Max Tubben, jong talent in een unieke racer
De meeste coureurs in de Supercar Challenge kiezen voor een wagen die zichzelf al ruimschoots in de autosport bewezen heeft. Max Tubben doet dat anders en ook nog eens met veel succes. Hij stuurt de unieke zelfgebouwde BMW Zilhouette GTR vrijwel elke race naar het podium en is in de regen zelfs vrijwel onverslaanbaar. Wie is deze 20-jarige Drentse coureur?
In ontwikkeling
Max Tubben ontwikkelde samen met zijn vader en Martin West van Zilhouette Racing een geheel nieuw buizenframe. Daarin werd een door JR Motorsport gebouwd BMW M3 motorblok geplaatst, dat van 3,2 liter werd vergroot naar 3,5 liter met een vermogen van 450 Pk. Verder een goede versnellingsbak. De rest ontwikkelden Max en zijn vader zelf, wat mede mogelijk gemaakt werd door zijn hoofdsponsor Gadero. En nog steeds is de auto in ontwikkeling, al lerend voeren zij nog steeds updates uit aan de auto.
Passie
Vader Gerrie Tubben is eigenaar van autorestauratie bedrijf Caprotech in Zweeloo (Drenthe). Max werkt daar vier dagen per week, in combinatie met de opleiding autotechniek waarvoor hij nog een dag per week naar school gaat. “Dat bevalt mij uitstekend. Ik leer ontzettend veel en heb toch voldoende tijd om te kunnen racen. Dat is toch echt mijn passie. Mijn doelstelling is om te gaan racen in de GT3 en we zullen alles dat in ons vermogen ligt doen om dat te bereiken,” is Max stellig.
Heftige concurrentie
Met 450 Pk moet Max het in de GT divisie van de Supercar Challenge opnemen tegen veel krachtigere auto’s, zoals de BMW M6 GT3, een Nissan GT-R GT3, Bentley Continental GT3 en bij de Spa Euro race ook tegen de Lamborghini Huracan. Allemaal auto’s die al gauw zo’n 250 Pk meer hebben. Verrassend genoeg weet Max toch vrijwel elke race naar het podium te rijden. “Wat we op de rechte stukken te kort komen kan ik in de bochten goedmaken. De auto ligt geweldig op de weg en we zijn nog steeds in ontwikkeling om de auto te optimaliseren”, legt Max uit.
Optimalisatie
Die optimalisatie zit hem in kleine updates die toch veel effect op het rijgedrag van de auto hebben. Zo zijn er op de motorkap wat aerodynamische vormen aangebracht die nu getest worden in de race. Ook zitten er aan de voorzijde twee kleine vleugels, die de auto in de bochten nog sneller maakt.
“We hebben in de vrije trainingen eerst kleinere vormen gebruikt, maar dat leverde niet veel voordeel op. Nu gebruiken we deze redelijk forse vormen, dat kost op de rechte stukken wel snelheid, maar in de totale rondetijd is het toch sneller. Zo ontwikkelen we de Zilhouette GTR steeds door, dat doen we met veel passie en plezier.”
Karting
De interesse voor alles met vier wielen werd Max met de beroemde paplepel ingegeven. Al voor hij vier werd zat hij in een kart en vanaf zijn achtste nam hij deel aan competities. Hij werd diverse jaren kampioen, in 2016 zelfs in de DMSB schakelkart bij CRG Holland. In 2020 was het tijd om over te stappen naar de autosport en in 2021 reed hij het hele seizoen in de Zilhouette GTR in de Supercar Challenge. Met succes, want op één race na stond hij alle races op het podium.
Woede
Dit seizoen heeft Max af en toe te maken met mechanische problemen, op zowel Hockenheim als op Zolder viel hij één van de races uit. “Daar kan ik dus echt niet tegen. Als het mijn eigen schuld is kan ik boos zijn op mezelf, maar als de techniek het laat afweten kook ik van woede. Op het moment zelf dan, want ik besef maar al te goed dat het met een auto in ontwikkeling kan gebeuren en dat ik absoluut niet mag klagen hoe het tot nu toe gaat.“
Regenmeester
Wanneer het niet op Pk’s aankomt is Max de te kloppen rijder, zo bewees hij al vaker in de regen. “Ik heb in karting vaak op slicks gereden in de regen. Daar heb ik nu in de Supercar Challenge veel profijt van, want als het regent win ik vaak en ben ik soms zelfs de Prototypes te snel af. Het ziet er nu niet naar uit, maar ik hoop in de volgende races toch wel op een buitje hier en daar,” lacht Max.
Doel 2022
Voor dit seizoen hoopt Max op een top drie klassering en dat is zeker geen onhaalbare positie. Hij rijdt sterk en zeer constant, doet geen gekke dingen en is gretig. Nu we halverwege het seizoen zijn weet Max Tubben wat hem te doen staat.
“Ik wil mijn vader Gerrie, mijn moeder Wenda en mijn vriendin Aline ontzettend bedanken dat zij in mij geloven en altijd aan mijn zijde staan. Verder bedank ik Martin West, Ronnie Meijering en Arjan Zwarts voor hun support.”
Deelname van Max Tubben aan de Supercar Challenge wordt mede mogelijk gemaakt dankzij zijn sponsors Gadero, Tuindeco, Caprotech, Zilhouette Racing, Viscaal Fahrzeuggroßhandel GmbH, Autobedrijf Ferdy Snijders, Meendering Bouw en Techniek, Remmont BV, Kral Westen, Humo Service, Juwelier Mulder, Kloosterwonen Ter Apel, Mulder hallenbouw, RM Karting en Alrik hekwerk en omgevingsbeheer.