binnen één seconde. Dat belooft wat voor morgen als ook nog de teruggekeerde Laurens de Wit zich in de strijd om de podiumplaatsen gaat bemoeien.
In de Sport divisie pakt Mark Jobst al de titel met zijn eerste plaats in deze kwalificatie. De Zandvoorter, die vooraf één punt tekort kwam, mag zich nu de nieuwe kampioen in de Sport divisie noemen. Tweede en derde eindigen de Zilhouette-merkgenoten Mark Wieringa en Bernard Blaak.
Kwalificatie 2
In de GT Division kennen we ook wat veranderingen. De Bentley Continental GT3 van BODA Racing rijder Bob Herber is stuk gegaan tijdens de Trophy of the Dunes op Zandvoort. De nieuwe bestelde onderdelen zijn nog niet uit Engeland binnengekomen. Herber komt nu aan de start in zijn vertrouwde Lamborghini Super Trofeo bolide waar hij de vorige seizoenen succes mee heeft gehad. “De auto was eigenlijk al met pensioen, maar we hebben hem weer onder spanning gezet.” Ook Jules Grouwels moet zijn Nissan GT-R GT3 met versnellingsbak problemen aan de kant houden.
Max Tubben verrast dit weekend door zijn switch van de Zilhouette GTR naar de BMW M6 GT3. “Ted van Vliet is in het bezit van twee BMW M6 GT3 bolides. In één van de auto’s rijdt hij dit weekend samen met Dirk Schouten. De andere is door Ted beschikbaar gesteld aan het team van JR Motorsport en zij benaderden mij om kennis te maken met deze snelle BMW. Ik heb gisteren tien ronden gereden en merkte gelijk dat het goed zat. Ook vanochtend tijdens de twee vrije trainingen zat ik er goed bij. Dit weekend ga ik verder kennis maken met de auto om te kijken wat mijn plannen voor volgend jaar worden. Al mijn sponsors zijn er zondag bij om mijn race te zien uit de Vip-box. Ik wil deze geboden kans volop aanpakken en mijn sponsors Gadero en Tuindeco bedanken, die samen met mijn andere partners deze BMW hebben kunnen huren en verzekeren bij Kral Westen uit Ter Apel. Ik ga er mijn uiterste best voor doen om goed voor de dag te komen.”
In de Division Radical stapt Esmee Kosterman in. Wij kennen de snelle dame uit de Ford Fiesta Sprint Cup, maar nu maakt ze haar debuut in een prototype van MV Motorsport op Assen. Ze rijdt samen met vaste Radical-rijder Eddie van Dam en gastrijder Bastiaan van Loenen.
Bij de Prototypes is de Norma LMP3 van Gary Hauser in de beginfase de snelste van het veld, gevolgd door de Deldiche Norma van Sam Dejonghe. Alain Berg heeft de derde tijd overall gepakt.
Dejonghe meldt zich aan de kop met daarachter een op stoom geraakte Ginetta Nissan G58 van Max Aschoff. Er is een mooie strijd gaande bij de Proto’s om de kop. Dejonghe pakt wederom de kop voor Hauser die Max Aschoff naar de derde plaats heeft terugverwezen. Na een slotoffensief weet Max Aschoff naar de tweede tijd te draaien, ten koste van equipe Hauser-Mauer.
Bij de GT’s is Bart Arendsen in de beginfase de sterkste voor Max Tubben en equipe Van Vliet/Schouten. Mex Jansen meldt zich in de top drie en pakt de tweede plaats af van Tubben, die ook Van Vliet/Schouten voor zich moet dulden. Heel veel strijd om de derde plaats bij de GT’s.
Equipe Van Vliet/Schouten en Max Tubben wisselen keer op keer van positie, hun onderlinge verschil is minimaal. Uiteindelijk blijft Arendsen de snelste voor Jansen en equipe Van Vliet/Schouten. Max Tubben blijft vierde bij de GT’s voor Roger Grouwels en Bob Herber.
Bij de Radicals is Melvin van Dam de snelste voor vader en zoon Greenhalgh, al is hun verschil maar 0.083 seconde. De derde Radical van equipe Eddie van Dam/Esmee Kosterman en Bastiaan van Loenen blijft op een dikke twee seconden achterstand hangen.